Tjenixen,

Har i en annan tråd här på forumet förklarat hur jag slagits mot råttor som tagit sig upp i en av mina "ihåliga" grundmurar av staplade naturstenar med något slags bruk som håller ihop den.

Ska nu fylla i hålen jag ser ovanifrån med passande leca och sedan gjuta en rätt tunn kaka ovanpå och trycka ner lite i hålen för ett extra lager säkerhet mot att råttor kan återvända. Ska använda stenar för att fylla upp så gjutning inte behöver göras så tjockt. Ska även lägga nät ovanpå det, någon duk och sen fylla med cellulosa.

Vad bör jag använda för bruk/betong? Har kikat på Finja Finbetong och Finja Cementbruk A. Vad jag förstår passar Cementbruk för att foga mellan stenar, således kanske det funkar bra för det här syftet också?

Någon som vet hur länge man bör vänta innan man lägger på isolering och bygger upp golvet igen också?

Bilder på muren ovanifrån. Den är alltså mer än 2m hög och källare är under golvet som syns. Hålen som syns vill jag alltså försöka täta på bästa sätt:

Upprivet trägolv som avslöjar en underliggande konstruktion med naturstensmur och synliga håligheter. Olika materialrester syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet golv i ett rum med synlig staplad naturstensgrundmur, isoleringsmaterial och byggavfall runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
För den som hittar denna tråd i framtiden; körde på att fylla med makadam och stenar så gott det gick och gjöt ihop med Finja grovbetong. Resultatet verkar bli helt OK, och med större kornstorleken i grovbetong så torkar det förhoppningsvis något snabbare i och med det tunna lagret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.