28 775 läst ·
34 svar
29k läst
34 svar
När räknas ett badrum som gammalt?
Sida 1 av 3
Fruktsallad
Medlem
· Västra Götaland
· 235 inlägg
Fruktsallad
Medlem
- Västra Götaland
- 235 inlägg
Jag har en nyköpt lägenhet där föreningen rot-renoverade badrummet 2007 och det är kakel på väggar och golv som ser fint ut. Däremot är möblerna det billigaste från Svedbergs (antagligen nåt sånt där paket som man fick om man gjorde många badrum på en gång ) och börjar nu efter 13 år se riktigt tråkiga ut. Dörrarna är lite snea, gångjärnen glappar och lådorna kärvar en aning. De har även gulnat.
Jag funderar om jag bara ska byta ut möblerna och låta ytskikt vara kvar då det ser både klassiskt och fräscht ut.
Men så kom jag på att ett badrum kanske börjar räknas som gammalt snart? Jag vill ju inte byta ut till nya möbler och sen så behöver jag renovera "på riktigt" om 5 år eller så. Då är det bättre att leva med det som är tills hela badrummet måste renoveras.
Så, hur räknar man med ett badrum från 2007? Är det fortfarande nytt och man kan ha det i många många år till, eller är det en större renovering på gång om ytterligare 5-9 år för att allt ska fungera bra?
Jag funderar om jag bara ska byta ut möblerna och låta ytskikt vara kvar då det ser både klassiskt och fräscht ut.
Men så kom jag på att ett badrum kanske börjar räknas som gammalt snart? Jag vill ju inte byta ut till nya möbler och sen så behöver jag renovera "på riktigt" om 5 år eller så. Då är det bättre att leva med det som är tills hela badrummet måste renoveras.
Så, hur räknar man med ett badrum från 2007? Är det fortfarande nytt och man kan ha det i många många år till, eller är det en större renovering på gång om ytterligare 5-9 år för att allt ska fungera bra?
Tänker att det beror på vem du frågar.
I besiktningsprotokoll står det att livslängd på badrum är ca 20 år, försäkringsbolagen ger åldersavdrag, här någonstans blir det inte mycket avdrag.
När mina föräldrar renoverade sitt badrum hade de det i 30 år tills de flyttade, det såg helt ok ut fortfarande. Jag har bott i hyreslägenhet där 20 år på ett badrum ansågs helt ok.
Hur moderna tätskikt håller vet jag inte. Blandare går att byta innanmätet på.
I besiktningsprotokoll står det att livslängd på badrum är ca 20 år, försäkringsbolagen ger åldersavdrag, här någonstans blir det inte mycket avdrag.
När mina föräldrar renoverade sitt badrum hade de det i 30 år tills de flyttade, det såg helt ok ut fortfarande. Jag har bott i hyreslägenhet där 20 år på ett badrum ansågs helt ok.
Hur moderna tätskikt håller vet jag inte. Blandare går att byta innanmätet på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 145 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 145 inlägg
Jag har sett sånt som att försäkringsbolagen räknar med 20 års teknisk livslängd på våtrumsmattor och 25 på klinker/kakel, men det är ju utifrån hur de badrum som byggdes för så många år sen beter sig så det är ju svårt att veta vad de kommer att anse om 5-10 år.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Personligen tror jag (gissar utan egentlig saklig grund) att de tätskikt som används idag, och sedan typ slutet av 90 talet. Kommer att fungera i 50, kanske 100 år.
Förr i tiden användes tjärpapp och diverse asfaltblandningar som tätskikt, som dessutom bara lades på golvet, och kanske vid badkaret. Den typen av material åldras dåligt, de torkar ut och får krympsprickor när de åldras. Moderna material är betydligt mer åldersbeständiga. Tittar man ex. på elledningar med PVC isolering. Så började man med den isoleringen under tidigt 50- tal. De ledningarna visar fortfarande idag 65 år senare ingen antydan till åldring, och kan antas fungera i 100 - 150 år minst. De material som användes tidigare höll egentligen bara en godkänd isolation i kanske 10 - 15 år, och var katastrof efter 20 år.
Jag tror att tätskiktsmaterialen i badrum, som används nu, har en liknande åldersbeständighet.
Det som däremot händer med ålder är dels att små fel som i praktiken finns i alla badrum, mer mikroskopiska läckor, redan från dag 1. Men det kanske tar 30 - 50 eller 200 år innan de läckorna lyckas skada materialet bakom så mycket att tätskiktet börjar släppa, eller man får svikt som ger en mekanisk utmattning av materialet.
På samma sätt så har vi hela tiden ett litet mekaniskt slitage, även ett styvt golv sviktar lite när man går på det, det gör att du får en rörelse i tätskiktsmaterialet. Det kommer förr eller senare att göra att materialet slits ut. Men ingen kan säga om det slitaget skadar materialet på 20 - 50- eller 500 års sikt.
