Hej, jag bor söderut och har därför lägre uppvärmningskostnader.
I vårt förra hus (ca 90 m2 boyta) installerade jag en veckotermostat som sänkte temperaturen veckodagar både på natten och mitt på dagen, på helgerna sänkte jag bara temperaturen på natten. Termostaten kostade 1300:- och jag sparade in ca 500 liter olja första året. Det var en bra investering !
Jag anser att svar nr #2 http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/183046-nattsankning.html#2
är mest korrekt.
Om jag minns rätt så beror värmeförlusterna på temperaturen i kvadrat. Dvs en termos med kaffe förlorar temperaturen snabbt i början och sedan klingar förlusterna av mer och mer långsamt (obs man räknar med grader Kelvin, dvs ifrån absoluta nollpunkten). Samma sak för ett hus så klart.
Detta leder även till att höja 1'C kostar mer än man vinner på att sänka 1'C.
Den bästa investering man kan göra är att isolera och se över vind- och ventilationsförluster. Därefter att elda så smart som möjligt.
Alla uppvärmningssystem borde tjäna på "nattsänkning". Som #2 kan jag dock tänka mig att t ex en VP jobbar mindre bra i vissa fall på grund av verkningsgraden (COP). Men om det finns en tank emellan pump och värmesystem så jämnas lasten ut och man vinner garanterat.
Mors!
I vårt förra hus (ca 90 m2 boyta) installerade jag en veckotermostat som sänkte temperaturen veckodagar både på natten och mitt på dagen, på helgerna sänkte jag bara temperaturen på natten. Termostaten kostade 1300:- och jag sparade in ca 500 liter olja första året. Det var en bra investering !
Jag anser att svar nr #2 http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/183046-nattsankning.html#2
är mest korrekt.
Om jag minns rätt så beror värmeförlusterna på temperaturen i kvadrat. Dvs en termos med kaffe förlorar temperaturen snabbt i början och sedan klingar förlusterna av mer och mer långsamt (obs man räknar med grader Kelvin, dvs ifrån absoluta nollpunkten). Samma sak för ett hus så klart.
Den bästa investering man kan göra är att isolera och se över vind- och ventilationsförluster. Därefter att elda så smart som möjligt.
Alla uppvärmningssystem borde tjäna på "nattsänkning". Som #2 kan jag dock tänka mig att t ex en VP jobbar mindre bra i vissa fall på grund av verkningsgraden (COP). Men om det finns en tank emellan pump och värmesystem så jämnas lasten ut och man vinner garanterat.
Mors!
Enkelt & bra, samma princip vi har på husen i Dalarna... Men då får vi elda i eldstäderna från morgon till kväll när det är kallt ute. En nackdel dock: Otrevligt kallt när man ska gå upp på morgnarna....Det är inte slagsmål direkt om vem som ska gå upp och tända den första brasan i köksspisen...flamestrike77 skrev:Dessa avancerade system... I min gamla kåk är det en luft/luft pump och ett par el-element som står för grundvärmen. Eftersom planlösningen bara är halvöppen så är det temperaturskillnader på cirka 5grader mellan varmaste och kallaste rummet. På vintern varierar grundvärmen mellan 13-18grader i rummen. Resten av värmen erhålls genom 2eldstäder som eldas i efter jobbet. Då är det lagoma 23-24grader i kåken på kvällen. Fram till nästa kväll när det är 13-18 igen. Har valt att köra lägre grundvärme och sedan värma med ved. Är väl anledningen till att hela kåken (115+86m2) bara gör av med 13.000kwh per år inklusive allting. Sen tillkommer en kostnad om 300spänn var tredje år för några vettiga tofflor![]()
Det finns lika många synpunkter på detta som det finns hus... Jag använder mig av natt sänkning av den enkla anledningen att vi sparar energi på det, har kört med loggning på värmepumpen, både med och utan nattsänkning vid liknande utomhus temperatur. För oss så gör det skillnad, inte så att man blir rik, men skillnad gör det.
