729 läst ·
6 svar
729 läst
6 svar
NAS med fotogalleri
Hej,
Jag har idag en dator som huserar mitt Coppermine fotogalleri för vänner och släkt. Datorn är en gammal Dell Optiplex med en P4a processor. Nu när det börjar bli vanligt med NAS så funderar jag på att skaffa en sådan istället. Främst för att de är mycket mer energisnåla men också för att kunna streama från en nas till en tilltänkt popcorn.
Min fråga är. Är det någon som har erfarenhet och tips på NAS-enheter med bra fotogallerimöjligheter? Har läst att det finns de som installerar coppermine på en nas, men det är för mycket trixande för att jag skall orka med det.
Som sagt, tips på bra nas med fotogalleri?
TACK!
Jag har idag en dator som huserar mitt Coppermine fotogalleri för vänner och släkt. Datorn är en gammal Dell Optiplex med en P4a processor. Nu när det börjar bli vanligt med NAS så funderar jag på att skaffa en sådan istället. Främst för att de är mycket mer energisnåla men också för att kunna streama från en nas till en tilltänkt popcorn.
Min fråga är. Är det någon som har erfarenhet och tips på NAS-enheter med bra fotogallerimöjligheter? Har läst att det finns de som installerar coppermine på en nas, men det är för mycket trixande för att jag skall orka med det.
Som sagt, tips på bra nas med fotogalleri?
TACK!
Det galleriet som finns i en av mina NASar (Synology DS207+) tycker jag nog är minst lika bra som coppermine. Dock skall tilläggas att jag inte använder något av dem för de tilltalar mig inte riktigt. För mycket bara uppradning av bilder. Så jag kanske inte riktigt har koll på detaljerna som kan skilja.
Kolla in http://www.synology.com/enu/products/features/photostation3.php
I övrigt kan jag nämna att som NAS så är Synologies alla tummar upp. Stabila och bra funktioner.
Kolla in http://www.synology.com/enu/products/features/photostation3.php
I övrigt kan jag nämna att som NAS så är Synologies alla tummar upp. Stabila och bra funktioner.
Redigerat:
Apropå det här med strömförbrukning, vad anser ni är en vettig förbrukning isf?
Själv har jag en liten server med några TB lagringsutrymme som står igång dygnet runt hemma. Vid normal användning belastas ju knappt datorn alls, och med båda skärmarna igång drar allt bara runt 70 W (köpte en digital elmätare då jag trodde det var där mycket av min elförbrukning fanns)
Givetvis drar den mindre än så vid när den inte behöver jobba alls...
Själv har jag en liten server med några TB lagringsutrymme som står igång dygnet runt hemma. Vid normal användning belastas ju knappt datorn alls, och med båda skärmarna igång drar allt bara runt 70 W (köpte en digital elmätare då jag trodde det var där mycket av min elförbrukning fanns)
Givetvis drar den mindre än så vid när den inte behöver jobba alls...
Bjuran: Jag försöker få ner mitt 24/7 ekipage till max 40-45W medel (lagring, ADSL, Router etc). Inte riktigt där än. 20-25W för servern tycker jag låter som ett första mål. Lite värre om man också skall ha inspelning av sattelit.
70W med 2 skärmar igång låter extremt lite. Bra jobbat!
Bara mina 19" drar 30-40W styck och en HD typiskt 10W. Vad har du för moderkort och processor till den?
70W med 2 skärmar igång låter extremt lite. Bra jobbat!
Bara mina 19" drar 30-40W styck och en HD typiskt 10W. Vad har du för moderkort och processor till den?
Tyvärr kommer jag få bygga om den lite då jag råkat förstöra vissa vitala delar av miderkortet (note to self: IDE-kablar ska inte pluggas i och ur när datorn är igång hur van man än är med usb idag)
Såhär ser den dock ut idag:
Moderkort: ECS C51GM-M, CPU: Athlon 64 3500+
Skärmarna jag kör till den är 2 st ASUS MW201u
Men, som sagt, det är vid normal användning jag har den förbrukningen. Drar man igång lite spel eller börjar rendera lite trevligheter så drar det ju givetvis iväg... =)
Det jag dock är mest nöjd med är att de komponenterna jag har håller sig riktigt svala. kunde utan problem sätta ett motstånd på chassifläkten så datorn blev betydligt tystare... (resterande är tempstyrda)
Såhär ser den dock ut idag:
Moderkort: ECS C51GM-M, CPU: Athlon 64 3500+
Skärmarna jag kör till den är 2 st ASUS MW201u
Men, som sagt, det är vid normal användning jag har den förbrukningen. Drar man igång lite spel eller börjar rendera lite trevligheter så drar det ju givetvis iväg... =)
Det jag dock är mest nöjd med är att de komponenterna jag har håller sig riktigt svala. kunde utan problem sätta ett motstånd på chassifläkten så datorn blev betydligt tystare... (resterande är tempstyrda)
Jag har ju elvärme där servern står så för mig handlar det mer om jag ska köra elementet eller servern för att få värme 
Genrellt gäller att ju långsammare diskar ju bättre. En annan sak man kan prova är att sänka matningsspäningen till processorn. Normalt sett finns det en rätt hyffsad marginal mellan vad den behöver och den standardspänning den får.
Genrellt gäller att ju långsammare diskar ju bättre. En annan sak man kan prova är att sänka matningsspäningen till processorn. Normalt sett finns det en rätt hyffsad marginal mellan vad den behöver och den standardspänning den får.
Klicka här för att svara