Ska man köpa ny tv idag och ta emot signal via antenn, måste man köpa en tv med inbyggt DVB-T2. Gör du inte det måste du inom kort ändå ha en digitalbox jämte tv:n, trots att den har en inbyggt, detta för att kunna ta emot HD-sändningar. Bryr man sig inte om HD-sändningar ska man klara sig med DVB-T, men vem gör det? Till frågan om koax eller tp: Både och!

erber:

Kabeln du köpt är nog inte just exakt RG59 utan troligtvis något lite bättre, men det är helt klart rätt typ du köpt.

Gör ett stjärnnät och koppla bara in de uttag som du faktiskt har nån TV i. Du får bara onödiga förluster om du använder en 8-vägs-fördelare, och blir då kanske tvungen till att ha en antennförstärkare, som i sin tur är att be om vissa extraproblem.

Om du ändå vill ha 8-vägs-förgrening så kan du börja med en tvåvägsgren och låta utgångarna på den gå till två fyrvägsförgreningar.

Troberg:
Det är skillnad på att ha fel impedans på kabel som matas från en elektronisk signalkälla (övervakningskamera eller för den delen RF-vidareutgången på en dvd-recorder, digitalbox för marksänd tv, gammal video eller liknande) och på kabel som matas från en fysisk antenn. När man lastar antennen fel så beter den sig konstigt, vilket iaf på analoga tiden gav klart sämre bild. Den elektroniska signalkällan ger däremot mest bara lite svagare signal. Om du vill ha bättre kvalité när du kör med fel sorts koax så bör du se till att mottagaren belastar kabeln rätt. Om du har en videoingång på 75 ohm och kör 50-ohm-koax så bör du alltså ha ytterligare ett motstånd paralellkopplat. Jag ids inte komma ihåg hur man räknar på paralellkopplade motstånd, men du ska alltså ner från 75 till 50 ohm...

På samma sätt kan man ful-använda CAT5/5e/6-kabel som VGA-kabel. Jag körde så före en flytt, kanske 10 meter nätverkskabel från servern i skafferiet till skärmen som då stod i sovrummet, då hade jag trimpot'ar (på kanske 100 ohm eller vad jag nu hittade) i serie mellan kabeln och skärmen (och dessutom "trimmade" jag bandbredden med små kondingar parallelt över pot'arna). Tre par för RGB och de två trådarna i det fjärde paret fick bli H+V-synk (vilket gjorde att bilden hoppade till vid nätstörningar). Det blev inte precis någon skitbra bildkvalité, men det var inga problem att se bilden vid 1024x768 i ca 70Hz :) Typiskt "man kan göra så, men det är inte rätt". Dessutom fick jag såklart krana upp kontrasten en hel del eftersom signalen dämpades av pot'arna.

... som svar på första frågan:

Du bör ha dels ett nätverksuttag och dels en koaxkontakt, och köra antennen via koax'en och nätverket via nätverkskabeln, då kan du dels glo på vanlig marksänd digitaltv via antennen och dels glo på filmer som ligger på hårddisken i datorn eller med lite tur på såntdär som svt play o.s.v. på nätet...

Du skrev att uttaget sitter bakom tv'n, då kan du ju skippa uttag helt och låta kablarna komma ut ur väggen lagom långa för att med lite marginal nå kontakterna på TV'n...

Om du absolut vill ha kontakter så är det ROT-dosa som gäller, om du nu inte ska köpa lexcom-prylar bara för att kunna använda ett dubbelt nätverkskuttag.

(Min åsikt är att om du tycker det är värt att pröjsa för lexcom i det läget så, snälla, skänk pengarna till svältande barn i afrika istället och stå ut med två kontakter...)

Milkshaken
Ett litet inflik bara... Erber... TS alltså... Om du hade väntat med din storinvestering i nåt halvår till så hade du kunnat välja mellan dom flesta märken vad gäller 3D UTAN GLASÖGON.... Toshiba gjorde för några veckor sedan den första ,,, det lär bli ett teknikrally nu igen.....
Vi har fortfarande vår tjocktv, så vi hoppas det kommer ett "Rally" snart...:)

