Håller på att dra färdigt mitt hemma-nätverk. Inkommande bredband i källaren. Går vidare till min datahörna. Där delas den upp med routern till dator & Ip-telefoni. Vidare därifrån ska hemmabion och vardagsrummet ha nätverk. Sedan huset renoverades och nätverksrör lades in i väggarna för att "framtidssäkra" har det dock tillkommit mer prylar som ska ha nätverk.

För detta räcker till en början inte de fyra portarna på routern. Men det antar jag att man löser med en switch efter denna. Sedan är det så att i vardagsrummet reserverades ett rör till nätverk för att försörja en musikspelare som haltat sig fram trådlöst. Det har nu tillkommit en Digital-tv-box som vill ha nätverk, och det kommer troligvis även en mediaspelare till tv:n oxå. Alltså tre apparater i vardagsrummet. Måste jag då dra tre kablar dit från switchen i källaren, eller kan man dela dem där uppe? Isf Hur? En switch till?

Ja, nåndera. Det är samma sak som med el, tänk på en switch som en grendosa. Du kan grena nätet i källaren eller dra en kabel upp och grena den i vardagsrummet - men du måste grena nånstans.

I mitt fall blir det ett 19" rack med en 16-portars switch, men jag är lite skadad. ;-)

Oki. Så får det bli. Hade nånstans för mig att man bara använde hälften av trådarn i kabeln när man körde 10/100 och att man på såvis skulle kunna köra två enheter på en kabel, men det kan va nåt jag har blandat ihop.
Tack för snabbt svar :-)

johansjostrand skrev:
Oki. Så får det bli. Hade nånstans för mig att man bara använde hälften av trådarn i kabeln när man körde 10/100 och att man på såvis skulle kunna köra två enheter på en kabel, men det kan va nåt jag har blandat ihop.
Tack för snabbt svar :-)
Jo så är det. Bara vid gigabit som alla trådar används.

och hur låter man då två enheter dela på en kabel? Måste man fortfarande använda en extra switch?

Du menar så, jo det kan man göra men det är inte rätt och när du vill kopiera en HD-film så vill du hellre ha gigabit än en kabel färre.

johansjostrand skrev:
och hur låter man då två enheter dela på en kabel? Måste man fortfarande använda en extra switch?
Du använder 2 st sådana här:

http://www.kjell.com/?item=38830

Det krävs en i varje ände och man ockuperar 2 st anslutningar på switchen.

Observera att det är en nödlösning, och det fungerar inte med Gigabit ethernet.
Dra hellre en extra kabel, om det finns möjlighet.

/Hasse

Eeee. 4+4 trådar i varje ända och 2+2 kontakter.
Det dröjer ett tag innan man ska köra HD material i kablarna.

Exakt, om man nu vill köra sådär så sätter man bara två kontakter i varje ände. Finns ingen anledning att köpa adaptrar för det.

btg308 skrev:
Exakt, om man nu vill köra sådär så sätter man bara två kontakter i varje ände. Finns ingen anledning att köpa adaptrar för det.
Det finns en. Låta dom som tillverkar göra pengar hehe.

Jag kör med en gigabitswitch i tv-bänken för att låta HTPC, digitalbox och PS3:a få sin behövliga nätverksanslutning. =) Köpte den för strax över 200:-

Schlbuditz skrev:
Jag kör med en gigabitswitch i tv-bänken för att låta HTPC, digitalbox och PS3:a få sin behövliga nätverksanslutning. =) Köpte den för strax över 200:-
Hur löser du det med att digitalboxen behöver vara uppkopplad på sitt eget VLAN?
Antar att du har en patchpanel någonstans i huset där du väljer vilken typ av "tjänst" respektive kabel ska ha från Routern (från t.ex. Telia).

Ska själv flytta till ett hus i December (JM-hus) där Teliafiber finns draget och 6 st. ethernetkontakter i 6 olika rum. Således har jag bara ett uttag i vardagsrummet och klurar på om man "måste" välja Digital-TV eller Data för respektive uttag.

henkeny skrev:
Hur löser du det med att digitalboxen behöver vara uppkopplad på sitt eget VLAN?
Antar att du har en patchpanel någonstans i huset där du väljer vilken typ av "tjänst" respektive kabel ska ha från Routern (från t.ex. Telia).

Ska själv flytta till ett hus i December (JM-hus) där Teliafiber finns draget och 6 st. ethernetkontakter i 6 olika rum. Således har jag bara ett uttag i vardagsrummet och klurar på om man "måste" välja Digital-TV eller Data för respektive uttag.
Det beror ju lite på vad man har för digitalboxlösning, men om det måste splittas så bör separat kabel till digitalboxen vara bästa lösningen. Alltså separata nät och därmed ett behov av två kablar. (Kanske finns någon annan lösning jag inte känner till?)
Bygger själv hus för tillfället och har inte bestämt vilken tv-lösning det blir, så problemet kan uppstå även för mig. =)

Upp till 100Mb används som sagt bara två av de fyra paren i kabeln per förbindelse. 100Mb räcker till en hel del, och det är troligt att dina Routrar etc inte klarar ens det....(Internt alltså...).på alla portar samtidigt. Det finns "Dubbla" nätverksuttag som man kan ansluta en TP kabel (Som bifogade från Kjell). Då behövs "adaptern" endast på routersidan, eller en patchpanel el dyl..(Att ansluta två proppar till en kabel genom att bara splitta kabeln är inte att rekommendera....)

Även om du har Gbit nätverkskort i nån apparat, kan du köra det med 100Mb (Två par), korten "anpassar" sig dvs är bakåtkompatibla...

Lösning 2 är ju att ha en kabel (100Mb eller Gbit ) och ansluta en HUB, SWITCH eller Router på "förbrukarsidan". En hub fungerar så att alla anslutna förbildelser får samma trafik. (I praktiken är det ingen som använder en hub idag..). En switch kopplar trafiken dit den skall mha MAC-adresserna, medan en router går djupare i IP protokollet och kan tolka IP adresser och portnummer etc..

• 68038.jpg
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.