Att VP skulle få jobba hårdare på morronen har jag inte märkt. Värmecyklen är lika lång oavsett med eller utan sänkning. En annan "vinst" är att kompressorn har 1-2 mindre starter per dygn, vi som har värmepumpen vill ju ha så få starter som möjligt per dygn.
Som vädret har varit den sista tiden så rör det sig mellan 1-2 kWh/dygn i besparing, vist det är inte mycket men ändå.
Det är min synpunkt på nattsänkning.
Att VP skulle få jobba hårdare på morronen har jag inte märkt. Värmecyklen är lika lång oavsett med eller utan sänkning. En annan "vinst" är att kompressorn har 1-2 mindre starter per dygn, vi som har värmepumpen vill ju ha så få starter som möjligt per dygn.
Som vädret har varit den sista tiden så rör det sig mellan 1-2 kWh/dygn i besparing, vist det är inte mycket men ändå.
Det är min synpunkt på nattsänkning.
Håller som bäst på att komma underfund med värmesystemet i vårt 1,5 plans träkåk på 150kvm från 1906. Förra ägaren tilläggsisolerade väggar o vind måttligt 1980.Frippegubben skrev:Jag skulle säga att svaret beror på hur välisolerat huset är och hur pass överkapacitet man har i värmesystemet.
Om systemet hinner inta en ny jämviktstemperatur under sänkningen och sen orkar upp i rätt temperatur igen så tjänar man på det (dvs ett gammalt otätt hus med rejäl effekt i pannan). Om bara temperaturen faller och sedan måste upp igen så är det bortkastad möda.
Har vattenburet system med en parca 312 vedpanna i köket, elpatron och cirkpump.
Ingen acktank (än) men stora gamla sektionsradiatorer med nya termostater.
Har inte bott i huset en vinter än.
Provar nu följande när vi är hemma dagtid:
Slår av brytaren till elpatronen på morgonen som då har hållt systemet på 40 grader. Rumstemp nu ca 18, utetemp ca 5-7 (småland). Eldar och skruvar upp termostaterna från 2 till 3. Radiatorerna (8st) blir snabbt varma och rumstempen stiger till ca 21-22 grader. Ett vedinlägg, tempen i systemet är nu ca 70-80, spjällen halvöppna och det brinner lugnt i pannan.
Nu håller huset 21-22 grader hela dagen, tempen i systemet sjunker vartefter och jag eldar igen vid ca 21 tiden. Då är tempen ca 20 grader i systemet, rumstempen har sjunkit något beroende på folkmängd och aktiviteter i huset.
Eldar upp tempen i pannan till ca 80-90, radiatorerna blir rejält varma på nytt och det sista jag gör innan läggdags är att sänka termostaterna till 2 och knäppa på strömmen till elpatron.
Nu sjunker ju tempen i systemet under natten till 40 grader då elpatron börjar jobba. Rumstempen sjunker från 22 till 18.
Min tanke är att kvällseldningen och nattsänkningen ska bidra till att elpatron inte ska jobba så hårt nattetid. Sen vet jag inte hur det skulle funka om jag har elpatron avstängd hela natten. Kallt son f.n i systemet och huset på morgonen kankse?
En annan fråga är om det är onödigt att slå av strömmen till patron dagtid under eldning? Allt över 40 grader i systemet borde ju medföra att elpatron inte jobbar?
Skulle vara intressant att veta hur mycket kWh det förbrukas för att hålla systemet på 40 grader.
Det känns som pannan och radiatorerna har bra effekt och kapacitet med rådande förutsättningar. Ska bli intressant när vintern kommer.
Blev ett långt inlägg, sorry om jag lånade tråden lite. Intressant detta!
Jag kör dagsänkning istället, vi har småbarn och är föräldralediga lite i omgångar under veckan, det är ofta någon hemma och med lampor/tv/radio/torktumlare som går och solinstrålning har jag mindre värmebehov om dagen än om natten. Sänker iofs bara en grad men ändå..... omvända världen..
