R
A Achren57 skrev:
Om Ryssland intar hela Sverige:

Får jag bo kvar i mitt hus, och arbeta som vanligt eller kommer ryssar ta mitt hus och arbete.

Kommer jag få flytta ut ur Sverige eller bo kvar och bli någon andra sortens människa som inte får rösta eller ha någon talan.

Kommer jag få tvångsarbeta för ryssarna och profiten går ned i deras fickor.

Vissa har ju skrivit om mord och våldtäkter, om så måste vi ju fly, men vart.

Vad händer med den lilla människan efter invasionen?
Det är väl bara att titta på hur det varit i alla länder som Ryssland (eller sovjetunionen) styrt. Övervakning, tvångsförflyttningar, straffarbete. Under själva invasionen kan du räkna med stöld, tortyr, våldtäkt, och allmän misär.

Rösta får (måste) du nog göra, men du måste förstås rösta rätt. Talan har du nog inte så mycket, om du inte säger det du blir tillsagd förstås. Du kanske exempelvis får stå och uttala dig om hur glad du är för något nybyggt fuskbygge i din stad som Ryssarna slängt upp efter att ha bombat sönder ditt gamla.

Det finns en anledning till att de förra Sovjetstaterna sökt sig till Nato. De har upplevt russkiy mir och vill absolut inte göra det igen.

• Gilla
Blazermannen och 8 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Om Ryssland intar hela Sverige:

Får jag bo kvar i mitt hus, och arbeta som vanligt eller kommer ryssar ta mitt hus och arbete.

Kommer jag få flytta ut ur Sverige eller bo kvar och bli någon andra sortens människa som inte får rösta eller ha någon talan.

Kommer jag få tvångsarbeta för ryssarna och profiten går ned i deras fickor.

Vissa har ju skrivit om mord och våldtäkter, om så måste vi ju fly, men vart.

Vad händer med den lilla människan efter invasionen?
Alla de där alternativen är möjliga.

Utgende från hur det fungerar på ockuperat territorium i Ukraina så kan du ha tur och få bo kvar och behålla huset. Sannolikt blir huset plundrat på allt av värde och bankkontot tömt och frun våldtagen men ni får i alla fall bo kvar.
Har ni otur blir barnen bortförda till Ryssland och bortadopterade och du avrättad som samhällsfiende för att du någon gång har varit kandidat i en kommunalval. Någon rysk fastighetsmogul ser att huset går att sälja med vinst till en annan ryss så han tar det. Frun blir först torterad och våldtagen men sedan frisläppt. Hemlös. Kanske gravid efter våldtäkten.

Någonting åt det hållet....... det är en ren chansning.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
RoTe
R RoAd skrev:
Nja, det vet jag inte om jag skulle påstå. Hamas är en terrororganisation med (i sammanhanget) väldigt begränsade resurser. Det är i.a.f. inte i närheten av krig på samma nivå som rysslands anfall i Ukraina.

Och jag tycker att du är ganska liberal med definitionen av "närområde".
Det är ju så pass nära att vi har jättemånga människor här i Sverige som kommer från den regionen. Se bara på alla demonstrationer där det skanderas "from the river to the sea"...

mikethebik mikethebik skrev:
Vad tänker ni, själv hade jag väldigt gärna sett en nordisk försvarsallians fast den borde ha skett för länge sedan, i nuläget anser jag att vårt medlemskap i NATO är en naturlig följd.
Jag kan bara gratulera er Svenskar och välkomna er in i värmen, Trump kommer säkerligen se till att det blir varmt....

RoTe RoTe skrev:
Jag gillar det inte och jag gillar inte hur vissa partier kovände på en sekund utan att väljarna kunde säga något överhuvudtaget. Men jag hoppas att ni är redo att skicka era barn att försvara t.ex. Ungern eller Turkiet...
Du kanske är redo att köra en ben dover för Putin?

RoTe RoTe skrev:
Ja nu är det ju så, men jag vill inte ha Nato och jag frågade om ni föräldrar insett vad Nato innebär.
Det är tur vi har politiker som fattar vettiga beslut (ibland) än att vi skall låta folket fatta beslut, som inte förstår sitt eget bästa.

Ulltand Ulltand skrev:
En gång i tiden hade Sverige det tredje största flygvapnet i världen. Att vi hade det berodde på att vi inte var med i någon allians och att Sovjet var ett direkt hot. Sedan avvecklades vårt försvar i takt med att Ryssland blev ofarligare. Men så vände det och Ryssland blev ett hot igen.

Vårt vägval är att bygga upp ett försvar igen som ensamt kan stå emot ett aggressivt Ryssland eller att dela bördan med 31 andra länder. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det enkelt 2,5 % av BNP eller 25 %.

Visst låter det trevligt med en Europeisk allians utan behov av Trump men hur realistiskt är det? De flesta EU länder har inget som kan mäta sig med Ryssland och vill inte ens betala de 2.5 % i försvarskostnader som stipuleras i NATO.
Det kostar att ta fram egna flygplan, i dokumentären på SVT här om dagen såg jag att 540-nånting svenska piloter dog (i fredstid) från -46 fram till kalla krigets slut pga felande flygplan.
Men som du säger, Sverige (med flera länder) behöver styrka försvaret, cyberförsvar är även det viktigt inför vad vi har framför oss med alla dessa troll som putler har.

RoTe
Det är väl bara Kina som kan tillverka/bygga saker snart? Inkl kärnkraftverk...

RoTe RoTe skrev:
Det är ju så pass nära att vi har jättemånga människor här i Sverige som kommer från den regionen. Se bara på alla demonstrationer där det skanderas "from the river to the sea"...
Det är väl inte för att det vara nära de kom till Sverige.

H rolfkn skrev:
Akta dig för vad du önskar -> [länk]
Ja det är väl en trist effekt av att man inte fått bygga kärnkraft under decennier. Kunskapen går förlorad och man måste börja om på ruta ett igen. Men det ger ingen användbar feedback att studerat ett bygge för egna beslut som du säkert förstår.

Men som utvecklingen ser ut är det säkert smartare att bygga mindre prefab reaktorer. Ingen skulle beställa en ny bil i 1 ex från egna ritningar vilket i princip är det man gjort i artikeln.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
RoTe
P Pin skrev:
Det är väl inte för att det vara nära de kom till Sverige.
Vad skulle det annars vara menar du? Vårt varma klimat?

RoTe RoTe skrev:
Vad skulle det annars vara menar du? Vårt varma klimat?
Ligger ett otal varmare länder emellan så nej.

H rolfkn skrev:
Akta dig för vad du önskar -> [länk]
En värre version av vår Olkiluoto3.

Den blev också hutlöst dyr. Bland annat för att man enligt de rena kapitalistiska lärorna skulle anlita billigaste entreprenör för varje enskilt arbete och så fick man betongentreprenörer som spädde ut betongen med havsvatten för att spara kostnader och en reaktorinneslutning svetsad av polacker som överhuvudtaget aldrig hade hållit i ett svetshandtag förr. Fast konstigt nog hade de alla licenser. Fastän flera av "svetsarna" erkände att de hade blivit värvade utan att någonsin ha svetsat förr och bara blev fraktade till bygget och satta att svetsa reaktorinneslutning. Med mera i samma stil. Både huvudentreprenören och ägaren hade mycket att vinna på att bygget skulle bli färdigt snabbt och billigt så de var inte benägna att se byggfusk eller kräva att det måste åtgärdas.
Då blev det strålsäkerhetscentralen (motsvarar kärnkraftsinspektionen) som fick arbeta övertid med att hålla ordning på byggfusket och kräva att arbetet skulle rivas och göras om. Till skyhöga kostnader. Vilket en viss regering försökte lösa genom att försöka nästan lägga ned strålsäkerhetscentralen.

Sedan kan vi debattera kärnkraften i det oändliga men den hör väl inte hemma i en natodiskussion?

Institute for the Study of War (ISW) har i går sin återkommande nyhetsbullentin konstaterat att det är uppenbart att Putingänget förbereder för ett fullskaligt krig mot Nato. Var invasionen kommer att ske är okänt och kanske inte bestämt ännu men förberedelserna är i gång.
Danmarks och Estlands militära underrättelsetjänster har kommit med sådana varningar de senaste veckorna.
Tydligen är planen att få Trumpen till antingen vald eller självutnämd diktator i USA varefter diktatorerna gör upp en ny Molotoff-Ribbentropp pakt där man bestämmer vilka länder som Putin får erövra medan USA blockerar vår försörjning.

• Gilla
  • Wow
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.