Hur gör ni hemma?
Har hört lite olika gällande temperatursänkning på natten.
Själv kör jag vattenburet med luft-vatten pump, drar ner temp till 14 grader mellan 22-06 på natten.
Men då jag har pannan inställd på 45 grader så hålls väl vattnet på 45 grader konstant?
Vissa menar på att besparingen man gör på att dra ner värmen på natten äts upp då man drar igång värmen igen på morgonen, hur hänger det ihop?

Det är lite komplicerat.

Med ett traditionellt värmesystem, dvs inte värmepump, är det ingen tvekan om att man sparar energi. Lägre temperatur i huset medför lägre energiläckage till omgivningen under nattimmarna.

Även med vp minskar givetvis förlusterna om man har 14 grader på natten, MEN, när pumpen startar igen jobbar den mycket hårt för att få upp temperaturen igen.

En hårt belastad vp har dålig verkningsgrad (COP), och det är därmed stor risk att man förlorar på gungorna vad man nyss tjänat in på karusellen.

Personligen har jag stängt av nattsänkningen, dels pga av detta, dels pga knäppningarna i rören när värmen drar igång kl 0500.

Nu har vi 22 grader dygnet runt, dock svalare i sovrummet.

Det jag vet är att fjärrvärmebolagen inte vill att man använder nattsänkning då de får en jämnare drift på sina pannor. Jag har egen pelletspanna och använder inte nattsänkning, då ja tycker pannan får jobba hårdare på morrgonen då dels "alla" ska ducha och sednan värma upp de extra graderna... Min åsikt är att skippa det.

mycke_nu skrev:
Det är lite komplicerat.

Med ett traditionellt värmesystem, dvs inte värmepump, är det ingen tvekan om att man sparar energi. Lägre temperatur i huset medför lägre energiläckage till omgivningen under nattimmarna.

Även med vp minskar givetvis förlusterna om man har 14 grader på natten, MEN, när pumpen startar igen jobbar den mycket hårt för att få upp temperaturen igen.

En hårt belastad vp har dålig verkningsgrad (COP), och det är därmed stor risk att man förlorar på gungorna vad man nyss tjänat in på karusellen.

QUOTE]

Men om jag har ställt in pannan på att vattenet i tanken ska vara 45 grader jämt så är det väl det även om jag gör en nattsänkning?
Nattsänkningen är ju bara vad termostaten står på eller?

Ställer jag vatten temp på pumpen på 45 grader ska det väl vara 45 jämt oavsett om jag sänker temp på termostaten?

OK, ditt system är nog lite annorlunda än mitt, jag har ingen tank.

Jag skulle dock tro att energin i din tank inte räcker speciellt länge när värmen drar igång kl 6, utan att din pump får jobba hårt ett bra tag för att upprätthålla 45 grader i tanken.

Observera att hela mitt resonemang bygger på att pumpen är inverterstyrd (varvtalsstyrd) vilket vanligen luftpumpar är. Ett on/off system går däremot alltid på full effekt och då får man helt klart en besparing med nattsänkning.

Personligen anser jag att nattsänkning endast är motiverat om man har en sambo som behöver kallare i sovrummet nattetid för att sova gott.

I övrigt innebär det mer problem med nattsänkning än jag värderar den eventuellaq, mariginella (verkliga) energibesparingen.
(Vilken i slutändan begränsas till mellanskillnaden av dag/natt-temp och den minskade värmesförlust detta ger upphov till under ca 8 h.)

De negativa effekterna med svängningar i innetemp, knäppningar i rör, högre momentan belastning under återuppvärmning osv överväger.

Men det är bara min personliga åsikt.
Är man klassiskt skolad miljökämpe så kan man kanske även se principiella skäl.
Men som sagt, med alla parametrar i minne är dessa nog mest av kosmetisk art...

Tycker att flera parametrar borde påverka, husets storlek, hur det är isolerat etc.

Det skulle vara intressant att se några hårda fakta på detta, tester eller liknande.

Nej jag sänker inte tempen på natten, dels behöver jag inte det och sedan har varken elementen, luftvärmepumpen (eller vedspisen och kaminen) den funktionen. :)

Värmeförlusterna för ett specifikt hus är ju "konstanta" under samma förutsättningar.
Då varierar bara den förlorade energimängden med deltaT, dvs skillnad mellan ute och innetemp.

Visst, med intelligent ventilationstyrning sänker man luftutbytet nattetid och, återigen, på marginalen, sparar energi. Dessutom blir det ju tystare i sovrummen, mindre (o)ljud från luftdon.

Man brukar schablonmässigt säga att du sparar 5% energi per grad sänkning av inomhustempen.
Nattsänker du då en grad under 8 h (nattetid) blir vinsten (jätteungefär) 33% (=8 av dygnets 24 h) av 5%.
Dvs ca 1,65%.