Och 200.000kr på 100 år...PST skrev:
18 grader kan man ju inte ha, det har man ju i en lagerbyggnad.. Detta är ju ett bostadshus
Vi har konstant sänkning och höjer kvällstid med lampor, TV, ugn, te-kokare och sockor. Man är ju inte hemma så mycket. På morron är det kallt för att man snabbt ska komma iväg. Helger blir man varm av att dammsuga. Brukar höja inan gäster ska komma och sänka när dom kommit.
Men please!!! Uppväxt i en villa som man är var det 18 grader som gällde. Inte f-n har man 18 grader i ett lager (om man betalar värmen själv).... snarare 14-16... om ens det.Jonas_Olofsson skrev:
Lustigt att när det på våren sommaren är +18 ute sitter man och äter utegrillmat i T-shirt, men bor man i lgh ringer man och klagar på att det är kallt
Nej, förlusterna beror inte på temperaturen i kvadrat, förhållandet är linjärt.Striders skrev:..
Mors!
COOP beror även på hur hårt pumpen arbetar. Många pumpar går på max när man skall höja temperaturen igen. Detta blir då inneffektivt jämfört med att producera samma energimängd på ett lägre varvtal under en längre tid. Gäller endast inverterpumpar, givetvis.Peken skrev:Många tror något här, och det blir "billigare när det är varmt ute nu i november". Är det någon som mätt upp detta på riktigt med nattsänkning? Vid samma utomhustemperatur? Eller säger man bara hur man vill att det skall vara? Om jag använder nattsänkning kommer jag ju att säga att det är bra, annars gör jag ju fel, och vice versa. Coop (verkningsgrad på värmepump) beror väl mer på hur varmt mediat in är, dvs hur varmt det är ute eller i berget, inte hur länge den skall köra?
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Jag är också uppväxt i villa och under 21 grader har man inte.
Varför ska man lida bara för att spara lite pengar? Eller om man vänder på det så är jag beredd att spendera lite pengar för att må bra och ha det bekvämt hemma.
I vintras experimenterade jag lite med att sänka temperaturen på dagarna och konstaterade att i det huset så fungerar det inte så bra. Jag värmer med en LV-värmepump och systemet är så trögt att det tar för lång tid att få upp värmen. Däremot är det lönsamt att sänka temperaturen några grader de veckor jag inte är där. Det är en villa på 90 kvm från 1940, tillläggsisolerad 1980.
I framtiden har jag tänkt komplettera med en vedkamin eller liknande. Då tänker jag låta värmepumpen hålla huset på 17-18 grader och sen värma upp resten med ved när jag är där. Det låter i alla fall bra i teorin
sen sticker väl verkligheten upp sitt fula tryne
I vintras experimenterade jag lite med att sänka temperaturen på dagarna och konstaterade att i det huset så fungerar det inte så bra. Jag värmer med en LV-värmepump och systemet är så trögt att det tar för lång tid att få upp värmen. Däremot är det lönsamt att sänka temperaturen några grader de veckor jag inte är där. Det är en villa på 90 kvm från 1940, tillläggsisolerad 1980.
I framtiden har jag tänkt komplettera med en vedkamin eller liknande. Då tänker jag låta värmepumpen hålla huset på 17-18 grader och sen värma upp resten med ved när jag är där. Det låter i alla fall bra i teorin
Upplevd värmekomfort är ju beroende på temperatur, drag och strålning.Borde betyda att man kräver en högre temperatur för att känna samma komfort. En sänkning ger en lägre strålning från innerväggar, tak och golv. Ger säkert drag också. Sammantaget så kan man inte bara räkna vinsten med temperatursänkningen. För samma komfort är "risken" att man kompenserar med en högre temperatur när man inte sänker.
