cheetah1 skrev:
Därför använder jag och alla andra datornördar i störst utsträckning stationära datorer, och kommer fortsätta med det ett bra tag till.
w0rd! d^_^b

Håller med lite om att de stationära datorerna är förbi
Absolut inte. Laptops duger som lekmaskiner och för att slösurfa, men så fort man vill göra något lite tyngre, ha bättre skärmar, ha flera skärmar, bygga ut dem, bygga servers och så vidare så är det desktops som regerar, och kommer att vara att bra tag till. Stationära är också lätta att pensionera som servers när de börjar bli för klena som arbetsstationer. På så sätt behöver man tex inte vara utlämnad åt internetleverantörens mailtjänster eller webhotells egenheter.

Stationära är också snorbilliga nu, så man kan lätt kosta på sig att ha en burk i varje rum, och ändå hamna i samma prisklass som en eller ett par bra laptops.

Att det är krånligt att konfigurera ett trådlöst nätverk håller jag nog inte med om.
Du är välkommen hem till mig...

Jag är erfaren nätverksnisse och jobbar som programmerare, och jag går ändå bet på att få skiten att funka. Det kan funka ett tag, men sedan startar man om en dator och så dör det igen. Utan säkerhet är det inga problem, men så fort man behöver säkerhet (speciellt nu när både WEP och WPA är knäckt) så är det krångel.

Har man dessutom en blandad miljö, med olika Windowsversioner (2000, 2000 Server, XP, Vista (jag vet, jag skäms, med det är en udda specialmaskin som inte har drivisar för ett bättre OS)), olika Linuxversioner (några olika versioner av Kubuntu, LinuxMCE, SmoothWall), PSP, iPhone osv) så är det en direkt pest.

Jag som själv sitter vid datorn en hel del om dagarna börjar dessutom tycka att mina två 22"-skärmar inte längre räcker till, utan det vore soft att ha några till.
Helt klart. Jag kör sex skärmar på min huvuddator, total upplösning 4800x2400! Fler än så ger dock nackspärr.

Troberg skrev:
Du är välkommen hem till mig...

Jag är erfaren nätverksnisse och jobbar som programmerare, och jag går ändå bet på att få skiten att funka. Det kan funka ett tag, men sedan startar man om en dator och så dör det igen. Utan säkerhet är det inga problem, men så fort man behöver säkerhet (speciellt nu när både WEP och WPA är knäckt) så är det krångel.

Har man dessutom en blandad miljö, med olika Windowsversioner (2000, 2000 Server, XP, Vista (jag vet, jag skäms, med det är en udda specialmaskin som inte har drivisar för ett bättre OS)), olika Linuxversioner (några olika versioner av Kubuntu, LinuxMCE, SmoothWall), PSP, iPhone osv) så är det en direkt pest.
Hmm.. jag har ungefär samma blandning (2003 Server, 2000, XP Pro, Snow Leopard, PS3, Touch, iPhone, Ubuntu..) men inget som helst problem med det trådlösa..

Fast nu när man blivit officiellt O-nördigförklarad får man väl säga upp abonnemanget på Technet och dra något gammalt över sig.. :D

Nu börjar jag trivas :)

Föredrar trådat med trådlöst som komplement och Hm, mjo har visst ett anata burkar igång plus en virtualiseringslösning, technet abb fanns visst det med ....

mats_o skrev:
Föredrar trådat med trådlöst som komplement
Precis. Trådlöst är enda orsaken till att jag surfar på detta forum, sittande i soffan framför TVn (Mythbusters just nu)!! Behöver jag jobba mer koncentrerat kryper jag in i datorhörnan och kopplar in externt tangentbord o skärm.

Svårt att få trådlöst att funka? Ja, med D-linkprylarna jag köpte först, det "gick" bara inte. Köpte ZyXel istället som funkade direkt ur lådan, aldrig varit problem.

Hmm.. jag har ungefär samma blandning (2003 Server, 2000, XP Pro, Snow Leopard, PS3, Touch, iPhone, Ubuntu..) men inget som helst problem med det trådlösa..
Vilken säkerhet kör du med?

