49 678 läst ·
271 svar
50k läst
271 svar
NAS - HP Microserver Gen8 och FreeNAS
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Det jag kommer att virtualisera (är inte där än) är åtminstone en webserver för att drifta mitt eget moln. Tänkte köra OwnCloud och se om jag kan synka kalender m.m. mot min egen server istf Google/Apple. Så småningom kanske jag driftar min egen epost också. Jag försöker ha foliehatten på vad det gäller det där. Anledningen till att inte köra direkt på metallen är framför allt att göra det lätt att ta backup på en hel maskin. Jag kommer låta filerna till de virtuella maskinerna ligga på min NAS, men köras från min Debian-maskin, NFS-monterade, om det går. Då kommer de med när jag tar backup på NASen. Jag ska prova att köra webservern under OpenBSD. Jag vet inte om jag räknas som "folk".MathiasS skrev:
Ytterligare en del av planen är att göra iordning en DMZ att köra webservern i. Då skyddar man i mångt och mycket resten av nätet. Jag har en outnyttjad port i min EdgeRouter Lite jag skulle kunna använda för detta. Då hamnar webservern i ett annat subnät.MathiasS skrev:
Jo men att sätta upp det är enkelt. Men är det säkert? Min router kan göra ett DMZ åt mig men jag känner att jag inte har någon koll på hur säker lösning jag bygger, och därför drar jag mig lite för det.bakterie skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 830 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 830 inlägg
Jag virtualiserar några maskiner, minecraft-server, vpn-server, domänkontrollant, freenas m.m.
ESXi som hypervisor. Då jag har en förmåga att testa innan jag läst på ordentligt så drabbar en felande maskin inte resten. Ska nog köpa iaf en till Microserver så en kan vara prod och en test.
ESXi som hypervisor. Då jag har en förmåga att testa innan jag läst på ordentligt så drabbar en felande maskin inte resten. Ska nog köpa iaf en till Microserver så en kan vara prod och en test.