Ett litet jul-projekt...

Sedan min befintliga filserver bestämt sig för att börja krångla med nätverkskopplingen bestämde jag mig för att WindowsHomeServer-sagan skulle få ett slut. Kombinationen av ett halvt labilt operativsystem med en headless server (HP ex310) är helt enkelt för spännande för mig. Maskinen har varit nära döden ett par gånger tidigare pga diskhaverier som nära nog sänkte hela systemet, men nu får det vara nog.

Ny hårdvara har införskaffats och denna gång tänkte jag testa FreeNas och ZFS. Valet föll på en HP Mircoserver Gen8, dels pga att fördelaktigt pris just nu, dels pga att FreeNas verkar installeras utan problem på denna hw. Dessutom, inte minst viktigt, har den HP's Ilo för fjärrstyrning via nätverket.

Eftersom jag både fått beställa, betala och slå in min egen julklapp i år, tyckte jag det var ok med lite pre-processing av denna julklapp. Bara onödigt att slå in många paket.....

Efter en kort analys av nuvarande lagringsvolym konstaterades att 3TB var en lagom storlek att börja med. Denna kommer i första läget att speglas. När systemet byggs ut kan man tänka sig att gå över till raidz1.

20151223_215850.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två diskar har monterats nu och den ena kommer vara en spegel av den andra.

ZFS kräver mycket minne, FreeNas föreslår 8GB+1GB per lagrad TB. Maskinen kom med 4GB installerat och jag kompletterar med ytterligare 8GB ECC.

20151223_215831.jpg
Skapa konto

Avslutningsvis var det också dags att montera system/bootdisken. Jag kommer använda usb-minnen för detta. En monterad invändigt och sedan en spegel av denna i en annan port. Det vore bättre att använda en sata-dom eller ssd, men eftersom FreeNas körs helt i minne och det bara skrivs till systemdisken vid omkonfiguration så verkar detta vara en ok lösning (och väldigt billig).

20151223_215820.jpg
Skapa konto

HP Servern har många usb-portar, men endast USB2.0 portarna går att boota på. 3.0-portarna har inget stöd via bios vid uppstart och kan således bara användas efter att OS laddat drivrutiner för dessa.

Jag har även preppat en usb-sticka som ska användas som installationsmedium, mer om det senare.

Fortsättning följer när Tomten varit på besök....

20151224_095704[1].jpg
Skapa konto

• Gilla
FLR och 4 till
  • Laddar…
...ok, detta gick så enkelt att det nästan blev tråkigt.

I med strömsladden och två nätverkskablar (en extra för HP iLO). En sak är klar, jag kommer aldrig köpa en server utan funktion motsvarande iLO.

iLO ger fjärråtkomst till servern direkt från uppstart, dvs man kommer även in i bios. Grymt bra. Det som inte var grymt bra är att remote-console funktionaliteten i iLO Standard är begränsad. Som tur var hittade jag en papperslapp på skrivordet med en licensnyckel för iLO Advanced.

ilo1.PNG
Skapa konto

Därefter ställde jag in tid/datum och gjorde enable på AHCI Support. Freenas funkar inte annars.

För att installera Freenas behövs installationsmedia. Eftersom cd/dvd saknas på servern passar det bra med installation från USB. Jag gjorde således en bootbar USB-sticka med hjälp av Win32DiskImager.

Win32DiskImager.PNG
Skapa konto

Via iLO valdes boot device till USB och sedan var det bara att starta om servern och starta FreeNas installationen.

Freenas 1st boot.PNG
Skapa konto

Därefter väljer man systemdisk (i mitt fall en annan usb-sticka) och installationen kan påbörja. FreenNas gör en massa saker jag inte begriper mig på, men en stund senare så är installationen klar och man kan gå över till web-guit istället. Där körs en wizard där man skapar sin zpool av diskarna (väljer man "automatic" med två diskar i servern blir det en speglad setup), man skapar sina shares (CIFS/SMB) och jag konfigurerade även mail så att Freenas kan skicka mail till min vanliga gmailadr.

Därefter var det iprincip klart.

freenas klar.PNG
Skapa konto

Jag TROR att jag nu skapat de shares som jag hade på gamla servern, konfigurerat systemet för att ha diskarna speglade.