Men då har man förenklat nattsänkningen till en stegfunktion utan överslängar.
Eftersom ett hus är ett ganska trögt reglersystem, speciellt med golvvärme, får man alltid överslängar.
Reglersystemen brukar dessutom vara ganska enkla och stödjer inte upprampning av temperaturen...

Så även om man sänker 5 grader (och skapar enorma svängningar i inomhustemp) är besparingen väldigt liten i förhållande till fördelarna.
Ofta funkar värmesystemen (speciellt med lätt underdimensionerade L/L-värmepumpar) bäst om de får tuffa på i sin egen takt.
De har ändå fullt sjå med att parera svängningarna i utetemp...

Redigerat:
jag eldar med ved mot en tank och jag har nattsänkningen på när vi jobbar och jag ser en markant skillnad i värmen som finns kvar i tanken. Däremot innan vi isolerade om huset och bytte fönster så sparade vi inte lila mycket men det var ändå så det var lönsamt.
jag har bara ett dygnsur i mitt reglersystem så jag måste stänga av nattsänkningen manuellt under helgen och i bland så glömmer jag att aktivera den på måndagen och det är så jag kan se att det är skillnad.
sen hur det funkar med olika värmepumpar vet jag inte.

Mvh Johan

Skiljer säker mellan vp och ved vad gäller optimala förhållanden, men ordet nattsänkning kanske är lite missvisande efter som man kan sänka även dagtid. :-) Har liksom johan säkning även dagtid då vi är på jobbet. Så fullvärme har vi bara 05:00 - 06:00 och 16:00 - 22:00 dvs 7 timmar per dygn. Med radiatorer och ett bra intrimmat system märks en tydlig förlängning av intervallen mellan eldningstillfällena. I dagsläget 0-5 grader utetemp 2 gånger / vecka istället för 3,5. Vid kallare väder styr systemet hur mycket som ska sänkas. Dvs Om börvärdet är sänkning på 2 grader så vill jag minnas att under -15 grader utetemp så sänks inte temperaturen alls.

Besparingen i pengar för mig som eldar med ved är minimal, däremot är det välkommet att eldningstillfällena minskar.

/M

Hej! Jag kastar mig in i diskussionen. Med följande inlägg.
- Frånluftsvärmepump
- Vattenburen golvvärme i gjuten platta.

- Vet ni hur lång tid det tar innan plattan tappar i temperatur, d.v.s. om man sätter huset i nattsvalka riskerar det att bli kallt på morgonen, då den akumelerade energin som finns i plattan räcker under natten för att sedan bli avkyld på morgonen.

Så, kan man genom att trimma ventilationen och räkna på¨K vardet i plattan komma fram till att man:
1. Kan sänka ventilationen under natten för att,
2. Forcera den på morgonen och
3. Trimma in pumpen för nattsvalka efter den akumelerade värmen som finns i plattan....

Borde man inte då kunna få en hygglig energibesparing genom att sätta huset i "nattsvalka" ??

//Peter

Det här att omväxlande höja och sänka temperaturen på något (i det här fallet ett värmesystem) är en metod som används för accelererad åldring i t.ex. materialutveckling. Regelbunden expansion och sammandragning sliter på material och förband, så det är något att ta i bektande. Det finns risk att man sänker livslängden på flera kompenter i sitt värmesystem genom att ha nattsänkning.

Om det dessutom är så att ens värmesystem får högre förluster/sämre verkningsgrad, när det på morgonen drar på för fullt för att värma upp huset, så kanske vinsten med den lägre temperaturen på natten äts upp eller minskar.

Jag tror i så fall mer på att sänka temperaturen konstant en eller ett par grader och sedan ta på sig mer på fötterna och kroppen. Man behöver inte gå omkring med T-tröja och tunna strumpor inomhus året om.

Ang. govvärme så är det så mycket tröghet i den massa som ska värmas upp/kylas ner (platta plus parkett), att det inte har någon som helst praktisk betydelse att försöka sänka värmen under natten, i en normal villa.
Jag pratade med Siemens, som är de som gör vår regulator (vi har fjärrvärme med vattenburen golvvärme på nedervåningen, radiatorer på övervåningen) och de stödjer helt o hållet det resonemanget (iaf han jag pratade med).
Man kan tom få motsatt effekt pga trögheten i systemet.

Så, konstant temp var det energisnålaste alternativet enligt dem
//Staffan

Om man med Pellets kan stänga av shunten (värmen ut i elementen) under jobb tid dag och Natte tid sovtid då borde man väl spara ca 50% eller tänker jag optimistiskt Vv i pannan fortfarande 60-75grader men kyls inte ned cirkulationen ifrån elementen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.