14 043 läst ·
55 svar
14k läst
55 svar
Nätverks eller antennkabel till TV, eller både ock?
Han ska ju få in fiber. För att travestera Bill Gates...Nerre skrev:
"100 Mbit should be enough for everyone".
Åtmínstone ett tag. Jag har beställt Gigabit fiber till min BRF (som jag ska flytta ifrån i sommar, oh the irony..)
Om man drar dubbla kablar, är det för att få två olika funktioner vid kopplingspunkten?
Är det då en fördel att sätta två ihopkopplade apparatdosor där?
Ni får ursäkta dumma frågor, men dom är inte dumma för mig ... :blushing:
Är det då en fördel att sätta två ihopkopplade apparatdosor där?
Ni får ursäkta dumma frågor, men dom är inte dumma för mig ... :blushing:
Varför ett 20 eller två 16?
Egentligen två skäl, en tp och en koax och det kan bli trångt i ett vp16 rör, en vp16 slang och det blir riktigt besvärligt om det ens går. Lägg på lite böjar på röret och det börjar bli rejält bökigt och inte så roligt att jobba med. Tanken är ju att man lätt ska kunna dra ur en kabel man inte använder och kunna stoppa i nått anant som man behöver vid behov.
Det andra är att utveckligen har gått mot lite tjockare kablar. Iom hastighetsökningen på ethernet så har kablarna blivit lite tjockare. Därmed rekommederar jag att man tar till lite extra så att det finns lite växtmån. Att behöva öppna väggar för nya rör senare är ju något som vi ju helst bör undvika.
Sen var det frågan om varför två kablar.
Vanliga datauttag kommer ju oftast som dubbeluttag så då går det ju två kablar om man vill kunna utnyttja dem fullt ut (det finns en snålkoppling men då blir man begränsad i hastighet och stänger in sig i en dålig lösning)
inspelningsbara satelitboxar kräver också de två kablar som exempel så återigen så väljer jag att rekommedera lite extra kapacitet så att installationen kan växa vid behov
Naturligtvis är detta mina uppfattningar men jag har aldrig stött på nån som har haft för många rör och dosor efter några år i ett hus
Dumma frågor finns inte. Byggahus forum är till för att sprida kunskap och utan frågor så blir det lite svårt.
Egentligen två skäl, en tp och en koax och det kan bli trångt i ett vp16 rör, en vp16 slang och det blir riktigt besvärligt om det ens går. Lägg på lite böjar på röret och det börjar bli rejält bökigt och inte så roligt att jobba med. Tanken är ju att man lätt ska kunna dra ur en kabel man inte använder och kunna stoppa i nått anant som man behöver vid behov.
Det andra är att utveckligen har gått mot lite tjockare kablar. Iom hastighetsökningen på ethernet så har kablarna blivit lite tjockare. Därmed rekommederar jag att man tar till lite extra så att det finns lite växtmån. Att behöva öppna väggar för nya rör senare är ju något som vi ju helst bör undvika.
Sen var det frågan om varför två kablar.
Vanliga datauttag kommer ju oftast som dubbeluttag så då går det ju två kablar om man vill kunna utnyttja dem fullt ut (det finns en snålkoppling men då blir man begränsad i hastighet och stänger in sig i en dålig lösning)
inspelningsbara satelitboxar kräver också de två kablar som exempel så återigen så väljer jag att rekommedera lite extra kapacitet så att installationen kan växa vid behov
Naturligtvis är detta mina uppfattningar men jag har aldrig stött på nån som har haft för många rör och dosor efter några år i ett hus
Dumma frågor finns inte. Byggahus forum är till för att sprida kunskap och utan frågor så blir det lite svårt.
Jahapp, då har jag även plöjt genom diskussionstråden till näterksskolan.
Något om TV-antenn-kabel kom inte upp där, någorlunda förståeligt.
Men jag har ju kommit en bit på väg.
Har bestämt mig för att ha ett stjärnnät för både data och TV. Att detta nät ska ha samma centralpunkt för bägge funktionerna, att jag troligtvis kan blanda kablar i samma rör, bara dom ryms.
Sen finns det någon variant med att köra TV-bilden som dataström på ethernet, där är ju alla hårdvara i väggar samma som datatrafik, så det har jag koll på.
Men om vi slänger upp en antenn på taket och sen tänker oss en box vid varje TV (eller inbyggd i TV), vad ska man ha för kabel då?
Hur splittar man upp antennsignalen till de olika uttagen som ska sitta i olika rum?
Splittern kommer naturligtvis sitta vid ethernetswitchen...