Så "bottom line", badrum som är korrekt utförda från början, kommer troligen att fungera mycket längre än 20 år. men det kommer alltid att finnas enstaka våtrum, som antingen har något fel från början, eller som drabbas av oförutsedd påverkan från byggnaden, kanske en sättningsspricka som inte har något med badrumskonstruktionen att göra, men som skadar tätskiktet.
Förr i tiden användes tjärpapp och diverse asfaltblandningar som tätskikt, som dessutom bara lades på golvet, och kanske vid badkaret. Den typen av material åldras dåligt, de torkar ut och får krympsprickor när de åldras. Moderna material är betydligt mer åldersbeständiga. Tittar man ex. på elledningar med PVC isolering. Så började man med den isoleringen under tidigt 50- tal. De ledningarna visar fortfarande idag 65 år senare ingen antydan till åldring, och kan antas fungera i 100 - 150 år minst. De material som användes tidigare höll egentligen bara en godkänd isolation i kanske 10 - 15 år, och var katastrof efter 20 år.
Jag tror att tätskiktsmaterialen i badrum, som används nu, har en liknande åldersbeständighet.
Det som däremot händer med ålder är dels att små fel som i praktiken finns i alla badrum, mer mikroskopiska läckor, redan från dag 1. Men det kanske tar 30 - 50 eller 200 år innan de läckorna lyckas skada materialet bakom så mycket att tätskiktet börjar släppa, eller man får svikt som ger en mekanisk utmattning av materialet.
På samma sätt så har vi hela tiden ett litet mekaniskt slitage, även ett styvt golv sviktar lite när man går på det, det gör att du får en rörelse i tätskiktsmaterialet. Det kommer förr eller senare att göra att materialet slits ut. Men ingen kan säga om det slitaget skadar materialet på 20 - 50- eller 500 års sikt.
Så "bottom line", badrum som är korrekt utförda från början, kommer troligen att fungera mycket längre än 20 år. men det kommer alltid att finnas enstaka våtrum, som antingen har något fel från början, eller som drabbas av oförutsedd påverkan från byggnaden, kanske en sättningsspricka som inte har något med badrumskonstruktionen att göra, men som skadar tätskiktet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 145 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 145 inlägg
Bodde ett tag i ett hus byggt -89 och våtrumsmattan fick en spricka vid golvbrunnen efter 21 år. Det badrummet var säkert byggt efter dåtidens regler men våtrumsmattan hade torkat ihop och tappat all elasticitet efter 20 år.A ArneTW skrev:
Ja, 100 år tror jag inte PVC-mattorna håller. Det är skillnad på kablar i ett rör där dom är skyddade från UV-ljus, mekanisk påverkan och diverse rengöringsmedel. Men 20 år till borde inte vara några problem.
Innan jag renoverade badrummet för ett par år sedan så hade jag fortfarande orginalbadrummet från 60-talet. Nästan 50 år gammalt. Fullt fungerande och inte en tillstymmelse till fuktskador hittades vid rivning. Snustorrt och fläckfritt virke under.
Jag tycker också att du kan nöja dig med att bara byta möblerna och låta det vara i minst 10 år till om du inte upptäcker några uppenbara skador
Jag tycker också att du kan nöja dig med att bara byta möblerna och låta det vara i minst 10 år till om du inte upptäcker några uppenbara skador
Byt du möbler och räkna med att när de i sin tur ser slitna ut är det nog dags att ta ett helhetsgrepp och göra om allt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vad gäller historik, så är det ju så att man slutade med tjärpapp och liknande redan på 70 talet (tror jag), då började med tätskikt som liknar dagens primer, alltså en plastemulsion som målades på väggen väldigt tunnt. Det ansågs då vara tillräckligt bra. Senare insåg man att det behövdes mer. vet inte exakt när man började förstärka. Men de "rollade tätskikt" som senare användes fram till ca 2010. Är egentligen rätt bra, och kan antas hålla länge, OM de är korrekt utförda. De bygger på en ångtät tunn primerliknande emulsion, som är extremt tät. Men med dålig mekanisk hållfasthet, ovanpå den rollar man en gummiliknande massa. Den massan är inte lika tät, men den är vattentät, den ånga som kan tränga igenom stoppas av ångspärren. Eftersom den stoppar vatten, så gör det inget att man får mikroskopiska sprickor i ångspärren. Det är en försumbar yta som läcker igenom ånga i sprickorna. Däremot hade det varit dåligt om flytande vatten kommer till en spricka, det skulle sugas igenom sprickan av kapillärkraften.
Problemet med dessa rollade tätskikt är framförallt att det fuskades något oerhört. I många fall lades det bara på kanske 1/4 av den föreskrivna tjockleken. Dels sparade man då dyrt material, dels sparades det mycket arbetstid på att fuska.
Problemet med dessa rollade tätskikt är framförallt att det fuskades något oerhört. I många fall lades det bara på kanske 1/4 av den föreskrivna tjockleken. Dels sparade man då dyrt material, dels sparades det mycket arbetstid på att fuska.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nej inte plastmattor som ytskikt. De utsätts som sagt för diverse påverkan. Men tätskikt under kakel/klinkers ligger relativt skyddad.useless skrev:
