32 427 läst ·
45 svar
32k läst
45 svar
När ska man, och inte, löda ändarna på ledarna?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Med ändhylsor och skruvanslutning så behöver man inte pressa på ändhylsan, skruven pressar ihop det hela.
Ändhylsan skyddar klena kardelar mot den roterande skruven.
Med hissklämmor och fjäderkraftsplintar så behöver ändhylsorna pressas, å andra sidan behövs inte ändhylsor med dessa plintar.
Protte
Ändhylsan skyddar klena kardelar mot den roterande skruven.
Med hissklämmor och fjäderkraftsplintar så behöver ändhylsorna pressas, å andra sidan behövs inte ändhylsor med dessa plintar.
Protte
Denna tången funkar kanon till dom färgade ändhylsorna http://www.conrad.se/KRIMPT%C5NG-F%...ST%C4LLANDE.htm?websale8=conrad-swe&pi=801925
Som Bo skrev strunta i hylsorna om du inte har rätt verktyg, och de är riktigt dyra. Följ det thomasx skrev tidigare så blir det mer än tillräckligt för detta fallet och viktigast är någon form av lämpligt fett tex vaselin. Och tvinna inte ändarna hårt, är det stor areaskillnad mot anslutningen är det bra om du viker dubbelt under skruven också.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad är det för skämmigt med det?Yrrol skrev:
Jag köper även läsglasögon och tandborstar på apoteket, och skäms inte ett dugg.
Men om det är jobbigt kan jag skicka en klick i ett brev till dig. Jag har en 100 ml tub.
Adress?
Inom parentes köper vi vaselin i 10-kiloshinkar på jobbet, för att smörja elkopplingar.
Ingen skäms så vitt (
PS
Eftersom det nästan är nyår:
Är det något sån't här du "skäms" för? Gör inte det
https://www.youtube.com/watch?v=mj2EJ2KOyzU
Redigerat:
Det är skillnad på teori och praktik.
Jag var trött på en glappande släpvagn vi hade på jobbet.
Köpte nya lampor, och drog nya kablar, lödde fast allt, även i skarvdosan under vagnen och ändarna på kabeln in i kontakten. Smorde in kontakt och lampor med vitt konsistentfett.
Det funkade felfritt dom 15 åren jag pysslade om vagnen innan den såldes.
Jag var trött på en glappande släpvagn vi hade på jobbet.
Köpte nya lampor, och drog nya kablar, lödde fast allt, även i skarvdosan under vagnen och ändarna på kabeln in i kontakten. Smorde in kontakt och lampor med vitt konsistentfett.
Det funkade felfritt dom 15 åren jag pysslade om vagnen innan den såldes.
Det finns betydligt billigare presstänger, men de är inget att rekommendera. Jag har en billig och en bra, använder aldrig den billiga för att pressa med, av den enkla anledningen att den fungerar dåligt, och den dyrare fungerar väldigt bra, varje gång.Demmpa skrev:
Någon vänlig el-nörd som vet var jag kan köpa en seriös presstång för flatstift med speciellt smältlim hölje, helst i en låda med lite kontakter. Hittar bara vanliga.
Känns som om det är svårt att fåtag på sånna kabelskor i vanliga butiker.
Kanske enklare att köra vanliga + vanlig krympslang ovanpå det.
[edit]
Komiska var att biltema hade sortimentlåda med sånna kabelskor.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...abelkopplingar/Krympkabelskosortiment-351950/
Fast det luriga är att deras kabelskotång inte nämner att den skulle vara speciell för den sorten. Kanske är deras kabelskor lite halvfabrikat som funkar med alla tänger?
Kjell, elfa medflera skriver tydligt att deras tång antingen är för vanliga eller limskor.
Känns som om det är svårt att fåtag på sånna kabelskor i vanliga butiker.
Kanske enklare att köra vanliga + vanlig krympslang ovanpå det.
[edit]
Komiska var att biltema hade sortimentlåda med sånna kabelskor.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...abelkopplingar/Krympkabelskosortiment-351950/
Fast det luriga är att deras kabelskotång inte nämner att den skulle vara speciell för den sorten. Kanske är deras kabelskor lite halvfabrikat som funkar med alla tänger?
Kjell, elfa medflera skriver tydligt att deras tång antingen är för vanliga eller limskor.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "sortimentlåda"
Sortimentslådor
Sortimentslådor är utmärkta hjälpmedel för att organisera och sortera små infästningskomponenter som skruvar, spikar och muttrar. Genom att dela upp dessa delar i olika fack blir det enkelt att hitta och använda dem vid behov, vilket sparar
Läs mer