N
Hittade lite om detta, men det var gamla trådar.
Naturligtvis kan jag peta i en nätverkssladd i samma rör. Men får man ? Bör man ?
Det blir ca 35-40m. ska snart dra i strömkabeln i den där gula slangen. Är det helt OK så borde man ju passa på att peta i en nätverkskabel samtidigt liksom.
Stömkabeln är en N1xv 5g6

Om OK och tillåtet. vad ska man ha för nätverkskabel ? Och var köper man en så lång ?

trattalask
Jag hade dragit fiber om det skulle gå parallellt med en strömkabel så långt som 35-40m. Finns färdigterminerad fiber att köpa, vet dock inte vart man vänder sig som privatperson. Kopparkabel tillsammans med kraftkabel så långt är att tigga om problem.

Vågar inte uttala mig om det är tillåtet att samförlägga tillsammans med kraftkabel.

Det är inte så lämpligt av några anledningar,
dels störningsrisken (starkströmmskabeln kan störa Ethernetkommunikationen,
dels blir det åskkänsligt.

Det är bättre att satsa på fiber istället.

Ethernetkabel på metervara (ex 100 m rulle) finns bl.a. på Kjell & co.

Du bör använda kabel som är avsedd att förläggas i markrör/utomhus också, inte säkert att vanlig kabel tål fukt.

Men som sagt, färdigkontakterad fiber är att föredra :)
Finns på ebay och aliexpress.

Demmpa skrev:
Det är inte så lämpligt av några anledningar,
dels störningsrisken (starkströmmskabeln kan störa Ethernetkommunikationen,
dels blir det åskkänsligt.

Det är bättre att satsa på fiber istället.

Ethernetkabel på metervara (ex 100 m rulle) finns bl.a. på Kjell & co.
Fiber är visserligen bättre, men..

1. Elkabeln stör inte nätverkskommunikationen
2. Ur åsksynpunkt är det idealiskt att lägga kablarna tätt tillsammans.

Fiber är dock bättre. Som sagt.

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Är i samma situation:

Är det värre att lägga en nätverkskabel i mark än att lägga elkabel som man sen ansluter till routern via en säkring? Eller slås router och inkopplad utrustning ut samtidigt ändå vid potentialskillnader i mark?

Vad ska man köpa för fiber och tillbehör? Aliexpress är inte lätt att hitta på. Jag antar typ två stycken fiber->ethernet kabel omvandlare + en fiber behövs?

Kan man dra en kontakterad fiber genom ett 35-40m långt Ø50mm rör eller riskerar man att dra av kontakt eller fiberledning?

Jag var tvungen att lägga nätverkskabel mellan två byggnader, eftersom slangen är för klen för fiberkontakterna.

Det har fungerat bra trots all åska, men det beror säkerligen på:

1. Nätverkskabel och elkabeln ligger nära varandra
2. Utrustningen i båda ändar är inkopplad till båda kablarna
3. Jag har monterat överspänningskydd på såväl nätverkskabel som elkabeln

På min systers gård blev det å andra sidan rent hus i somras. All utrustning gick sönder, men hennes installation uppfyller inget av kraven ovan.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har två Ø50mm markrör som ligger brevid varandra (ett med el och ett med en nätverkskabel).

Inget är inkopplat ännu dock så det är väldigt öppet.

Skulle vilja ställa en NAS i uthuset och det känns inte helt hundra att plugga in nätverkskabel i den. Tanken är ju att den ska stå i uthuset som en filserver (snabb koppling behövs) men även lite säkerhetsmässigt så man har en extra kopia i ett annat hus ifall det brinner eller dylikt.

En åsksamlande ledare direkt kopplat i den känns lite onödigt. Så en fiber hade varit fint. Men du kom så långt att du kundes se dimensioner på fiberkabeln? dvs du visste vad du behövde.

Samma sak gäller även med strömförsörjningen, hade varit fint om NAS'en varit skyddad för överslag via elkabeln i mark.

Vi har en nätverkskabel till ett uthus vid sommarstugan som går till en trådlös AP. Ca 20 m under mark och 25 m totalt. På routersidan har vi satt en billig switch mellan kabeln och routern som kan offras. På andra sidan tänker jag att APn är så billig att den kan bytas om det behövs. Det har klarat sig den här sommaren och då slog blixten ändå ner strax utanför tomtgränsen vid ett tillfälle. Flera grannar fick byta all larm- och nätverksutrustning. Vår enda skada var att transformatorn till routern pajade, men routern höll.

