Har nyligen köpt ett hus på landet detta är mitt fösta hus.

Har två frågor gällande ventilation.

Det går ventilations rör från nästan alla rum samt krypgrunden som går ihop i katt vinden och sedan via en fläkt med en brytare ut via en skorsten på taket.

Fråga ett)

Skall fläkten alltid vara på har även en pelletskamin med separat skorsten, när den är på vilket den alltid är på vinden när vi är hemma. skall/behövs det även en ventilationsfläkt som blåser ut luften.

Känns som man skall spara på den uppvärmda luften och stänga av ventilationsfläkten under vintern när pellets kaminen i vardagsrummet går?

fråga två) Vi renoverar badrummet och upptäckte att den extra ventilation som sitter i väggen som leder ut, är igen satt. Byggarbetarna tycker jag kan ta bort den då jag redan har en ventilation i taket som leder ut till den centrala ventilations rören. Vad tycker ni?

Huset är från 60 talet .

Hej Alanl

först måste jag säga att det är en udda ventilationslösning!

Vanligen tar man in friskluft till sovrum och vardagsrum,
och suger ut den fuktiga, skämda luften i bad/dusch/toa-rum, tvättstuga och kök.

Hur får ni friskluft i ditt hus? Gissar att luften kommer in via
drag genom fönster och andra otätheter.

Eftersom rör är dragna från nästan alla rum kanske man skulle kunna koppla om och separera "våtrummen" från "uppehållsrummen" och till och med installera ett energibesparande FTX-system.

Men det behövs mer info för att utreda detta. Jag tror du borde anlita en ventilationskonstruktör för besiktning och bedömning av lämpliga åtgärder.

Dina frågor:
1) Utsug från badrum, tvättstuga och kök skall alltid vara på för att ventilera bort fukt och dålig lukt.

Förstår inte riktigt kaminens funktion. Står den verkligen på vinden? Hur värms huset upp i övrigt?
Kaminen i sig suger ut en hel del luft (den tar väl luften från rummet?) så någon annan frånluft behövs inte i kaminrummet.

2) Frånluften via rörsystemet räcker om flödena är ok, så du kan sätta igen väggventilen.

Ventilationen i krypgrunden kanske finns för att ventilera bort markradon.

Normalt så ska mekanisk frånluft alltid vara på. Det är dock viktigt att den justeras in för att erhålla rätt flöde. Detta beror på husets storlek. Vill man minska ventilationsförlusterna får man installera någon form av värmeåtervinningssystem, t ex FTX.

Hej

Lite mer info:

Huset är 1.5 våningar och det är i vardagsrummet på bottenplan som pelletskaminen är. OM jag inte har missat något så har jag ingen till luft utan jag antar att huset är o-tätt så det läcker in luft. Och så finns det ett från lufts "system".

Jag tänkte eftersom att kaminen när den brinner suger runt luften så kanske det räcker så att jag kan stänga av fläkten i ventilationen som suger ut varmluften. Huset är på ca 150 kvm och jag är oftast ensam hemma.

Alanl skrev:
...
Jag tänkte eftersom att kaminen när den brinner suger runt luften så kanske det räcker så att jag kan stänga av fläkten i ventilationen som suger ut varmluften...
Nja, det skulle i så fall innebära att du suger ut bad/toalett-luften och köksoset till vardagsrummet.
De flesta vill nog inte ha det så.
Men om du är ensam så...:rolleyes:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.