23 627 läst ·
76 svar
24k läst
76 svar
Nätverkskabel till tv, vad tänka på.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Nu ska jag kanske inte driva iväg i denna tråden, la upp en tråd här;https://www.byggahus.se/forum/threads/tv-abonnemang-streamade-linjaerkanaler-viaplay.306972/
Jag ville försöka hjälpa mina föräldrar att få till "linjärTV" via nätet, men det går inget vidare... Jag är sjukt besviken på ATV, de köpte sig en sådan i julklapp, men den är inte alls lättanvänd för pensionärer, de är förvisso över 75 båda, men har inga problem att nyttja surfplattor, datorer etc för normala sysslor. Men att sitta i soffan och byta kanal med mobilen vill inte alla, jag tycker faktiskt själv inte det är lätt nog (när man tittar på linjärTV, som faktiskt många fortfarande gör). För att dra igång en film med Netflix funkar ju alla alternativen, men just spontanbläddrande suger ju på nästan alla plattformar... Att behöva ha flera olika "burkar" till TVn tycker jag också är rätt kass... Tanken att allt ska finnas i TVn är ju god, men om då apparna är begränsade funkar det ju inte...
Så, ja, jag förstår de som kopplar en HTPC till TVn, för sannolikt så går det att göra "allt" med den, även om det kanske är lite mekigare interface och underhåll....
Jag ville försöka hjälpa mina föräldrar att få till "linjärTV" via nätet, men det går inget vidare... Jag är sjukt besviken på ATV, de köpte sig en sådan i julklapp, men den är inte alls lättanvänd för pensionärer, de är förvisso över 75 båda, men har inga problem att nyttja surfplattor, datorer etc för normala sysslor. Men att sitta i soffan och byta kanal med mobilen vill inte alla, jag tycker faktiskt själv inte det är lätt nog (när man tittar på linjärTV, som faktiskt många fortfarande gör). För att dra igång en film med Netflix funkar ju alla alternativen, men just spontanbläddrande suger ju på nästan alla plattformar... Att behöva ha flera olika "burkar" till TVn tycker jag också är rätt kass... Tanken att allt ska finnas i TVn är ju god, men om då apparna är begränsade funkar det ju inte...
Så, ja, jag förstår de som kopplar en HTPC till TVn, för sannolikt så går det att göra "allt" med den, även om det kanske är lite mekigare interface och underhåll....
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Det är faktiskt inte mekigare interface, kodi har utvecklats sen 2002 och är öppen mjukvara.
Den har svenskt språk inbyggt och du kan ändra menyer hur du vill om du direkt i programmet.
Rekommenderar att du kollar in kodi.tv och laddar ner Windows varianten så kan du kolla runt och se om det är något för dig och om allt funkar som du vill
Den har svenskt språk inbyggt och du kan ändra menyer hur du vill om du direkt i programmet.
Rekommenderar att du kollar in kodi.tv och laddar ner Windows varianten så kan du kolla runt och se om det är något för dig och om allt funkar som du vill
Antennuttag?!
Tack för alla svar, även om en del av svaren svävar iväg.
Det går sakta men säkert framåt.
Elen är klar och det är dags att sätta upp antennuttaget.
När jag kollade fanns det olika varianter med olika egenskaper.
Hur vet jag vilket jag skall ha?
Kopplingsboxen på bilden kan jag använda mig av om det är till hjälp.
Kabeln till höger används ej så på den platsen kan jag koppla in den nya kabeln.
Eller drar jag ny kabel direkt från antennen till det nya uttaget.
Vilket är att föredra tycker ni?
Tack för alla svar, även om en del av svaren svävar iväg.
Det går sakta men säkert framåt.
Elen är klar och det är dags att sätta upp antennuttaget.
När jag kollade fanns det olika varianter med olika egenskaper.
Hur vet jag vilket jag skall ha?
Kopplingsboxen på bilden kan jag använda mig av om det är till hjälp.
Kabeln till höger används ej så på den platsen kan jag koppla in den nya kabeln.
Eller drar jag ny kabel direkt från antennen till det nya uttaget.
Vilket är att föredra tycker ni?
Det där är en gammal antennförstärkare med två utgångar, den vill ha spänningsmatning in via ena utgången (3).
Antennkabel är färskvara, om den är över ca 30 år så kan det vara bra att byta den, se då bara till att den är minst dubbelskärmad.
Ju färre skarvar det är på antennkabeln ju bättre är det.
Jag hade antagligen dragit ny kabel från antennen till tv/uttaget.
Antennkabel är färskvara, om den är över ca 30 år så kan det vara bra att byta den, se då bara till att den är minst dubbelskärmad.
Ju färre skarvar det är på antennkabeln ju bättre är det.
Jag hade antagligen dragit ny kabel från antennen till tv/uttaget.