Milkshaken skrev:
Om du hade väntat med din storinvestering i nåt halvår till så hade du kunnat välja mellan dom flesta märken vad gäller 3D UTAN GLASÖGON.... Toshiba gjorde för några veckor sedan den första
Don't hold your breath. Det Toshiba demade och som är på väg ut på marknaden var knappast avsett för normalt TV-bruk (och de var knappast först heller då principen inte är helt ny) oavsett vad välunderrättade tekniktidningar som Aftonbladet m fl må ha rapporterat. Enligt Toshibas pressmeddelande ligger lansering av "normalstora" paneler till rimligt pris flera år bort. (Om det någonsin kommer något byggt på den tekniken som fungerar i hemmiljö, det sista är min reflektion när jag läst om begränsningarna i tekniken)

Det är skillnad på att ha fel impedans på kabel som matas från en elektronisk signalkälla (övervakningskamera eller för den delen RF-vidareutgången på en dvd-recorder, digitalbox för marksänd tv, gammal video eller liknande) och på kabel som matas från en fysisk antenn.
Naturligtvis, tänkte inte på den biten. En antennsignal är bra mycket klenare än en compositsignal. Nåja, spara koaxkabeln från gamla nätverk för övervakningskameror i alla fall, där är den ett billigt och bra alternativ.

Har ju kollat lite på detta med 3D, och de "experter" jag talat med är inne på samma spår som alfista, dvs att tekniken med glasögonlöst 3D helt klart är påväg, men det ligger ännu flera år fram i tiden. Inte månader. Det kan komma lite tidigare i premiumklassen, men då talar vi om skärmar som vida överstiger min budget.

Dock blir jag lite fundersam eftersom säljaren och även Supporten på Samsung säger att kabeln mellan 3D BluRayen och TV måste vara av v1.4 för att 3D ska funka. Men jag var ner på Webhallen på Sveavägen och köpte en Supra HDMI-kabel 2 meter lång. Dyr som stryk var den i jämförelse. Det visade när jag kom hem och gick in på www.jenving.se, dvs tillverkaren - så är det en v1.3 kabel.

MEN....3D funkar hur bra som helst men denna kabel. Vilket, det inte borde enligt vad "alla" säger. Ringde t.o.m med Samsung Supporten. Är inte det mystiskt??? Eller är det något man missar i bildinfon??

Yxis - Jag kommer göra som du beskriver. Dock inga pengar till Afrika denna gång. Men ytterligare ett i-landsproblem har dykt upp. Jag har ju satt två dosor bakom TVn. Men TVn är så platt att även en 4vägs uttag med europakontakter, dvs de men sticker i från sidan, är för stor. Dessutom har Samsung av någon idiotisk anledning vinklat europakontakten till TVn så hela idén med att ha ett platt uttag med sidostick försvunnit. Hade inte en tanke på detta.

Tyvärr gäller inte garantin om jag fimpar den nya TVns kabel och skarvar ihop den med en platt europakontakt. Jag var på vippen i ren frustration att fimpa kabeln och helt enkelt koppla in den direkt i apparatdosan.

Det slutade med att jag fick sätta en distansbräda, med inmålningsarbete som följd, att fästa uppsättningknopparna i. TVn hängs upp som en tavla.

Ett tips.....kolla priser på upphängsanordningar. Jag gav 700 spänn på MediaMark för uppsättningsmojängen - på Kjell kostade samma lösning 299 spänn.

=)
ERIK

Milkshaken
alfista skrev:
Don't hold your breath. Det Toshiba demade och som är på väg ut på marknaden var knappast avsett för normalt TV-bruk (och de var knappast först heller då principen inte är helt ny) oavsett vad välunderrättade tekniktidningar som Aftonbladet m fl må ha rapporterat. Enligt Toshibas pressmeddelande ligger lansering av "normalstora" paneler till rimligt pris flera år bort. (Om det någonsin kommer något byggt på den tekniken som fungerar i hemmiljö, det sista är min reflektion när jag läst om begränsningarna i tekniken)
och varför heter det så tror du? jo för det ska bli det vanliga racet om varenda teknologi på mediafronten....
Kommer ihåg när jag såg på Text-tv i slutet av 70 talet....." Nej, det är bara en utopi,,,, den ska vi bara ha för oss emellan inom median" Detta var på en Tv-mast station i södra sverige...... Allt har sin tid, allt sin tjusning..... Vänta Alfista så får du se, utvecklingen går snabbare och snabbare för var dag, för var timme ..... ingen vill ju vara efter, och alla vill dom tjäna pengar på varje pryl.... Jag ger det max1½ år, sen är det köpbart för oss alla....

