isolde skrev:
Lambda är ett mått på värmekonduktivitet, och infraröd strålning som själva namnet antyder, är just värmestålning, så lambda 0,021 W/mK för PU är kanske halva sanningen.
Krawk skrev:
Värmeledning är inte samma sak som värmestrålning. Två helt olika mekanismer för överföring av energi.
I homogena material sker ingen överföring av värme via strålning. Det är alltså inte möjligt att reflektera denna.
Jag påstår inte heller att konduktivitet och strålning är samma sak.
Att värmestrålning inte förekommer genom väggar är för mycket sagt. Den kan vara försumbar för någon som tolkar fysiken strikt. Hur som helst finns det flera produkter som anspelar på alla tre sätt att isolera mot värmeförluster. Ytterligare ett exempel:
ThermoReflekt http://www.wiedland.se/thr/

Räddningsfiltar av aluminiumfolie är ett annat, där värmekällan, dvs människokroppen är ju täckt av ett lager av kläder, så strålning enligt din definition, borde ju inte kunna förekomma.
 
isolde skrev:
Jag påstår inte heller att konduktivitet och strålning är samma sak.
Ok, jag läste för fort.
Faktabladet till produkten visar dock ingen förbättring på grund av strålningsreflektorn. U-värdet för konstruktionerna överrenstämmer med likvärdiga utan folie.

isolde skrev:
Att värmestrålning inte förekommer genom väggar är för mycket sagt.
Jag påstår inte heller att värmestråling inte har betydelse för värmetransporten genom väggar. Om inte väggen nu består av tex massiv betong.

isolde skrev:
Den kan vara försumbar för någon som tolkar fysiken strikt.
Va?

isolde skrev:
Hur som helst finns det flera produkter som anspelar på alla tre sätt att isolera mot värmeförluster. Ytterligare ett exempel:
ThermoReflekt [länk]
Den produkten har däremot fri luft framför i alla montageanvisningar. Den klarar då av att reflektera värmestrålningen.
Dock så isolerar den enbart genom att reflektera strålning. Ledning och konvektion stoppar den inte i någon nämnvärd omfattning.
Skumplastskivorna arbetar å sin sida enbart med att hindra konvektion med minimal ledning. Precis som vanlig isolering, fast lite bättre.

isolde skrev:
Räddningsfiltar av aluminiumfolie är ett annat, där värmekällan, dvs människokroppen är ju täckt av ett lager av kläder, så strålning enligt din definition, borde ju inte kunna förekomma.
Du har inte filten dikt an mot kroppen/ kläderna. Förutom i enstaka punkter så är det luft mellan.
Filten hindrar även fukt att avgå, vilket ger minskade förluster.

---

Reflektiv isolering fungerar. Dock inte lika effektivt som traditionell isolering med samma konstruktionstjocklek.
Att bara smälla på en alufolie eller liknande på en isolerskiva och sedan använda den som vanligt, dikt mot andra material, ger dock ej någon effekt.
Vakumisolering fungerar också, mycket bra tom. Största problemet här är priset och den mekaniska känsligheten. Det är jobbigt att få punka på väggen.
 
Krawk skrev:
Du har inte filten dikt an mot kroppen/ kläderna. Förutom i enstaka punkter så är det luft mellan.
Filten hindrar även fukt att avgå, vilket ger minskade förluster.
.
Och så håller den blåsten ute.
 
Krawk skrev:
Den produkten har däremot fri luft framför i alla montageanvisningar. Den klarar då av att reflektera värmestrålningen.
Dock så isolerar den enbart genom att reflektera strålning. Ledning och konvektion stoppar den inte i någon nämnvärd omfattning.
Skumplastskivorna arbetar å sin sida enbart med att hindra konvektion med minimal ledning. Precis som vanlig isolering, fast lite bättre.
Nej då, golvvärme ingjuten på betongplatta har ingen "fri luft framför". Samma sak med isolering av rör. ThermoReflekts värmeledning kan minskas genom att öka konstruktionens tjocklek, även om ThermoReflekt tydligt påstår att:

"för att uppnå R-19 med glasfiberull behövs ca 15 cm tjcklek, medan R-19 med tegelstenar uppnås först vid ca 100 cm, och med ThermoReflekt Polynum Big uppnår man R-19 med en tjocklek på 0,8 cm."

Det är smått imponerade siffror, om de nu inte har uppmäts under mycket speciella förhållanden.


