4 662 läst ·
65 svar
5k läst
65 svar
Nätverk eller inte...
Ni som tycker att laptops duger för arbete, har ni prövat med en dunderdesktop med multimonitor?
Jag kör en HP workstation med två stycken dual core processorer och sex monitorer. Jag lovar, jag är effektivare på den maskinen än på en fjuttsans laptop. Kan ni titta på film, programmera, ha fem fjärrsessioner, övervaka några servers, porrsurfa, tanka hem TV-serier och chatta samtidigt?
Jag kör en HP workstation med två stycken dual core processorer och sex monitorer. Jag lovar, jag är effektivare på den maskinen än på en fjuttsans laptop. Kan ni titta på film, programmera, ha fem fjärrsessioner, övervaka några servers, porrsurfa, tanka hem TV-serier och chatta samtidigt?
Som vanligt är det alltid "sålänge man får till en stabil anslutning", "Om man inte har betongväggar", "Om man har ordentliga grejer", "Om frugan steker ägg kl.18"... Om, om, om...cheetah1 skrev:
Man har inga "om" i ett trådat nätverk. Stabilt från den stund du stoppar in kabeln tills du drar ut den. Inte? Byt kabel eller utrustning.
Wi-Fi = "best effort" och inget mer. Man kan aldrig lita på kvalitén. Men är man nöjd med det, så javisst. Då är Wi-Fi det bästa som finns.
Min HP8510w kör jag två skärmar på, räcker för mej, blir nog problem att köra sex skärmar... fast det ser jag ändå ingen nytta tillTroberg skrev:Ni som tycker att laptops duger för arbete, har ni prövat med en dunderdesktop med multimonitor?
Jag kör en HP workstation med två stycken dual core processorer och sex monitorer. Jag lovar, jag är effektivare på den maskinen än på en fjuttsans laptop. Kan ni titta på film, programmera, ha fem fjärrsessioner, övervaka några servers, porrsurfa, tanka hem TV-serier och chatta samtidigt?![]()
det kommer dom närmaste 2-4 åren behövas ett komplement till WiFi i for av trådat nätverk.. Så jag fattar inte varför det ska förlöjligas idag 2010.
Även om 90% av alla användare klarar sig med trådlöst så finns det tillfällen då vi fortfarande behöver dras med en kabel.
Även om 90% av alla användare klarar sig med trådlöst så finns det tillfällen då vi fortfarande behöver dras med en kabel.
Eftersom vi fick fibern inkopplad igår d^_^bd^_^b kan jag rapportera lite preliminära och ovetenskapliga resultat:
Med en snabb laptop (Dual Core, Vista Ultimate) får jag samma prestanda med n-nätverk och 100 Mb/s kabel (ca 81 Mb/s vid download) så länge det inte är mer än EN vägg mellan routern och datorn. Sedan faller det av, men vi bor i stenhus.
Med en 4 år gammal Compaq och XP Pro blev det 20 Mb/s (54 Mb trådlöst nätverk).
Intressant nog så blir det väldigt dåliga resultat med kabel och äldre maskiner.
8 år gammal Sony Vaio laptop med W2KPro: ca 40 Mbit/s med kabel
Lika gammal (AMD 2300 CPU) desktop med XP Pro: 15 Mb/s :xq(;^
p
Har även en snutt 1 Gb nätverk men servern som hänger på den tåten vill inte köra flash så den mätningen får vänta tills jag får tag i en mera samarbetsvillig maskin.
Och jo.. fibern matade på digital-TV samtidigt! d^_^b
Med en snabb laptop (Dual Core, Vista Ultimate) får jag samma prestanda med n-nätverk och 100 Mb/s kabel (ca 81 Mb/s vid download) så länge det inte är mer än EN vägg mellan routern och datorn. Sedan faller det av, men vi bor i stenhus.
Med en 4 år gammal Compaq och XP Pro blev det 20 Mb/s (54 Mb trådlöst nätverk).
Intressant nog så blir det väldigt dåliga resultat med kabel och äldre maskiner.
8 år gammal Sony Vaio laptop med W2KPro: ca 40 Mbit/s med kabel
Lika gammal (AMD 2300 CPU) desktop med XP Pro: 15 Mb/s :xq(;^
Har även en snutt 1 Gb nätverk men servern som hänger på den tåten vill inte köra flash så den mätningen får vänta tills jag får tag i en mera samarbetsvillig maskin.
Och jo.. fibern matade på digital-TV samtidigt! d^_^b
Redigerat:
Nej, men datorn kan göra mer i bakgrunden utan att störa det du tänker på.
Just där så älskar jag multiprocessormaskiner. De "tvärnitar" aldrig, det är väldigt sällan man ens upplever att det går långsammare.
Min nästa maskin blir troligen en med 4st quad core, för 16 kärnor totalt. Problemet blir bara att kyla besten...
Nej, men det är inte heller min definition av arbete. När jag arbetar är det några Officeprogram, webläsare och möjligen en fjärrsession mot min beräkningsdator som är igång. Det funkar finfint med en några år gammal ultraportabel laptop med extern skärm och tangentbord.Troberg skrev:Ni som tycker att laptops duger för arbete, har ni prövat med en dunderdesktop med multimonitor?
Jag kör en HP workstation med två stycken dual core processorer och sex monitorer. Jag lovar, jag är effektivare på den maskinen än på en fjuttsans laptop. Kan ni titta på film, programmera, ha fem fjärrsessioner, övervaka några servers, porrsurfa, tanka hem TV-serier och chatta samtidigt?![]()
Har inte lusläst inläggen, men att arbeta mot två skärmar som vissa beskriver är verkligen något att rekommendera. Man kan bli väldigt effektiv på detta sätt. Har kört med dubbla skärmar några månader på jobbet.
/Erik
/Erik
Om man ska dra in nätverk eller inte handlar inte, imho, om ifall man vill arbeta med en laptop eller med en stationär dator. Det är en smaksak vad man föredrar.
Jag ser på framtiden som att allt fler tekniska prylar kommer vilja/behöva en uppkoppling mot Internet. IP-telefoni, IP-TV och Internetradio har ju funnits ett tag, diverse mediecentraler och nu finns det TV-apparater som kan utnyttja en uppkoppling mot Internet. Det kommer bli mer, behovet av att ha ett nätverk kommer att öka.
Själv har jag precis flyttat in i mitt hus och ser det som en självklarhet fixa så att jag har både trådat och trådlöst nätverk.
Jag ser på framtiden som att allt fler tekniska prylar kommer vilja/behöva en uppkoppling mot Internet. IP-telefoni, IP-TV och Internetradio har ju funnits ett tag, diverse mediecentraler och nu finns det TV-apparater som kan utnyttja en uppkoppling mot Internet. Det kommer bli mer, behovet av att ha ett nätverk kommer att öka.
Själv har jag precis flyttat in i mitt hus och ser det som en självklarhet fixa så att jag har både trådat och trådlöst nätverk.
