Vi har precis köpt ett fritidshus som är byggt 1926. Det är bra standard i övrigt och vi har bestämt att vara i huset även på vinter.

Vi har installerat en luftvärmepump som fungerar utmärkt. Det blir betydligt behagligare när vi tänder i vår gjutjärnskamin.

Min fru är nojig när det gäller brandrisk. Vi har läst att man ska pausa eldningen i 4 timmar. Det är sotat varje år. Hur försiktig ska man vara?

Hur mycket ved kan man fylla på när brasan är i gång? Varje timme?

Är det viktigt att använda brasan när man har hus med självdrag?

• Gjutjärnskamin med tänd eld synlig genom glasluckor, omgivet av eldstadsverktyg och brandsläckare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal gjutjärnskamin i hörnet av ett rum, med vedförvaring och eldstadsverktyg synliga.
    Skapa konto
Själv eldar jag hela tiden i våra spisar och kaminer. Har aldrig hört talas om att det behövs paus. Men det blir det ju automatiskt på natten ändå.

Och jo hus med självdrag behöver uppvärmd murstock så det är bra att elda.

Vacker kamin.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Den ska tåla konstant eldning och ingen brandrisk. när värmen kommit upp så "" så peta in en pinne eller två i brasan ". Det är så att det hjälper inte att sprängelda en kamin eller panna , den kan inte ta åt sig mer än vadden är märkt med, men kråkorna gillar det. Sitter det ett spjäll på utgående kan man strypa det lite för att hålla en lagom fyr, det tar nog kanske ett par månader innan ni lärt er att elda i den för bästa resultat.

Tomture61
Det beror på , är rökröret gjort av stålrör eller vad ?
Oftast är en braskamin ej konstruerad för konstant eldning .
Normala är att elda 1-2 timmar och vila lika länge , minst .

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Precis! Hells skulle vilka elda på morgonen och på kvällen. Vi har aldrig använt kamin förut och vill inte orsaka problem i huset, men elda i tre timmar skulle det vara bra.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Oftast är en braskamin ej konstruerad för konstant eldning .
Klart sprängeldar du så blir det varmt, det gäller att elda med förstånd och då är det ingen risk för något, sen det med rökröret, har inte sett annat än stålrör till kaminer, är det något annan sort så är snikvarianter som säljs.

Tomture61
J jonaserik skrev:
Klart sprängeldar du så blir det varmt, det gäller att elda med förstånd och då är det ingen risk för något, sen det med rökröret, har inte sett annat än stålrör till kaminer, är det något annan sort så är snikvarianter som säljs.
Stålrör hela vägen eller skorsten i tegel eller vad , är frågan .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Stålrör hela vägen eller skorsten i tegel eller vad , är frågan .
Jag tror att det stålrör direkt i murstocken... ingen expert alls.

• Svart stålrör från en kamin som går in i en vitmålad murstock, närbild på anslutningen.
    Skapa konto
Jepp det gäller att elda så skorstenen blir varm och maganiserar värme och det tar lång tid för det. kanske många timmars eldning och inte bara några timmar på morgonen. Så en konstant eldning håller skorstenen i liv för värme, så gjordes det förr i vedspisar och kakelugnar

• Gilla
kest
  • Laddar…
Tomture61
Vedeldning i en panna kontra en braskamin är 2 olika saker .
Tror att rökgången kan bli hetare från en braskamin än från en panna som är vattenmantlad tex .
Skorsten i tegel borde klara mer eldning än stålskorsten .

Tror nog att TS har fått en indikation på hur det bör eldas i deras kamin nu.

• Gilla
händige harry och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Fick instruktionen från Morsö att vila kaminen lika länge som man eldat i den när jag köpte våran B2:a.... fick dock inte någon förklaring till varför...

Troligtvis för att inte få för stora värmespänningar i den mellan varmt/hett och kallnande, så den inte spricker, men då skulle inte jag köpa en sådan som inte går att elda i konstant. Den som TS har är gjuten och kan bli skör om den blir för varm

Staffans2000
Cheesen Cheesen skrev:
Fick instruktionen från Morsö att vila kaminen lika länge som man eldat i den när jag köpte våran B2:a.... fick dock inte någon förklaring till varför...
Det var bra. Då kan TS elda på konstant, så länge han är i stugan, för att sedan låta den vila några veckor till nästa gång.

Staffan

• Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Hettan är det som tar kol på både kamin och skorsten .
När kaminen + omgivningen blir mättad på värme så är det stål och rökgången som får ta smällen .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.