Tack för svar.
Några följdfrågor på det givetvis.
Det ser ut som att antennförstärkaren inte är inkopplad.
Är det någon vits med att koppla in den?
Ibland fryser bilden till, särskilt på 4:an.
Hur kopplar jag in den?
220 rakt in där känns inte helt rätt.
Angående antennuttagen.
Det finns ju tydligen olika db. Hur vet jag vilket jag skall ha? Finns ju även slututtag.
Antennkabel har jag en halv rulle.
Vet inte vad för kvalite det är på den, men dem duger väl?
Se bild.
Några följdfrågor på det givetvis.
Det ser ut som att antennförstärkaren inte är inkopplad.
Är det någon vits med att koppla in den?
Ibland fryser bilden till, särskilt på 4:an.
Hur kopplar jag in den?
220 rakt in där känns inte helt rätt.
Angående antennuttagen.
Det finns ju tydligen olika db. Hur vet jag vilket jag skall ha? Finns ju även slututtag.
Antennkabel har jag en halv rulle.
Vet inte vad för kvalite det är på den, men dem duger väl?
Se bild.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Antennuttag kan vara antingen för vidarekoppling eller ett slututtag (alltså sist i slingan). Det för vidarkoppling kan konverteras till ett slututtag genom att man sätter ett motstånd i ena anslutningen.
Det finns även varianter med datauttag utöver TV/radio.
Det finns även varianter med datauttag utöver TV/radio.
Jag hade provat utan antennförstärkare, jag hade även lagt en liten ”slinga” på några dm precis innanför väggen, så att det enkelt går att koppla in en förstärkare om det behövs.
Gällande antennuttag:
I en villa så försöker man bygga stjärnnät, alltså slututtag på alla ställen.
Dämpningen i ett uttag med egen antenn vill man normalt ha så lågt som möjligt på, oftast 1dB.
Ju högre dämpning det är ju starkare signal måste det vara till uttaget.
Gällande antennkabeln:
Den du har är dubbelskärmad, både förtennad kopparskärm och aluminiumfolieskärm, den blir bra.
Kabeln måste skalas rätt,
- Klipp att rakt snitt genom hela kabeln.
- Skala försiktigt av yttermanteln, längden beror på hur det ser ut där den ska anslutas, skärmklämman ska klämma på yttermanteln.
- Vik tillbaka kopparflätan över manteln.
- Skala av folien och innerisoleringen med att rakt snitt.
- Peta ut innerisoleringen & folien om det ligger mot mittledaren.
- Klipp ev av mittledaren till rätt längd.
- Montera,
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik/mottagning-av-markbunden-tv/antennatet dom gör fel gällande innerfolien
Jag har under ca ett halvår jobbat med att byta en massa antennuttag (till tre-hål-i-väggen, radio/tv/data) i hyreslägenheter, drog även om en del antennkabel. Vi mätte in alla uttagen.
Gällande antennuttag:
I en villa så försöker man bygga stjärnnät, alltså slututtag på alla ställen.
Dämpningen i ett uttag med egen antenn vill man normalt ha så lågt som möjligt på, oftast 1dB.
Ju högre dämpning det är ju starkare signal måste det vara till uttaget.
Gällande antennkabeln:
Den du har är dubbelskärmad, både förtennad kopparskärm och aluminiumfolieskärm, den blir bra.
Kabeln måste skalas rätt,
- Klipp att rakt snitt genom hela kabeln.
- Skala försiktigt av yttermanteln, längden beror på hur det ser ut där den ska anslutas, skärmklämman ska klämma på yttermanteln.
- Vik tillbaka kopparflätan över manteln.
- Montera,
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik/mottagning-av-markbunden-tv/antennatet dom gör fel gällande innerfolien
Jag har under ca ett halvår jobbat med att byta en massa antennuttag (till tre-hål-i-väggen, radio/tv/data) i hyreslägenheter, drog även om en del antennkabel. Vi mätte in alla uttagen.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Källa på detta tack gällandes att de gör fel?Demmpa skrev:
- Montera,
[länk] dom gör fel gällande innerfolien
För vad jag fått lära mig så ska all skärmning vikas bakåt. Oavsett om det är en kabel med 2 skärpningar eller 5...
Jag har inga dokument men här är en länk, http://dorstarm.ru/montera-fkontakt-pa-antennkabel/
Sedan är det så att vissa folier har en tunn plastfilm på insidan, sedan är det även så att på vissa kablar är innerfolien ”limmad” på innerisoleringen så att det inte går att vika bort folien.
Sedan är det så att vissa folier har en tunn plastfilm på insidan, sedan är det även så att på vissa kablar är innerfolien ”limmad” på innerisoleringen så att det inte går att vika bort folien.