Kvar att göra:
1. Spegla bootdisken. Tycker webguit är lite luddigt på den punkten så det är svårt att se vilken disk som är speglad till vilken, men det reder sig nog när man får stirra lite på det....

2. Konfigurera backuper till offsite-nas.

3. Konfigurera routern så att servern får två statiska ip-adresser

4. Schemalägga "scrub" tror jag.

5. Flytta över all data från gamla WHS.

Redigerat:
iLO är riktigt bra. Jag använde virtual media-fuktionen för att montera en ISO så slapp jag installera från USB också :thumbup:. En annan grej jag gjorde var att ändra så ILO delar port istället för att använda en egen. Börjar bli lite trångt i switchen.

Jag delar din erfarenhet att det var så enkelt att komma igång att det nästan var tråkigt, men freenas rullar på fint på min microserver och jag hoppas att det kommer att göra samma sak för dig!

Det enda jag egentligen kan klaga på är avsaknad av hotswap och diskvaggorna som var riktigt tråkiga att ha att göra med.

Jag ropade hej för tidigt. Jag får inte riktigt "guest mode" att funka på mina CIFS/SMB-shares.....vettefan vad som blir fel. Vill inte behöva logga in för att komma åt sharen. Som det blir nu saknas write-access. Har du några tips?

I konfigurationen för CIFS under services kan man välja konto för gästaccess, som standard är det nobody. Förutom det så måste guest access vara aktiverat per share, men även behörigheterna på det dataset du använder måste tillåta gästkontot valt under services att läsa och om man vill det även skriva.

Man kan så klart ge rw åt other där om man vill, eller så får man se till att gästkontot tillhör lämplig grupp och styra behörigheterna på den gruppen.

Edit:
Kan väl också tillägga att man kan välja typ av behörighet per dataset och använder man enbart CIFS och Windows så kan ju Windows vara vettigt att välja där.

Felet var att root var ägare till sharen, inte "nobody". "nobody" blev då klassad som "other" som inte har skrivrättighet. Nu är nobody ägare till sharen och då funkar det. Tror inte det ställer till med andra problem att göra så.

Ganska bra fart också:

brafart.PNG
Skapa konto

• Gilla
erik5678
  • Laddar…
erik5678 skrev:
iLO är riktigt bra.
O ja. Använder den yrkesmässigt nästan dagligen och anser att det är en mänsklig rättighet :)

Denna tråd inspirerar!!!

Kul att höra om detta. Har du en eller två nu...?

Mats skrev:
O ja. Använder den yrkesmässigt nästan dagligen och anser att det är en mänsklig rättighet :)
Finns väl ingen supportorganisation idag som accepterar en server utan iLO eller motsvarande? Kan kännas lite lyxigt att att ha det hemma med servern stående några meter bort.

magda136 skrev:
Kul att höra om detta. Har du en eller två nu...?
En.

...men om man skulle hitta en beggad till rätt pris så.....

arneri68 skrev:
Finns väl ingen supportorganisation idag som accepterar en server utan iLO eller motsvarande? Kan kännas lite lyxigt att att ha det hemma med servern stående några meter bort.
Från perspektivet att ha kört en headless server några år känns inte iLO som lyx utan som något man måste ha. Men visst skulle det funka utan och bara koppla in skärm etc.

Jobbar man med det förstår jag att iLO eller liknande är ett krav.

Jag har iallafall fått till rättigheterna nu tycker jag, men mina satellitmottagare vill inte riktigt spara timeshift och inspelade program på rätt sätt. Sparas bara några filer, inte själva videofilen med payload. Skrivrättighet finns således, men videon sparas inte. Märkligt.

tommib
MathiasS skrev:
Från perspektivet att ha kört en headless server några år känns inte iLO som lyx utan som något man måste ha. Men visst skulle det funka utan och bara koppla in skärm etc.

Jobbar man med det förstår jag att iLO eller liknande är ett krav.
Meh...... ssh alla dagar i veckan :)
Man behöver skärmen vid första installationen, sen går det utmärkt utan. Men visst iLO är en trevlig lyx.

H
Ser på din download att det blir Battlefield 2 i jul :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.