11 683 läst ·
69 svar
12k läst
69 svar
NAS-tips Lagring på nätverket!
Sida 1 av 5
Har ni några vettiga tips att delge då det gäller NAS-burkar?
Visst går alltid att bygga ihop en låda med en gammal dator för att uppfylla det samma.
Vill ha: Mest prisvärda men samtidigt mest stabila utan klödd.
2st hårddiskar i (speglade emot varandra eller raidade)
Om möjligt med torrent-möjlighet.
Tacksam för svar!
Visst går alltid att bygga ihop en låda med en gammal dator för att uppfylla det samma.
Vill ha: Mest prisvärda men samtidigt mest stabila utan klödd.
2st hårddiskar i (speglade emot varandra eller raidade)
Om möjligt med torrent-möjlighet.
Tacksam för svar!
Tja, det finns ett stort spektrum och det finns en del billiga produkter som definitivt bör undvikas.
Netgear har gjort några riktigt dåliga NASar (t.ex. SC101 som kräver drivrutiner som länge inte fanns till Vista och fortfarande inte finns till Linux eller Mac OS X). Köp inte NASar som är beroende av drivrutiner i klienten. Det begränsar användningsområdet helt i onödan och riskerar bli problem vid OS-uppdateringar.
Netgear ReadyNas NV+ (gjordes/skapades ursprungligen av ett numera uppköpt bolag som hette Infrant Technologies) och den har jag däremot mycket goda erfarenheter av. Den har plats för 4 SATA-diskar och är snabb och lättkonfigurerad.
Det går även att ansluta USB-diskar direkt så att man kan t.ex. kan ta backup utan att köra allt över nätverket. Dessutom ansluter man via befintliga nätverksprotokoll för fildelning (kräver inga drivrutiner i klienten och funkar i alla operativsystem).
Det går dessutom bra att börja med t.ex. två speglade diskar och sedan expandera raiden med flera diskar utan att behöva tanka ut allt och börja om från början. Den bygger om Raid-arrayen automatiskt i bakgrunden om man valt den konfigurationen.
Nackdelen med ReadyNas NV+ är priset, den är lite mer påkostad (men man får valuta för pengarna).
Jag hade tidigare en D-Link DNS323. Den är betydligt billigare och kan vara ett alternativ, men det beror på vad du vill ha den till.
Jag gav upp med den p.g.a. jag ville ha den som filserver och ville kunna ta backup på den, men det enda sättet att nå den är via nätverket och den är dessvärre inte speciellt snabb (500 GB data tog hiskeligt lång tid att överföra). Dessutom måste man tanka ur den all data och och börja från början om man ska expandera med ytterligare diskutrymme (ibland även för att göra firmware uppdatering).
Att DNS323 inledningsvis (länge) drogs med en herrans massa buggar gjorde inte heller saken bättre.
Netgear har gjort några riktigt dåliga NASar (t.ex. SC101 som kräver drivrutiner som länge inte fanns till Vista och fortfarande inte finns till Linux eller Mac OS X). Köp inte NASar som är beroende av drivrutiner i klienten. Det begränsar användningsområdet helt i onödan och riskerar bli problem vid OS-uppdateringar.
Netgear ReadyNas NV+ (gjordes/skapades ursprungligen av ett numera uppköpt bolag som hette Infrant Technologies) och den har jag däremot mycket goda erfarenheter av. Den har plats för 4 SATA-diskar och är snabb och lättkonfigurerad.
Det går även att ansluta USB-diskar direkt så att man kan t.ex. kan ta backup utan att köra allt över nätverket. Dessutom ansluter man via befintliga nätverksprotokoll för fildelning (kräver inga drivrutiner i klienten och funkar i alla operativsystem).
Det går dessutom bra att börja med t.ex. två speglade diskar och sedan expandera raiden med flera diskar utan att behöva tanka ut allt och börja om från början. Den bygger om Raid-arrayen automatiskt i bakgrunden om man valt den konfigurationen.
Nackdelen med ReadyNas NV+ är priset, den är lite mer påkostad (men man får valuta för pengarna).
Jag hade tidigare en D-Link DNS323. Den är betydligt billigare och kan vara ett alternativ, men det beror på vad du vill ha den till.
Jag gav upp med den p.g.a. jag ville ha den som filserver och ville kunna ta backup på den, men det enda sättet att nå den är via nätverket och den är dessvärre inte speciellt snabb (500 GB data tog hiskeligt lång tid att överföra). Dessutom måste man tanka ur den all data och och börja från början om man ska expandera med ytterligare diskutrymme (ibland även för att göra firmware uppdatering).
Att DNS323 inledningsvis (länge) drogs med en herrans massa buggar gjorde inte heller saken bättre.
Jag får väl återigen säga att den Synology DS207+ jag nyligen införskaffat är den stabilaste och snabbaste mindre NAS jag haft. Funkar med PC, MAC och Linux, även NFS vilket var ett av mina krav. Gigabit ethernet med bra fart. Enkel att administrera via webgränssnittet som är både snyggt och rappt. Busenkelt att lägga upp BT nedladdningar. Inte den billigaste i segmentet (drygt 2000 + diskar) men man får mycket funktionalitet för pengarna.