Ja, med D-linkprylarna jag köpte först, det "gick" bara inte.
Jag har samma erfarenhet av D-Link. Jag köpte till och med ett paket med accesspunkt och USB-donglar, och prylarna vägrade ändå prata med varandra så fort man aktiverade någon form av säkerhet. Det var dock inte en felkonfiguration, för vissa maskiner med inbyggt trådlöst funkade.

ZyXel har jag haft en del prylar från, men jag har haft massor av problem med att de överhettar. Lägger man ett par pennor under så att de får lite luft under sig så går det bättre, men fortfarande inte bra nog.

Troberg skrev:
Vilken säkerhet kör du med?
WPA2-Personal. Inte för att det behövs, vi har 5 km till närmsta granne..

PS3:an hänger dock nog på kabel, inte för att trådlöst inte funkar utan för att ungarna pluggade in den.;)

skulle aldrig välja bort trådat nätverk.
Har det i lägenheten nu, med flera nätverksuttag i varje rum.
Flyttar till begagnat hus nu i slutet på Februari och har det inte där.
Grämer mig mycket över det.

Även om man inte använder det så mycket, så skulle iallfall jag VILJA ha möjlighet att koppla in tråd när jag behöver :)

Felde: Håller med. Jag ser bara trådlöst som komplement, inte som huvudnät.

Trådat FTW! Har dock trådlöst för att kunna slösurfa från någon laptop. (Utan kryptering för att slippa krabba) Men när jag ska arbeta eller spela blir det den stationäre alla gånger.

Har själv hamnat i diverse "tjafstrådar" när det kommer till trådat vs trådlöst.

En sak som av någon stolthetsanledning kommer upp är frågeställningen
komplement vs "huvudnät"

För egen del ser jag trådlöst som "huvudnätet" kompletterat med ungarnas 3 stationära, en popcorn och en NAS som ligger trådat.

Trådlöst tror jag vi har runt 20-25 enheter och tittar vi användandet i form av tid så är naturligtvis det trådlösa mest använt -> TP kabeln är ett nödvändigt komplement.,

Är inte det här färdigdiskuterat i många andra trådar?
Själv anser jag definitivt att om man ska bygga om eller bygga nytt bör man iaf se till att rören är dragna till en central punkt, sen om man drar något i dem är upp till varje person.
Själv försökte jag köra mycket trådlöst förut, men med stora ytor och många enheter så blir det förr eller senare problem. Att en så enkelt sak som att kolla på film i sin xbox börjar lagga över trådlöst känns inte roligt alls och förstör upplevelsen. Det enda alternativet man har då är att gå över till kabel. Kabel är bättre, men kräver givetvis mer jobb. Smakar det så kostar det, men då rördragningen är det svåraste av det hela ser jag det som en bra investering i huset om rören finns, oavsett om det finns något i dem eller ej.

Troberg skrev:
Absolut inte. Laptops duger som lekmaskiner och för att slösurfa, men så fort man vill göra något lite tyngre, ha bättre skärmar, ha flera skärmar, bygga ut dem, bygga servers och så vidare så är det desktops som regerar, och kommer att vara att bra tag till.
Håller inte med! :D

Jag kör mitt arbete på min 12" laptop, det funkar alldeles utmärkt. Sitter ibland på bussen och jobbar, ibland hos kund.

Och det är 100% CPU-last och emacs för hela slanten.

Akzid skrev:
Titta på möjligheten att välja ett system där du kan köra data, telefoni, tv i samma kabel. Du väljer i ett skåp vad du vill att det ska vara. Då får du lite större nytta av det nätverket.
Håller med, i ett nybygge kör man ett nätverk av denna typ. Du patchar efter behov!
/Erik

-MH- skrev:
Håller inte med! :D

Jag kör mitt arbete på min 12" laptop, det funkar alldeles utmärkt. Sitter ibland på bussen och jobbar, ibland hos kund.

Och det är 100% CPU-last och emacs för hela slanten.
Helt rätt laptop fungerar alldeles utmärk, kör oxå allt mitt arbete på laptop, och då kör jag även 3D-cad utan några som helst problem. :D På jobbet använder vi trådbundet men sitter nästan hälften av tiden hemma och jobbar, trådlöst d^_^b utan problem.
Hemma är det två laptop, iphone, skrivare, Squeezebox radio. Wi-Fi så klart... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.