Milkshaken skrev:
Vänta Alfista så får du se, utvecklingen går snabbare och snabbare för var dag, för var timme ..... ingen vill ju vara efter, och alla vill dom tjäna pengar på varje pryl.... Jag ger det max1½ år, sen är det köpbart för oss alla....
Återigen, den teknik som demonstrerats är känd sedan länge och ännu har ingen kommit tillrätta med svagheterna. Att man plötsligen skall göra stora genombrott i det avseendet tvivlar åtminstone jag på. Alla teknikområden följer inte Moores lag.

Milkshaken
Ok, då har jag grymt fel då......

Mikael_L
Frågan var om jag skulle starta en ny tråd, hitta informationen i en gammal tråd eller fortsätta med frågor i en gammal tråd.
Jag provar med alt 3.

OK, läget då:
Nytt hus, öppna väggar överallt.
Fiberbredband på väg in i huset.
En del grannar kör med TV via bredband.
Andra har antenn på taket och digitalboxar (/mottagare)
Vi har inga planer på parabol.
Telefon blir bredbandstelefoni (jag tror ingen här kör med telias kopparkabel, vi lämnade sladdjä*** ute vid gatan t.o.m)

Det finns en plats som jag tänkt dra in fibern till, Här kommer det hamna en burk som gör fiber -> koppar, sen en burk som tappar ut telefonin sen ev en burk som skickar ut TV till de rum som ska ha (bredbands-)TV.
Allt enligt en liten undersökning hos en granne som kör bredbandsTV.

Annars ska det kanske bli en grenpunkt för antennsignal här (+ en vanlig ethernet-switch).
Eller måste man som förut dra antennkabeln i en lång slinga från TV-apparat till TV och avsluta med ett motstånd i slutet?

Frågor:
Förutom frågan som smög sig in sist i läget, så
Vad ska jag dra för kabel, och stjärnnät eller i serie.
Kan jag kombinera data och TV, antingen var för sig eller samtidigt? Kan jag kombinera två kablar i samma rör?
Vad jobbigt det är att vara teknikidiot ... :x

Hjälp oss med en så enkel och billig lösning som möjligt.
Inga finesser, bara TV och lite datatrafik ... :cool:

Mikael_L
Egentligen skulle vi nästan kunna tänka oss en liten antenn stående på TV'n direkt till digitalboxen och sen bara ha nätverk i väggarna.
Men det känns ju å andra sidan rätt huvudlöst, nu när det byggs nytt.

Men det är helt enkelt för att man börjar tröttna på att ta beslut hela tiden i byggprocessen.

Så jag hoppas verkligen någon tar sig tid och försöka hjälpa till lite. :)

Du har hört oss säga det förrut ( och det kommer troligen sägas igen ;))
Stjärnnät
Stjärnnät
Stjärnnät
Stjärnnät

Alltid bygga stjärnnät fysiskt med gott om dosor och rör. Antingen minst ett vp20 till varje dosa eller 2X16.
I ett 20 går det tex att dra koax om man vill, det blir lite bängligt i ett 16 men har man lagt dubbla så är det ju naturligtvis lugnt.
Det bästa med den här lösningen är att man ju alltid kan dra ur en tråd och stoppa i en annan typ plus byte av uttag så vips hadde man byggt om vid behov.
Om du planerar för mist ett dubbelt rj 45, ett tv och ett i reserv så får du då ett behov av tre dosor per rum. Ska du ha larm så lägg på en dosa till och dra trådat till det med.
Sen har du ju nätverksskolan också :)

Mikael_L
Ja just nu, i första skedet, måste jag bara få klart över vilka rör och dosor jag ska dra.
Och var dom ska dras.

Men då du antyder stjärnnät :P så får det bli så.
Och den naturliga centralpunkten har jag ju redan bestämt.
Då förbereder jag med ett rör upp mot vind/tak någonting för antenn iaf, som även det dras till denna centralpunkt.
Ett rör (eller två) för el till "mediacentralen får det också bli.

Ska jag dra upp ett rör för ev elmatning till närheten av TV-antennen också?

Varför 20-rör till dosorna, ryms det inte två ethernet alternativt en ethernet + en TV-coax i ett 16-rör?

Tänk bara på att med de flesta IP-TV-lösningar kan du bara titta på en kanal åt gången. Så har du flera TV-apparater så måste alla ändå kolla på samma kanal. Bandbredden räcker inte till mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.