Hur tänker ni när vårsolen kommer? Huset värms upp under dagen, för att bli iskallt under kvällen.

Jag vill helst strypa elementen på bottenplan, speciellt i söderläge, men då funkar inte vp optimalt. Jag vill heller inte ha fönster öppna för länge. Jag kan ju heller inte reglera termostaten på vp dagligen. Har bara en utegivare.

Vad är problemet/frågeställningen?

Termostaten på elementen stänger väl av dom när de blir varma?

Skaffa inomhusgivare!

(Det borde vara en självklar standard)

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Problemet är att det blir för varmt inne under dagen om jag ska ha en bra (inte för kallt under kvällen. Elementen ska ju vara helt öppna och regleras av vp. Om jag justerar termostaten på elementen tycks jag strypa systemet.

Termostaten stänger inte av, de vill väl köra max när termostaten är helt öppen.

Magham: Så en inomhusgivare? Har läst några debatter och nackdelarna är väl de jag minst bäst. Det är en stor del av huset som värms upp under vår/höst, och jag har en ganska öppen planlösning på bottenplan. Övervåningen är bra som den är.

Inomhusgivaren löser såklart inte om du har önskemål om differentierad temperatur mellan våningsplan (eller rum). Då måste du strypa radiatorer eller sätta (ett begränsat antal) termostater.
Idealet är precis som du redan känner till att alla radiatorer ska kunna stå öppna och då ge önskad värme. Skillnad mellan stigare och retur någonstans 6-7 grader.

Inomhusgivarens styrka är framförallt vid följande tillfällen:
- Stark solinstrålning i mars, april
- Blåsig vinternatt när det egentligen inte är så kallt ute i rena grader
- Mycket överskottsvärme inne p g a matlagning, många gäster, bastuaggregat, kamin etc

Då kommer inomhusgivaren till sin fulla rätt.

De negativa synpunkterna brukar komma från installatörer. Antagligen för att det är jobbigare att trimma in.
INNAN inomhusgivaren aktiveras måste man ha hittat en kurva som passar huset bra, och ev lagt in enstaka strypningar.
Det kräver ju lite tid och flera besök och då vill VVS-teknikern vara på nästa jobb ;)

En annan sak är dess placering. Om man t ex har en kamin och sätter givaren i närheten så kommer rum långt därifrån att få för lite och bli desto kallare.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Hur har du det med ventilationen? Tillräckligt snabbt luftombyte? Annars kanske luften står stilla varma dagar?

Jag har strypt till sovrummet. De andra två rummen + handdukstorken står på max, och det funkar bra +- några grader. Givaren vill jag ha i vardagsrummet, får ej mycket dol dit och kaminens värme når knappt dit. Vill ha jämnast temp där och i matbordet, som får mycket sol och grillas lätt där.

Jag håller på att ta in offerter för bergvärme till till svärmor, och hans inställning till inomhusgivare var svalt, för att uttrycka det milt.

Jag har en sådan,
Termostat märkt med "ELPATRON PÅ/AV" och temperaturinställning, monterad på vägg med tapeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som leder till en sådan
Vit termostat på vägg med display och två skruvar, smutsfläckar synliga runtomkring.
Skapa konto

Som leder hit
Rör i en vrå vid ett fönster, nära en termostat och olika föremål, möjlig fråga om värmeinställningar.
Skapa konto

Som slingrar sig i källaren, och leder till..

Närbild på kablar och rör i en anläggningslåda, möjlig givare för värmeanläggning.
Skapa konto

Är det en givare? Eller bara för elpatron? Händer inte så mycket omatt jag ändrar läge, vad jag vet...

Har väl kört med en och samma kurva. Aldrig varit direkt nöjd med värmeanläggningen.

Ang ventilation så har jag badrumsfläkt på botten och övervåningen som går konstant, och väldigt otäta fönster och altan/balkongdörr. Har på att göra listan att täta till och ha tilluftsventiler.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.