11 683 läst ·
69 svar
12k läst
69 svar
NAS-tips Lagring på nätverket!
Jag funderar på en liten hemmagjord lösning; har en HP med Personal Media Drive som jag tänkte kunde fungera som bibliotek för musik. Den skulle i så fall dela ut till en Pinnacle Soundbridge.
Fråga1
Är det tänkbart att ha den fristående, dvs inte behöva ha den sittande i datorn?
Hur kopplar jag isåfall in den till nätverket? Tänkte den kunde sitta vid routern.
Fråga 2
Routern, en trådlös, är begränsad till 4 portar ut. För att få mer utgångar behövs en switch har jag förstått. Går det att använda en annan router som switch? Frågan uppstår eftersom jag en gammal D-link liggande.
Fråga 3
Dessutom har jag ett par Zyxelmodem för ADSL. Går de att anväda till nåt "roligt"? Om inte, finns nån beg.marknad för sånt?
Kjell G
novis på området men med stor nyfikenhet
Fråga1
Är det tänkbart att ha den fristående, dvs inte behöva ha den sittande i datorn?
Hur kopplar jag isåfall in den till nätverket? Tänkte den kunde sitta vid routern.
Fråga 2
Routern, en trådlös, är begränsad till 4 portar ut. För att få mer utgångar behövs en switch har jag förstått. Går det att använda en annan router som switch? Frågan uppstår eftersom jag en gammal D-link liggande.
Fråga 3
Dessutom har jag ett par Zyxelmodem för ADSL. Går de att anväda till nåt "roligt"? Om inte, finns nån beg.marknad för sånt?
Kjell G
novis på området men med stor nyfikenhet
Jag har behov av NFS vilket jag aldrig fått att fungera problemfritt på Windows. En av många anledningar som gör att för mej går det bort.y98matan skrev:
Jag kör normalt OpenBSD eller någon Linuxvariant. Vilken man väljer, Ubuntu, Kubuntu, Mandriva osv spelar inte så stor roll. Mer en fråga om tycke och smak då alla varianter har vad som behövs.
Många av de NASar som finns att köpa idag kör någon form av Linux, och Synologyn har konsolmöjlighet vilket gör att man kan fingra själv hur mycket som helst.
Jag har själv kört ubuntu, både server och desktop. Trivs med den distron.
Hur som helst, det första man behöver bestämma sig för är väl vilken roll servern ska ha. Är det bara lagring kan man ju använda vad som helst egentligen, ubuntu har ett riktigt bra grafisk gränsnitt att aktivera om man är windowsvan och allergisk mot att knappa in kommandon. Vill man dock ha en server med råstyrka för att utföra vissa specifika uppgifter och som ska vara 100%igt stabil kanske det är lite fel distro även om det visserligen fungerar om man lägger ner sig ordentligt.
Hur som helst, det första man behöver bestämma sig för är väl vilken roll servern ska ha. Är det bara lagring kan man ju använda vad som helst egentligen, ubuntu har ett riktigt bra grafisk gränsnitt att aktivera om man är windowsvan och allergisk mot att knappa in kommandon. Vill man dock ha en server med råstyrka för att utföra vissa specifika uppgifter och som ska vara 100%igt stabil kanske det är lite fel distro även om det visserligen fungerar om man lägger ner sig ordentligt.
Hej! nu tänker jag lägga mig i den här tråden som är helt intressant..
Jag är programmerare och jobbar i Delphi ja ett språk under Wimdows.. finns i för sig en variant för linux..
Men det är ju lättare att hålla på av vana än att lära nytt!! Fast nog har jag på senare tid funderat mycket på en NAS och även använda den som styrdator och datainsamling.. Jag vill ha en server som drar lite ström och är stabil.. Jag har nu en win2000 server som jag tänkt byta ut, dels för att den är gammal och bullrig.
"Bjurran" du verkar ha koll... Vad tycker du att man skall satsa på.
Jag har kollat på flera micro pc kort och funderat mycket.
Det jag är ute efter ... I våras så rasade min hårddisk på min pc och massor med jobb försvann... hade varit dålig med backup under ett år.. Så en server för att
säkra allt så bra som det bara går... och så håller jag på med att göra styrning via 1-wire lan, insamling av data temp mm som senare skall ligga till grund för temp regleringen i mitt hus... Så en server som lagrar data och kan samla in mät data..
sen får det nog bli lite olika klient lösningar för styrandet ... men det finns ju färdiga små kort med linux på... Så jag är nu lite i valet och kvalet skall jag lära nytt!!??
Har jag tid för det... konvertera över till Linux... förmodligen så får jag ett mycket bättre system än om jag envisas att hänga kvar i windows. samt det ställer inte så höga krav på hårdvaran i Linux miljö... Så mycket funderingar...
Kan nån peka med hela handen??!!
Jag är programmerare och jobbar i Delphi ja ett språk under Wimdows.. finns i för sig en variant för linux..
Men det är ju lättare att hålla på av vana än att lära nytt!! Fast nog har jag på senare tid funderat mycket på en NAS och även använda den som styrdator och datainsamling.. Jag vill ha en server som drar lite ström och är stabil.. Jag har nu en win2000 server som jag tänkt byta ut, dels för att den är gammal och bullrig.
"Bjurran" du verkar ha koll... Vad tycker du att man skall satsa på.
Jag har kollat på flera micro pc kort och funderat mycket.
