Corpes Corpes skrev:
Tänk på att en patchkabel ska du inte ansluta direkt till routern utan via en patchpanel. "Vanlig" nätverkskabel där kontakterna redan sitter på kopplar du mellan router och tv men dessa skall inte förläggas dolt i rör. Så det du ska göra (om du vi göra allt korrekt) är att:

routern-> "vanlig" nätverkskabel med kontakter-> patchpanel-> patchkabel förlagd dolt i rör->nätverksuttag vid tv->"vanlig nätverkskabel med kontakter till tv.
Ok.
Vad är det för skillnad på en patchkabel och vanlig nätverkskabel då?
Fick höra idag att den kabel som jag skall dra i väggen o montera in i det väggmonterade nätverksuttaget skall vara en solid kabel.
Är det en sådan här?

http://cdon.se/hemelektronik/logilink-patchkabel-cat6-utp-100m-p24915423

Min plan är att dra som följer:
Från router genom rör på vinden och väggen till ett infällt nätverksuttag. Från uttaget direkt till tv:n.

Försökte förstå beskrivningen i länken men den slog rekord i googleöversättning och säljspråk.
En patch kabel är en flertrådig mjukare kabel med monterade hanar.
En installationskabel är styvare och består av enkelledare. Dessa ansluts till honor i varje ände. I honan sätter man sedan en patchkabel som ansluts i nätverksporten på
Datorn, tv'n eller router/switch.

Men måste det vara en så kallad solid kabel när den skall kopplas in i ett infällt vägguttag?
O hur vet jag att det är en solid kabel? Är det det som är skillnaden mellan FTP o UTP?
Går det inta att koppla in en icke solid (mjuk?) kabel i ett uttag?

Det är mycket som "går", men livet blir enklare om man använder grejor som de är tänkta att användas. Att använda patchkabel till fasta uttag är en dålig idé då det lätt börjar glappa.
UTP handlar om att kabeln är oskärmad (vilket du bör välja) men säger inte att den har solida ledare eller inte.

Gör väl ytterligare ett försök att förklara (förvirra?).

Ska man ha ett nätverk mellan två rum är det normala att man drar kabel från "lösvikt" UTP (ej FTP/skärmad) i rör eller på annat sätt. Denna kabel monteras "för gott" i ett "vägguttag" (hona). Man har alltså ett "vägguttag/nätverksuttag" i respektive rum och en fast monterad kabel däremellan. Ofta har uttagen dubbla "jack" och då är det två kablar man drar.

I dessa uttag kopplar man sin utrustning med en "anslutningssladd/patchkabel". Dessa går att göra själv men är numera så billiga så det är bara att utsätta sig för strul utan mening tycker jag.

Patchpanel som nämns är egentligen bara en uppsättning "vägguttag/honor" som passar exempelvis "som spindeln i nätet" om man har någon form av "centralpunkt" där man samlar utrustning som router/switch/modem/whatever och därifrån drar kablar till olika rum.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
K knipo skrev:
Min plan är att dra som följer:
Från router genom rör på vinden och väggen till ett infällt nätverksuttag. Från uttaget direkt till tv:n.
Nej detta är direkt fel.
Inte direkt från router till nätvärksuttag då kablarna från router är kontakterade patchkablar medan kabeln i väggen ska vara installationskabel.
Följ råden i inlägget ovan eller läs på kjell och companys sida dom beskriver väl hir man ska göra

T toolman77 skrev:
Det fungerar utmärkt att sätta kontakter på installationskabel med ett pressverktyg
Eller så inte. Det är fan omöjligt att få dit på ett bra sätt. Använd lexcom de är riktigt bra (dock lite dyra).

R
Jodå det går om man använder rätt rj45 kontakter som är gjord för solid kabel.
Satte dit en häromdagen när jag drog en ny kabel från patchpanelen till en Unifi ap i taket.
Ville inte ha ett synligt uttag i taket:)

R RalleB skrev:
Jodå det går om man använder rätt rj45 kontakter som är gjord för solid kabel.
Satte dit en häromdagen när jag drog en ny kabel från patchpanelen till en Unifi ap i taket.
Ville inte ha ett synligt uttag i taket:)
Var hittar man sådana?

T TheGame skrev:
Nej detta är direkt fel.
Inte direkt från router till nätvärksuttag då kablarna från router är kontakterade patchkablar medan kabeln i väggen ska vara installationskabel.
Följ råden i inlägget ovan eller läs på kjell och companys sida dom beskriver väl hir man ska göra
Ok.
Om jag förstår dig rätt skall jag alltså sätta ett uttag i bägge ändar, vilket såklart låter rimligt. Eller till o med självklart. Så antingen sätter jag upp ett vanligt fast monterat uttag på väggen intill routern, eller använder jag LexCom-jacket du länkade till.
Rätt så?

Jag antar att det bästa är att sätta upp ett riktigt vägguttag intill routern istället för LexCom-jacket, eller? Det var väl en schysst nödlösning om jag fattade det rätt?

O mellan uttagen skall jag använda solid nätverkskabel om det skall vara riktigt.
Rätt så?

Mellan router och vägguttaget samt tv o vägguttag använder jag helt vanliga nätverkssladdar med kontakter.

Bra, tack för hjälpen.
Då skall jag bara hitta en billig (såklart;)) o bra kabel för det ändamålet. Då kan jag glömma den jag länkade till på Cdon då antar jag.
Någon som har tips på bra o prisvärd (billig) nätverkskabel på rulle.
Som jag skrev innan så drar jag fram två kablar till det vägguttaget jag skall sätta upp vid tv:n.

ELFA har rj45 för solid ledare! Dessa har 3 knivar som är böjda i toppen, den i mitten motsatt dom 2 andra.

Vissa nya rj45 är kombinerade, det är gjort så att yttersta spetsen på de två knivarna är svagt böjda på var sitt håll. När den pressas in i ledarn och möter en solid ledare går den ena till vänster och den andra till höger och säkerställer att ledaren pressas in i slitsen.
Samma kontakt kan användas på 7-karel ledare också.

Men får du tag på en gammal rj45 eller ett fabrikat som inte har den finessen så ställer sig kniven mitt på ledarn och det blir ingen eller osäker kontakt.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
ELFA har rj45 för solid ledare! Dessa har 3 knivar som är böjda i toppen, den i mitten motsatt dom 2 andra.
Har du koll på artikelnumret? Elfas hemsida är inte att leka med.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.