Något om TV-antenn-kabel kom inte upp där, någorlunda förståeligt.
Men jag har ju kommit en bit på väg.
Har bestämt mig för att ha ett stjärnnät för både data och TV. Att detta nät ska ha samma centralpunkt för bägge funktionerna, att jag troligtvis kan blanda kablar i samma rör, bara dom ryms.
Sen finns det någon variant med att köra TV-bilden som dataström på ethernet, där är ju alla hårdvara i väggar samma som datatrafik, så det har jag koll på.
Men om vi slänger upp en antenn på taket och sen tänker oss en box vid varje TV (eller inbyggd i TV), vad ska man ha för kabel då?
Hur splittar man upp antennsignalen till de olika uttagen som ska sitta i olika rum?
Splittern kommer naturligtvis sitta vid ethernetswitchen...
Jag tror inte ens egna hastighet spelar roll. Man kan bara ta emot en tv-kanal i taget i alla fall. Kanske det förändras längre fram.timmelstad skrev:
Det stämmer inte, i de flesta fall är snöret hem till kunden det stora hindret och jag räknar med att alla seriösa aktörer på IPTV erbjuder mer än en samtidig kanal för de som har fiber. Telia är väl störst och ökade för ett tag sedan från 5 till 8 samtidiga strömmar för sina fiberkunder. Även ADSL-kunder kan beroende på individuella försutsättingar eventuellt ta emot mer än en ström men det är av förklarliga skäl inte lika hett.nimhed skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Tja, någon bra antennkabel. Större är väl bättre, men det kan krångla med vissa uttag till vissa kablar även om det funkar på pappret. (Eftersom det är analoga signaler så finns det utrymme för krångel).Mikael_L skrev:
Splittar kan du göra på lite olika sätt. Dels passivt och dels aktivt. Passivt är enklast och gör du exv. med en 30436 från Kjell. (Köp en med rätt antal utgångar och stoppa en 30412 slutmotstånd i de du inte använder). Detta förutsätter att du har tillräcklig signal och ungefär lika långa kablar till de olika uttagen. Om du inte har det så kan du exv. splitta två på vinden eller något om det skulle passa bättre. Betänk dock att varje splitter dämpar signalen så du vill inte ha fler än nödvändigt.
Om signalstyrkan inte räcker till så behövs förstärkare. Mitt dyrköpta råd där är att köpa en riktigt/proffsmodell med en gång. Dessa finns med både en och flera utgångar. De med flera ersätter naturligtvis en passiv splitter. Och frågan är då om man inte skall lägga en krona på en installatör som har tillgång till mätinstrument. Det är ett dj-lskap att installera TV blint utan annat än bilden att gå på. (Vid analog TV vill säga).
Men, man kan säga att om du ändå bara skall titta på digitala signaler vid varje TV så finns det ganska stor stör/signal-marginal, det går då med i stort sett vad som helst. (Mao, den analoga signalen kan se ut som skit, brus, ränder osv. utan att det påverkar den digitala signalkvaliten nämnvärt), det är om du skall ha bra analogsignal som det blir knepigare.
P.S. Jag tog nummer från kjell för att det var lättast, ingen rekommendation i övrigt. Hittade dock inga länkar till bilder etc. så det fick bli artikelnummer istället.
P.P.S Såg just att det var antenn specifikt du pratad om. Då behöver du garrenterat en förstärkare. Ju närmare masten desto bättre. Dessa är typiskt delade, med förstärkaren vid antennen och drivdelen i andra änden. Den sätter du då vid din splitter.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Fö säger jag som jag gjorde när jag byggde IPTV-system på Ericsson: "IPTV? the Piratebay menar du?" 
Jag skissade upp en liten anläggning.
Om jag förstått allt rätt är detta en framkomlig väg till en antenn->splitter->marksänd TV-boxar vid varje TV.
Där:
1. = antenn
2. = antennförstärkare
3. = multimediacentral med en antenn splitter
4. = uttagen.
Och alla kablar i detta fall blir 75ohm koaxialer.
Rätt eller fel?
Om jag förstått allt rätt är detta en framkomlig väg till en antenn->splitter->marksänd TV-boxar vid varje TV.
Där:
1. = antenn
2. = antennförstärkare
3. = multimediacentral med en antenn splitter
4. = uttagen.
Och alla kablar i detta fall blir 75ohm koaxialer.
Rätt eller fel?
Här finns det en koax-kabel som är bra i pris:
https://www.elbutik.se/product.html/koaxialkabel-75ohm-2?category_id=2112
Koaxialkabel 75ohm/ 100meter
En Allround inomhuskabel för antenninstallationer, lämplig även för parabol och kabel-TV-nät.
Kabel skärmad med fläta i metall och trippellindad alufolie.
Diameter på ledare/folieskärm 1,0/4,6 mm
Ytterdiameter 6mm
Är detta tillräckligt med information för att säga om den är lämplig eller inte?
Vad ska jag annars fråga om, ifall jag ringer?
https://www.elbutik.se/product.html/koaxialkabel-75ohm-2?category_id=2112
Koaxialkabel 75ohm/ 100meter
En Allround inomhuskabel för antenninstallationer, lämplig även för parabol och kabel-TV-nät.
Kabel skärmad med fläta i metall och trippellindad alufolie.
Diameter på ledare/folieskärm 1,0/4,6 mm
Ytterdiameter 6mm
Är detta tillräckligt med information för att säga om den är lämplig eller inte?
Vad ska jag annars fråga om, ifall jag ringer?
Jag drog två cat6 till min nya tv-plats då jag renoverade.. tänkte att det måste ju räcka! Men varenda liten pryl vill ju ha nätverk nuförtiden.
En till TVn
En till Bluray/receivern
En till TV-spelet
En till Mediaspelaren och/eller Dreamboxen
Går ju iofs att sätta en liten switch där i röran..
En till TVn
En till Bluray/receivern
En till TV-spelet
En till Mediaspelaren och/eller Dreamboxen
Går ju iofs att sätta en liten switch där i röran..
Du har två bra poänger där rrrrrr.
En liten switch/hub ifall det behövs flera nätverksuttag.
Att viss utrustning "kräver" trådbundet internet. Jag har nämligen tänkt att internet i vårt hus antagligen blir i huvudsak trådlöst, men du fick mig att inse att så blir det ju inte.
Det kommer bara vara några PC som är trådlösa, andra prylar ska ju ha tråd.
Men vad tänks det annars om mina två sista frågor/påståenden ..?
Jag bör få iväg min beställning av rör och dosor nu, typ ikväll eller så.
Men jag har uppfattat saken som så att jag är safe om jag drar ett 20 rör till varje uttags-punkt?
Gärna sätter två hopkopplade dosor där, så man inte behöver köpa knepiga multifunktionsuttag?
Jag kan kombinera t.ex. en ethernet och en antenncoax i samma rör utan att det stör varandra?
Att om jag är rätt säker på att det blir endast en kabel kan jag dra ett 16-rör?
Ursäkta att jag frågor så dumt, men även om jag tror att jag greppat allt rätt är jag lite sugen på att försäkra mig om att slippa riva ner de nytapetserade väggarna i höst eller dra utanpåliggande bara för att jag bort dra något annat eller någon annanstans.
Att viss utrustning "kräver" trådbundet internet. Jag har nämligen tänkt att internet i vårt hus antagligen blir i huvudsak trådlöst, men du fick mig att inse att så blir det ju inte.
Men jag har uppfattat saken som så att jag är safe om jag drar ett 20 rör till varje uttags-punkt?
Gärna sätter två hopkopplade dosor där, så man inte behöver köpa knepiga multifunktionsuttag?
Jag kan kombinera t.ex. en ethernet och en antenncoax i samma rör utan att det stör varandra?
Att om jag är rätt säker på att det blir endast en kabel kan jag dra ett 16-rör?
Ursäkta att jag frågor så dumt, men även om jag tror att jag greppat allt rätt är jag lite sugen på att försäkra mig om att slippa riva ner de nytapetserade väggarna i höst eller dra utanpåliggande bara för att jag bort dra något annat eller någon annanstans.
Om du ändå har öppna väggar så är det även trevligt att dra ett eget 20-rör till egen dosa för en hdmi-kabel (dra även denna i stjärna) - hdmi splitter/matriser blir bara billigare och det är trevligt att ha alla apparater på ett ställe...
/F
/F
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Visst, det är i stort riktigt. Är du helt säker så duger det med ett enkelt 16 rör. (Men om du är helt säker så har du fel! Bara så att du vet.Mikael_L skrev:Du har två bra poänger där rrrrrr.
Sedan så finns det ju många sätt att sända TV signalen över cat6 (alltså inte ethernet, utan återanvända kablaget), då kan man skippa att dra coax. Det finns en hel del trådar här, och jag har ingen erfarenhet av det själv, så jag låter det vara osagt hur/om det skulle fungera för dig. (Men är lite sugen på att riva ut min egen coax och testa). Du behöver då baluner i bägge ändar.