Det jag är ute efter ... I våras så rasade min hårddisk på min pc och massor med jobb försvann... hade varit dålig med backup under ett år.. Så en server för att
säkra allt så bra som det bara går... och så håller jag på med att göra styrning via 1-wire lan, insamling av data temp mm som senare skall ligga till grund för temp regleringen i mitt hus... Så en server som lagrar data och kan samla in mät data..
sen får det nog bli lite olika klient lösningar för styrandet ... men det finns ju färdiga små kort med linux på... Så jag är nu lite i valet och kvalet skall jag lära nytt!!??
Har jag tid för det... konvertera över till Linux... förmodligen så får jag ett mycket bättre system än om jag envisas att hänga kvar i windows. samt det ställer inte så höga krav på hårdvaran i Linux miljö... Så mycket funderingar...
Kan nån peka med hela handen??!!
Jag undrar över sama sak som i fråga 2 men jag tänkt ha den ena router i ett annat hus och låta dom prata trådlöst med varandra.Kjell_G skrev:Jag funderar på en liten hemmagjord lösning; har en HP med Personal Media Drive som jag tänkte kunde fungera som bibliotek för musik. Den skulle i så fall dela ut till en Pinnacle Soundbridge.
Fråga1
Är det tänkbart att ha den fristående, dvs inte behöva ha den sittande i datorn?
Hur kopplar jag isåfall in den till nätverket? Tänkte den kunde sitta vid routern.
Fråga 2
Routern, en trådlös, är begränsad till 4 portar ut. För att få mer utgångar behövs en switch har jag förstått. Går det att använda en annan router som switch? Frågan uppstår eftersom jag en gammal D-link liggande.
Fråga 3
Dessutom har jag ett par Zyxelmodem för ADSL. Går de att anväda till nåt "roligt"? Om inte, finns nån beg.marknad för sånt?
Kjell G
novis på området men med stor nyfikenhet
Men jag vet inte om detta går? Har en gammal D-Link DI-624 en ny DIR-655.
Har inte kollat på dina modeller men vanliga bredbandsroutrar med inbyggd switch brukar inte kunna kopplas mot varandra utifrån att de är gjorda för att vara accesspunkt. DI624 kan bara vara accespunkt, DIR vet jag ej.
Är det många utrustningar du ska koppla i det huset som saknar bredbandsanslutning? Kan vara både billigare och enklare att komplettera dessa med WLAN-kort.
Är det många utrustningar du ska koppla i det huset som saknar bredbandsanslutning? Kan vara både billigare och enklare att komplettera dessa med WLAN-kort.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Kör en vanlig tyst burk, behöver inte vara någon värsting alls och använd programmet FreeNAS som finns att hämta gratis på www.FreeNAS.org. Har testat och skall köra det själv, många av mina kompisar kör detta, suveränt och du kan köra det från en USB sticka om du vill. Det är väldigt lätt kört och tar minnemalt med minns och kraft.
Fundering, tjänar man något på att plocka samman en själv och vilka fördelar får man. Jag köpte en NAS QNAP med 2 st 1TByte diskar, inklusive Twonkyserver för drygt 5.000:- och det tog max 30 minuter att få den på plats. Bara att välja om disk två ska spegla eller ej, med hotswap av disk.
Vad får jag extra om jag bygger enligt ovan?
Vad får jag extra om jag bygger enligt ovan?
Arbete - och en anledning att sträcka på sig?
Svärsonen tyckte det var helt onödigt att bygga nåt själv, han har din lösning och var nöjd (även om utrymmet han har på en TB sviktar något)
Kjell G
Svärsonen tyckte det var helt onödigt att bygga nåt själv, han har din lösning och var nöjd (även om utrymmet han har på en TB sviktar något)
Kjell G
Jag kör ClarkConnect, det fungerar alldeles utmärkt!y98matan skrev:
Då får jag inte bara en NAS utan även en bredbandsrouter.
Dessutom kör jag telefoniserver (Asterisk, gör bla att jag kan ha flera linjer), squeezecenter för min Slimdevice mm.
Allt körs på en VIA EPIA EK8000 (800Mhz, förbrukning ca 14W) + 2 * 1TB SATA diskar som är speglade.
Kjell_G skrev:
Även enkelt att uppgradera; In med en av de nya diskarna på plats 2, kopiera över allt material från den gamla. Ut med den gamla och flytta den nya disken på plats 2 till plats 1, och sedan trycker man in den andra nya disken på plats 2 och väljer att man vill spegla. Klart.
Att jag frågade var att min kunskap att själv bygga system sjunker för varje år då jag inte längre arbetar med dessa saker i praktiken ängre, så trots 25 år inom området så börjar nu den praktiska kunnandet inte räcka till och kanske motivationen, så man väljer istället något färdigt och med de brister som finns.
Är Qnap fortfarande ett bra alternativ, eller finns det vettigare alternativ? Är inte intresserad att bygga själv.
Det jag vill göra är att kunna komma åt bilder, filmer och musik från våra bärbara, ta backup av valda kataloger, intern backup av vissa kataloger på NASen så de hamnar på olika diskar, koppla PS3an till den, den ska ha bittorren klient, Gigabit nätverk, skrivarserver och den ska nästintill vara knäpptyst.
Det är de saker jag kommer på på rak arm, någon som har en idé?
Det jag vill göra är att kunna komma åt bilder, filmer och musik från våra bärbara, ta backup av valda kataloger, intern backup av vissa kataloger på NASen så de hamnar på olika diskar, koppla PS3an till den, den ska ha bittorren klient, Gigabit nätverk, skrivarserver och den ska nästintill vara knäpptyst.
Det är de saker jag kommer på på rak arm, någon som har en idé?
Redigerat:
