Hur tänker ni när vårsolen kommer? Huset värms upp under dagen, för att bli iskallt under kvällen.
Jag vill helst strypa elementen på bottenplan, speciellt i söderläge, men då funkar inte vp optimalt. Jag vill heller inte ha fönster öppna för länge. Jag kan ju heller inte reglera termostaten på vp dagligen. Har bara en utegivare.
Jag vill helst strypa elementen på bottenplan, speciellt i söderläge, men då funkar inte vp optimalt. Jag vill heller inte ha fönster öppna för länge. Jag kan ju heller inte reglera termostaten på vp dagligen. Har bara en utegivare.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Termostaten på elementen stänger väl av dom när de blir varma?
Problemet är att det blir för varmt inne under dagen om jag ska ha en bra (inte för kallt under kvällen. Elementen ska ju vara helt öppna och regleras av vp. Om jag justerar termostaten på elementen tycks jag strypa systemet.
Termostaten stänger inte av, de vill väl köra max när termostaten är helt öppen.
Magham: Så en inomhusgivare? Har läst några debatter och nackdelarna är väl de jag minst bäst. Det är en stor del av huset som värms upp under vår/höst, och jag har en ganska öppen planlösning på bottenplan. Övervåningen är bra som den är.
Termostaten stänger inte av, de vill väl köra max när termostaten är helt öppen.
Magham: Så en inomhusgivare? Har läst några debatter och nackdelarna är väl de jag minst bäst. Det är en stor del av huset som värms upp under vår/höst, och jag har en ganska öppen planlösning på bottenplan. Övervåningen är bra som den är.
Inomhusgivaren löser såklart inte om du har önskemål om differentierad temperatur mellan våningsplan (eller rum). Då måste du strypa radiatorer eller sätta (ett begränsat antal) termostater.
Idealet är precis som du redan känner till att alla radiatorer ska kunna stå öppna och då ge önskad värme. Skillnad mellan stigare och retur någonstans 6-7 grader.
Inomhusgivarens styrka är framförallt vid följande tillfällen:
- Stark solinstrålning i mars, april
- Blåsig vinternatt när det egentligen inte är så kallt ute i rena grader
- Mycket överskottsvärme inne p g a matlagning, många gäster, bastuaggregat, kamin etc
Då kommer inomhusgivaren till sin fulla rätt.
De negativa synpunkterna brukar komma från installatörer. Antagligen för att det är jobbigare att trimma in.
INNAN inomhusgivaren aktiveras måste man ha hittat en kurva som passar huset bra, och ev lagt in enstaka strypningar.
Det kräver ju lite tid och flera besök och då vill VVS-teknikern vara på nästa jobb
En annan sak är dess placering. Om man t ex har en kamin och sätter givaren i närheten så kommer rum långt därifrån att få för lite och bli desto kallare.
Idealet är precis som du redan känner till att alla radiatorer ska kunna stå öppna och då ge önskad värme. Skillnad mellan stigare och retur någonstans 6-7 grader.
Inomhusgivarens styrka är framförallt vid följande tillfällen:
- Stark solinstrålning i mars, april
- Blåsig vinternatt när det egentligen inte är så kallt ute i rena grader
- Mycket överskottsvärme inne p g a matlagning, många gäster, bastuaggregat, kamin etc
Då kommer inomhusgivaren till sin fulla rätt.
De negativa synpunkterna brukar komma från installatörer. Antagligen för att det är jobbigare att trimma in.
INNAN inomhusgivaren aktiveras måste man ha hittat en kurva som passar huset bra, och ev lagt in enstaka strypningar.
Det kräver ju lite tid och flera besök och då vill VVS-teknikern vara på nästa jobb
En annan sak är dess placering. Om man t ex har en kamin och sätter givaren i närheten så kommer rum långt därifrån att få för lite och bli desto kallare.
Jag har strypt till sovrummet. De andra två rummen + handdukstorken står på max, och det funkar bra +- några grader. Givaren vill jag ha i vardagsrummet, får ej mycket dol dit och kaminens värme når knappt dit. Vill ha jämnast temp där och i matbordet, som får mycket sol och grillas lätt där.
Jag håller på att ta in offerter för bergvärme till till svärmor, och hans inställning till inomhusgivare var svalt, för att uttrycka det milt.
Jag har en sådan,
Som leder till en sådan
Som leder hit
Som slingrar sig i källaren, och leder till..
Är det en givare? Eller bara för elpatron? Händer inte så mycket omatt jag ändrar läge, vad jag vet...
Har väl kört med en och samma kurva. Aldrig varit direkt nöjd med värmeanläggningen.
Ang ventilation så har jag badrumsfläkt på botten och övervåningen som går konstant, och väldigt otäta fönster och altan/balkongdörr. Har på att göra listan att täta till och ha tilluftsventiler.
Jag håller på att ta in offerter för bergvärme till till svärmor, och hans inställning till inomhusgivare var svalt, för att uttrycka det milt.
Jag har en sådan,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som leder till en sådan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som leder hit
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som slingrar sig i källaren, och leder till..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en givare? Eller bara för elpatron? Händer inte så mycket omatt jag ändrar läge, vad jag vet...
Har väl kört med en och samma kurva. Aldrig varit direkt nöjd med värmeanläggningen.
Ang ventilation så har jag badrumsfläkt på botten och övervåningen som går konstant, och väldigt otäta fönster och altan/balkongdörr. Har på att göra listan att täta till och ha tilluftsventiler.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
