Undrar om någon vet om någon sådan modell.. finns ju smidiga lunchbox hyvlar men det känns som att alla är gjorda i samma fabrik, med samma spec. Har en stadig 50-tals waco rikt som tar 45cm, och skulle gärna vilja plana i dom bredderna också ibland. Men vill ogärna släpa hem ytterligare ett gjutjärnsmonster om jag inte måste. Finns det inget mellanting??

/Johan

Har tyvärr inget svar på din fråga (men har aldrig sett en planhyvel i litet format som tar dimensionen du efterfrågar) men du har ställt den i fel forum.

Be en moderator att flytta den till underforumet "Verktyg, maskiner och fordon" så har du större chans att få svar på din fråga. Där avhandlas allt maskinrelaterat oavsett vad maskinen ska användas till.

Lycka till!
//Ronnie

• Gilla
J_M_K
  • Laddar…
Frågan är vad du menar med smidig? Jag gick igenom samma frågeställning för några månader sedan. Tittar man på de gamla planhyvlarna så är en 600-maskin typ 1200mm bred. Konstruktionen verkar vara ganska lik på många märken. Det jag såg var att någon gång i tiden har det gjorts planhyvlar av Bäurle (har jag för mig) som var smalare, typ 45cm breda. Men vi talar naturligtvis om smidiga gjutjärnsklumpar;)

Några italienare gör nog nya hyvlar i samma storlek men då är det nytt som gäller. Själv blev det en kombimaskin som av någon anledning oftare finns i storlek mellan 300-600.

• Gilla
J_M_K
  • Laddar…
Jag har aldrig sett en planhyvel som tar över 400 som inte är en industrimaskin. Amerikanarna har säkert lite nättare hyvlar upp till 500mm iallafall. Men inget jag sett på den här sidan pölen.

• Gilla
J_M_K
  • Laddar…
Det är vikten framför allt som jag tänker på. Hade varit perfekt med en hyvel som väger hälften av en jonsered 600. Men det verkar svårt att hitta. Om jag inte ska köpa typ dewalt eller Makita osv, men då har ju dom bara ca 30cm kutter.. Svårt!

På andra sidan pölen finns ju det ett helt gäng hyvlar som är lite lättare, men de är ju inte lätta för det.
Axminster har ju jet-maskiner, kanske går att få dem att ta in?
Eller importera direkt från Kina.

• Gilla
J_M_K
  • Laddar…
Vad ser du för problem med en riktig planhyvel av gjutjärn?

Jag vet att gamla gjutjärnsmonster inte passar allas behov men det lönar sig att ränka efter varför de inte passar eftersom de är extremt prisvärda.

Manko tillverkade en fin liten kompakt gjutjärnsplanhyvel som jag tror var 40 cm bred och vägde en bra bit under 1000 kilo. Den förekom i slöjdsalar i Finland på 60-talet.

• Gilla
J_M_K
  • Laddar…
Det är mest böket att hantera en större hyvel som jag hade velat slippa. Jag vet fördelarna med en riktig maskin, men för mig är det viktigast att ha en ordentlig rikthyvel som är tillräckligt lång. Hade det funnits en planhyvel som tog ok bredder och med relativt låg vikt hade det känts värt för mig. När jag fraktade in rikthyveln i ladan tog det nästan en hel dag, och det hade varit skönt att slippa den resan nu igen. Men det är ju att skjuta problemet framför mig. Klart att jag borde fixa tillgängligheten, gräva ur och bereda marken till porten. Men det är mycket som ska göras på en gård, och nu vill jag hellre komma igång och snickra lite.

Men jag får nog förbereda mig på en ny hyvelresa som det verkar!

Tack för svar!

/Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.