Jag skulle avråda å det starkaste. Såvitt jag vet är det inte tillåtet att förlägga svagströmskablar i samma VP. Fiber kanske kan funka.

Problemet: du/någon sätter en spik genom VP-röret som kortsluter fasen med CAT-5 kabeln. Vips har du 220V i switchen och i värsta fall hela nätverket. Beroende på hur dåliga Ethernetkort är i dina datorer blir allt kopplat till trådat Ethernet strömförande!

Jag skulle hellre köpt en bit fiber och två mediakonverters.

Zakalwe skrev:
Jag skulle avråda å det starkaste. Såvitt jag vet är det inte tillåtet att förlägga svagströmskablar i samma VP. Fiber kanske kan funka.
Njae, det beror på vad det är som ligger i röret. Om det är enkelisolerade ledare som fk så får man det inte, för där är röret en del av isoleringen och alla ledare måste då ha samma isoleringsklass (spänning). Men om det är kabel som alltså har fullgod isolering så finns det färre formella hinder (och de som finns finns i svensk standard, och är inte tvingande på samma sätt). Så särskilt under jord finns det inte mycket som hindrar att man samförlägger en elkabel och en nätverksdito.

Zakalwe skrev:
Problemet: du/någon sätter en spik genom VP-röret som kortsluter fasen med CAT-5 kabeln. Vips har du 220V i switchen och i värsta fall hela nätverket. Beroende på hur dåliga Ethernetkort är i dina datorer blir allt kopplat till trådat Ethernet strömförande!

Jag skulle hellre köpt en bit fiber och två mediakonverters.
Nu är faktiskt ethernet specat så att det krävs åtminstone 1500Vac galvanisk isolation mellan stiften i en port (som kabeln alltså ansluter till) och resten av utrustning (inklusive kretskort, matning och skyddsjordning). Så även en direkt kortslutning skall bara påverka just den kabeln. Det blir naturligtvis ganska svårt att lyckas få till en farlig strömgenomgång från de försänkta stiften i en "RJ-45" hane om nu kabeln skulle råka vara strömförande.

Dessutom talar vi om markförläggning, så om man spikar igenom en fasledare där så lär man både ha och få andra problem... Det hela elsäkerhetsarbetet försöker göra är att hantera de enkla vanliga riskerna, vi "köper läget" när det kommer till dubbla eller trippla fel, och saker som inträngande skada på kablar försöker vi i så fall hantera med säkringar/jordfelsbrytare snarare än pansarplåt. Vi hanterar riskerna, vi eliminerar dem inte.

Finns färdigterminerad fiber på direktronik. Skulle tro att två konverters och fiber om 30 meter går på drygt 3000:-

fredl skrev:
Finns färdigterminerad fiber på direktronik. Skulle tro att två konverters och fiber om 30 meter går på drygt 3000:-
På direktronik.se fanns det många olika fiberkablar! Verkar finnas minst 7 olika kontakter Har någon koll på vilken sort man ska ha för att överföra nätverk från ett hus till ett annat i markrör? Även typ av konverter.

trattalask
Du vill LC-UPC i båda ändar. Miltimodfiber funkar bra hemma.

LC till LC: 25 m, multimode simplex 50/125, Yd 3,0mm, orange. 122:-
Skulle egentligen behöva 30 m för att slippa dra nätverkskabel genom hela huset.

Funkar: LC till LC 30 m, singlemode duplex 9/125 Yd 3,0, gul Saldo: 6. 284:-. också?
http://www.direktronik.se/prod/item.asp?item=17-0174&lng=SE&caller=zoom

Kabeln ska som dras i 25m 50mm markrör så det gäller att man inte sliter av kontakterna. Finns specialutrustning för det?

Tanken är att koppla vidare befintlig router så det ser ut:
Bef router - nätverkskabel (5m) - fiberkonverter - fiber 30m - fiberkonverter - router för wifi/nätverkskabel i uthus.

Finns konvertrarna som behövs i denna lista? Ju billigare desto bättre.
Fiberkonverter.JPG

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.