Jag har haft loggning igång på mina två L/L-pumpar i över 1,5 år och tog en snabb titt på dessa mätningar. Vi brukar stänga av pumpen på övervåningen nattetid, på nedervåningen sänker vi temperaturen. Normala nätter vintertid sjunker väl temperaturen på övervåningen en 3-4 grader kanske, från dryga 20 till 16-17. När pumpen sätts igång på morgonen, exempeldygnet, så förbrukas 0.511kWh första timmen, övrig timmar mellan 0.21 och 0,25kWh. Totalt detta exempeldygn förbrukades 3.34kWh av pumpen. Om man antar att normaltillståndet detta exempeldygn var 0.23kWh så skulle konstant utnyttjande av pumpen resulterat i ca 5.5kWh, förbrukningen halverades inte precis men inte så långt ifrån.
Alla ni som kör med nattsänkning. Hur pass nya/tätade hus har ni?
Jag flyttade in i mitt hus i somras, nybyggt, och ligger enligt energiberäkningen på 47 kWh/m2 vilket verkar stämma ganska väl hittills på min förbrukning.
Jag har min FLVP på 20 grader och den uppmätta inomhustempen har hittills aldrig varit i närheten av att ens krypa ner mot 20 grader...
När jag provar att slå på nattsänkningen så tycker jag mig inte uppleva något annat än att ventilationen går igång mer, vilket känns aningen kontraproduktivt...
Jag flyttade in i mitt hus i somras, nybyggt, och ligger enligt energiberäkningen på 47 kWh/m2 vilket verkar stämma ganska väl hittills på min förbrukning.
Jag har min FLVP på 20 grader och den uppmätta inomhustempen har hittills aldrig varit i närheten av att ens krypa ner mot 20 grader...
När jag provar att slå på nattsänkningen så tycker jag mig inte uppleva något annat än att ventilationen går igång mer, vilket känns aningen kontraproduktivt...
Vi har bergvärme och Nibe 1245 som är en relativt enkel panna att ställa in olika scheman på.
Som vi har det nu sänks tempen med 3 grader 22-06 samt 09-16 vardagar.
Pannan gör inget varmvatten alls mellan 21-06 samt 09-17 på vardagar. Då är det ingen som behöver varmvatten, känns onödigt att hålla varmt.
Vi märker inga som helst nackdelar av detta och jag ser gärna att någon bevisar att det skulle vara negativt att sänka tempen på detta vis innan jag ställer den på full rulle dygnet runt igen. Finns några helt oberoende forskningsresultat på detta eller är det bara åsikter och tro?
Jag som tycker om att räkna logiskt med fysik har svårt att tro att det skulle gå åt mindre energi att hålla 280 liter vatten 65 grader 24 timmar extra per dygn istället för att värma det 6-9 och 17-21 dvs 7 timmar.
Samt golvvärmen som behöver värmas 3 grader extra vid morgon och kväll istället för att hålla det varmt dygnet runt.
Jag vill tro att man spar under 365 dygn per år på att sänka temperatur på vatten och inomhustemp.. men jag har säkert fel.
Som vi har det nu sänks tempen med 3 grader 22-06 samt 09-16 vardagar.
Pannan gör inget varmvatten alls mellan 21-06 samt 09-17 på vardagar. Då är det ingen som behöver varmvatten, känns onödigt att hålla varmt.
Vi märker inga som helst nackdelar av detta och jag ser gärna att någon bevisar att det skulle vara negativt att sänka tempen på detta vis innan jag ställer den på full rulle dygnet runt igen. Finns några helt oberoende forskningsresultat på detta eller är det bara åsikter och tro?
Jag som tycker om att räkna logiskt med fysik har svårt att tro att det skulle gå åt mindre energi att hålla 280 liter vatten 65 grader 24 timmar extra per dygn istället för att värma det 6-9 och 17-21 dvs 7 timmar.
Samt golvvärmen som behöver värmas 3 grader extra vid morgon och kväll istället för att hålla det varmt dygnet runt.
Jag vill tro att man spar under 365 dygn per år på att sänka temperatur på vatten och inomhustemp.. men jag har säkert fel.