Krawk skrev:
Du har inte filten dikt an mot kroppen/ kläderna. Förutom i enstaka punkter så är det luft mellan.
Det var ett tappert försök att illustrera strålningsverkan. Jag kunde lika gärna exemplifiera en yttervägg täckt av aluminiumfolie, som inte heller ligger dikt an mot väggen, utan är klistrad på en tunn isoleringsskiva. Vad finns i isoleringsskivan? Mestadels luft.
Stålningsverkan avtar förstås med ökad tjocklek. Därför är det ingen idé att klistra aluminiumfolie på tjocka cellplastskivor, precis som du menar.
 
isolde skrev:
Nej då, golvvärme ingjuten på betongplatta har ingen "fri luft framför". Samma sak med isolering av rör.
Gjuter du betong direkt på folien så fungerar den inte. Att dom skriver något annat på sin hemsida förändrar inte fysikens lagar.

isolde skrev:
ThermoReflekts värmeledning kan minskas genom att öka konstruktionens tjocklek, även om ThermoReflekt tydligt påstår att:

"för att uppnå R-19 med glasfiberull behövs ca 15 cm tjcklek, medan R-19 med tegelstenar uppnås först vid ca 100 cm, och med ThermoReflekt Polynum Big uppnår man R-19 med en tjocklek på 0,8 cm."

Det är smått imponerade siffror, om de nu inte har uppmäts under mycket speciella förhållanden.
Dom struntar återigen att nämna att man måste ha en luftspalt framför folien för att den skall kunna fungera. Dvs tjockleken på en konstruktion med konventionell isolering och strålningsreflekterande blir densamma.

isolde skrev:
Det var ett tappert försök att illustrera strålningsverkan. Jag kunde lika gärna exemplifiera en yttervägg täckt av aluminiumfolie, som inte heller ligger dikt an mot väggen, utan är klistrad på en tunn isoleringsskiva. Vad finns i isoleringsskivan? Mestadels luft.
Stålningsverkan avtar förstås med ökad tjocklek. Därför är det ingen idé att klistra aluminiumfolie på tjocka cellplastskivor, precis som du menar.
Tyvärr hinner inte strålningen speciellt långt i isolerskivan innan den krockar med en fiber. Det handlar troligen om ett medelvärde på någon millimeter. Men visst. En svag förbättring av isolerförmågan är möjlig.
Fungerar dock enbart under förutsättning att du har ett klister som inte stoppar reflektionen.
 
L-Bror
Jag har ThermoReflekt på vinden.
Den är smidig att jobba med i alla fall. Jag har 8mm modellen.
Hur den fungerar kan jag ge mer besked om under vinterns gång.
 
Krawk skrev:
Tyvärr hinner inte strålningen speciellt långt i isolerskivan innan den krockar med en fiber. Det handlar troligen om ett medelvärde på någon millimeter.
Jo då, värmestrålningen tar sig igenom tjockare skikt mineralull än någon futtig milimeter. Tror definitivt inte att en tum tjock skiva/vägg mellan en braskamin och en människa isolerar strålningsvärmen. Jag tror inte vi kommer längre än så. Tack.
 
För att ge en populärvetenskaplig förklaring till att detta fungerar i jymden men inte på jorden:

Detta har nog redovisats förut här på forumet (minns dock inte av vem).

Värme leds genom strålning (infraröd (=värme) strålning, eller genom ledning (kallas konvention).

Konvention kräver ett medium,: Luft, trä betong, stål eller något annat.
Beroende på materialets värmekonduktivitet (rätt ord?) blir isolationseffekten olika bra.

Finns inget medium, som i jymden där det är lufttomt, uppstår ingen konvektion.
Det blir som i en termos, där luften är avlägsnad.
All värmeförlust sker genom strålning, och den förlusten minimerar man då genom
att förse ytorna med ett reflekterande ytskikt, oftast försilvring.

Det är därför NASA-materialen funkar i jymden, där det är lufttomt. Ingen konvektion uppstår och strålningsförlusterna hindras genom en reflekterande yta.

Men här nere på jorden är isoleringsmaterialet är fyllt med luft, konvektionen leder undan värmen,
medan den reflekterande ytbeläggningen her relativt liten effekt.

Så vill du bygga med NASA material, flytta till månen!

Physics scientists: You are welcome to correct my misperceptions!