Kolla upp Qnap TS-209 (2 st HDD) och TS-409 (4 st HDD). Har fått bra omdömen i olika tester.
Jo, förvisso, men min synpunkt att man bör hålla sig till produkter som ej kräver drivrutiner gäller ändå. I alla fall om man inte har något speciellt krav som gör att det inte går att lösa med en NAS (vad nu det skulle kunna tänkas vara).sandhall skrev:
För övrig brukar oftast alla dessa nätverksanslutna diskar benämnas "NAS", så det är knappast lätt att se vad som är vad för gemene man.
Netgear kallar sin skitburk för SAN då de lagt all intelligens i PC:n och därför inte kvalificerar sig för benämningen NAS. Smart tyckte de men inte användarna. Lät väl klatschigt med SAN men lösningen är väl inte ens skalbar vad jag vet.
Största skillnaden mellan NAS och SAN är att NAS använder filbaserad access och SAN är diskblocksbaserat. Så om någon kallar sin burk för NAS utan att erbjuda NFS, CIFS eller någon annan filbaserad access så ska man dra öronen åt sig och titta på en annan burk. Lyckligtvis verkar tillverkarna ha förstått skillnaden och vad hemanvändaren har för behov så SAN produkter marknadsförs numera i princip bara mot företag som har behov av stora skalbara lagringssystem.
Största skillnaden mellan NAS och SAN är att NAS använder filbaserad access och SAN är diskblocksbaserat. Så om någon kallar sin burk för NAS utan att erbjuda NFS, CIFS eller någon annan filbaserad access så ska man dra öronen åt sig och titta på en annan burk. Lyckligtvis verkar tillverkarna ha förstått skillnaden och vad hemanvändaren har för behov så SAN produkter marknadsförs numera i princip bara mot företag som har behov av stora skalbara lagringssystem.
Bara för att förtydliga: ovanstående citat (som jag för övrigt instämmer i) berör alltså SC101 - inte ReadyNas.pefo skrev:Netgear kallar sin skitburk för SAN då de lagt all intelligens i PC:n och därför inte kvalificerar sig för benämningen NAS. Smart tyckte de men inte användarna. Lät väl klatschigt med SAN men lösningen är väl inte ens skalbar vad jag vet.
Största skillnaden mellan NAS och SAN är att NAS använder filbaserad access och SAN är diskblocksbaserat. Så om någon kallar sin burk för NAS utan att erbjuda NFS, CIFS eller någon annan filbaserad access så ska man dra öronen åt sig och titta på en annan burk. Lyckligtvis verkar tillverkarna ha förstått skillnaden och vad hemanvändaren har för behov så SAN produkter marknadsförs numera i princip bara mot företag som har behov av stora skalbara lagringssystem.
Test av ReadyNas Duo hos M3: http://www.idg.se/2.1085/1.184276/tandem-nas
Vi har en Synology DS508 och är jättenöjd med den, bra prestanda och många mer eller mindre användbara funktioner.
Extra plus är att den har 5 diskplatser, USB- och eSATA-port.
Med 5 st 1Tb diskar så klarar man sig ganska länge utan att behöva uppgradera.
den stora nackdelen är väl priset som är lite högre än genomsnittet. dessutom ingår inte diskarna utan de får man köpa till.
Det medfäljer en helt OK programvara för backup till NAS, inget superavancerat men klart användbart.
väldigt tyst (i kontorsmiljö)
Extra plus är att den har 5 diskplatser, USB- och eSATA-port.
Med 5 st 1Tb diskar så klarar man sig ganska länge utan att behöva uppgradera.
den stora nackdelen är väl priset som är lite högre än genomsnittet. dessutom ingår inte diskarna utan de får man köpa till.
Det medfäljer en helt OK programvara för backup till NAS, inget superavancerat men klart användbart.
väldigt tyst (i kontorsmiljö)
http://se.wesellcd.dk/?page=products&product_id=1885
Någon som har testat provat denna??
Har lämnat tänket om att ha möjligheten med en bittorrent.
Denna på länken stödjer i allafall RAID1, Span (NRAID), JBOD
Vad indikerar "Span" (NRAID) och JBOD?
7 Server in one
Samba Server (for Windows network shares, MAC OS X)
NFS Server (for Unix, Linux)
FTP Server (remote access for file transfer from internet)
DHCP Server (automatic network configuration)
UPnP-AV (Twonky Media Server, 30 days test version)
ITunes Support
Print server (share printer via network)
Någon som har testat provat denna??
Har lämnat tänket om att ha möjligheten med en bittorrent.
Denna på länken stödjer i allafall RAID1, Span (NRAID), JBOD
Vad indikerar "Span" (NRAID) och JBOD?
7 Server in one
Samba Server (for Windows network shares, MAC OS X)
NFS Server (for Unix, Linux)
FTP Server (remote access for file transfer from internet)
DHCP Server (automatic network configuration)
UPnP-AV (Twonky Media Server, 30 days test version)
ITunes Support
Print server (share printer via network)