//KoW
 
Det finns vacumisolering som även har börjat komma in i byggbranchen,
ett ex. är Vacupor ifrån Porextherm.
Man kan beskriva det som attt man har stoppat in isoleringen i en vacumkammare och sedan omslutit den med ett aluminiumfolie-liknande material.
Detta ger skivor med i det närmaste vacum innuti (mindre än 5mBars tryck) vilket ger ett väldigt bra isolervärde: 0,005 W/mK
Jämför med vanlig ull-isolering eller cellplast som ligger mellan 0,036-0,040 W/mK
Dvs. ca. 8ggr. bättre...
Dessa skivor blir ju ganska känliga vid hantering, men de kan ju vara ett alternativ
vid tex. renovering med golvvärme på ett dåligt isolerat golv med låg takhöjd,
10mm =80mm cellplast.
Dock förlorar de inte hela isolerförmågan om man punkterar dom utan har då 0,019 W/mK
dvs. fortfarande 2ggr bättre än "vanlig" isolering.
-Smakar det så kostar det... ~800:-/m^2 har jag fått i uppgift för 10mm, men vid renovering av enstaka rum kan det ju vara ett alternativ om man tex. har begränsad takhöjd.
De finns i tjocklekar 10-30mm och som skivor 300x250mm upp till 1200x1000mm.
 
Vacupor har tydligen gått igenom någon godkännandeprocess i Tyskland
"Vacupor® är materialklassat som
icke brännbart och är godkänt som byggmaterial enligt tyska normer (Z-23.11-1662)."

Att det klarar punktering motsägs dock på agentens hemsida
"The laminated aluminum foil of the Vacupor® NT
must not be damaged by drilling, cutting, milling,
nailing or the like, since the interior pressure of the
panel will rise and the special properties of the panel,
in particular its excellent insulation characteristics,
will be lost."
Låter ju som om det är ganska känsligt.

Väntar helst på ett svenskt godkännande. Är det inte en "treudd" som gäller?
Annars blir väl inte byggnadsnämder och försäkrtingsbolag så glada.

Vore dock intressant att se praktiska tester utförda.
Av isoleringsmaterial, fönster, uppvärmningssystem, passivhuskoncept och liknande.
Bygg upp en standardiserad friggebod, isolera med det revolutionerande materialet,
och mät. Borde väl varken bli svårt eller dyrt.

//KoW
 
Kan äntligen glädja alla isoleringsintresserade med följande utdrag ur Ulf Nordvalls (m.fl.) undersökning (Umeå bostadsAB):
"Fyra identiska friggebodar, Sorsele-stugan, inköptes och isolerades först till en gemensam grundnivå. Tre av dessa friggebodar tilläggsisolerades sedan ytterligare enligt nedan under det att en friggebod användes som referens.

FB1: Tilläggsisolering: Termoreflekt, R-19
FB2: Tilläggsisolering: 90 mm mineralull (Isover)

FB3: Grundutförande

FB4: Tilläggsisolering: Ecoprim, Varmvägg 200, 68 mm


De erhållna resultaten visar entydigt att av de studerade alternativen till tilläggsisolering erhölls de bästa resultaten (i fallande skala), enligt följande


1. 90 mm mineralull (Isover)
2.
Ecoprim Varmvägg 200, 68 mm
3.
Termoreflekt R-19

De erhållna resultaten för de två bästa alternativen står i överensstämmelse med angivna termiska prestanda för de använda materialen.
För den här använda tillämpningen av isolermaterialet, dvs. tilläggsiosolering på insidan, erhöll vi ej den isolerande effekt som anges i annonseringen för Termoreflekt. I annonseringen för Termoreflekt, R-19 anges att materialet skall motsvara 15 cm stenull eller 21 cm glasfiberull. Det erhållna resultatet är i överensstämmelse med de slutsatser som framförs av Dr Mohammad S. Al-Homoud i : Performance characteristics and practical applications of common building thermal insulation materials, Building and Environment 40 (2005); 353-366
Där konstaterar författaren att Den bästa användningen av reflektiv isolering är i varma klimat, just under taket. Den är också fördelaktig i väggar som utsätts för direkt solinstrålning. Den har sin minsta nytta på ytor som är kraftigt skuggade och/eller välisolerade."

Tack alla för era för era värdefulla kommentarer och åsikter. Det bidde ingen tilläggsisolering med rymdmaterial här hos oss.......Vi får väl se hur det går i vinter med trad. 9 cm glasfiber..........:)


 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
Ett litet sakfel bara ... :o
KnockOnWood skrev:
Värme leds genom strålning (infraröd (=värme) strålning, eller genom ledning (kallas konvention).
Värme transporteras geom strålning, ledning eller konvektion. (Eller givetvis en kombination)
Strålning har vi klarat av, det du här kallar konvektion är värmeledning du far efter.
Konvektion kräver ett rörligt medium, t.ex. luft eller vatten som rör sig utefter den varma ytan.
Så i betong eller metall kan det aldrig röra sig om konvektion, där är det nästan 100% ledning.
Men i övrigt tycker jag du fått till det helt rätt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konvektion
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.