RoTe
Krilleman Krilleman skrev:
Givetvis, men det har ju alla branscher på sina speciella sätt.

Inget nytt.
Nä precis det är inget nytt att exakt allt är svindyrt och då speciellt anlitandet av tjänster.

Jag som företagare är tacksam men förvånad över att det finns så oändligt mycket folk som köper tjänser till i stort sett allt.
Bara på de 10 år jag haft egen firma upplever jag dessutom att folk blivit ännu ohändigare. Eller så tjänar folk så.pass mycket pengar och är så bekväma att de inte ser någon anledning att göra något själva.

Takbyten, fönsterbyten och köksrenoveringar borde de allra flesta klara av själva.
Byta hjul och göra årlig service på bilen är också enkla grejer som man inte borde behöve anlita "proffs" för.
Men idag finns det till och med en marknad för att sträcka en växelwire på en cykel eller montera in en motorvärmare i bilen.
Många tjänar bevisligen väldigt mycket pengar.

RoTe
Båda föräldrarna ska ju göra karriär och till det gör man bostadskarriär så man har ju shitloads av pengar (ofta) i storstäderna, bara att låna upp lite på villan eller våningen, värdet stiger mer än man lägger. Ute på landet är det vanligt med rikare stadsbor som vill ha sommarboende eller utländska som köper upp billiga svenska hus och som absolut inte har tid eller lust med något arbete på dessa. Sedan är det så klart alla företag som anlitar andra företag. Så det finns jobb för hantverkare i stora delar av Sverige ändå, vilket är bra. Dom som producerar nybyggen (lägenheter) är väl inga svenskar sedan 15 år tillbaka så vitt jag vet så det är bra att vi fortfarande har gott om jobb kvar. Det jag stör mig på är att skatterna är så höga så jag försöker göra så mycket jag kan själv bara som princip.

P
S Stubai skrev:
Jag som företagare är tacksam men förvånad över att det finns så oändligt mycket folk som köper tjänser till i stort sett allt.
Bara på de 10 år jag haft egen firma upplever jag dessutom att folk blivit ännu ohändigare. Eller så tjänar folk så.pass mycket pengar och är så bekväma att de inte ser någon anledning att göra något själva.

Takbyten, fönsterbyten och köksrenoveringar borde de allra flesta klara av själva.
Byta hjul och göra årlig service på bilen är också enkla grejer som man inte borde behöve anlita "proffs" för.
Men idag finns det till och med en marknad för att sträcka en växelwire på en cykel eller montera in en motorvärmare i bilen.
Köpkraften har ökat enormt fram till pandemin och dessa nutida kriser..

TRJBerg
S Stubai skrev:

De som arbetar och har barn har inte tid med sådant.

RoTe
Vi har ju också sett till att ta bort sambeskattningen 1971 för "kvinnans bästa" men samtidigt har vi gjort så att båda parter MÅSTE jobba om dom ska få nån pension t.ex. Idag skiljer sig jättemånga och då måste vardera part se till att arbeta och ha sin ekonomi på det torra.

Jag är i alla fall för att man som vuxna människor med barn tillsammans ska få bestämma sitt skatteupplägg och hemmavarande själva utan att det ska påverka. Däremot kan man från statens sida verkligen underlätta för parter som vill lämna en ofta våldsam relation mycket enklare.

Nu kom vi lite långt från takbyte men allt hänger ändå ihop.

TRJBerg TRJBerg skrev:
De som arbetar och har barn har inte tid med sådant.
Visst har de tid, men de lägger den hellre på annat. Så bevisligen är hantverkare fortfarande tillräckligt billiga :)

TRJBerg
S Stubai skrev:
Visst har de tid, men de lägger den hellre på annat. Så bevisligen är hantverkare fortfarande tillräckligt billiga :)
Nej.

K
Tidsbrist???
Mig veterligen är det 24 timmar på alla dygn, finns det kortare/längre?

(förutom när vi växlar till och från sommartid)

Det handlar ju självklart om prioriteringar och även om det behövs en del kunskap och vilja om gemene man/kvinna ska utföra projekt på huset själv så är det mesta möjligt.

Men som sagt tid får vi ju ny varje dag, om och om igen.
Sen när den är slut så blir det nog mörkt, så passa på och prioritera😀.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Nej.
Ok

O Ole E skrev:
Jag tycker synd om dem som i dagens läge måste anlita hantverkare till allt. För mig var det inte något hårt slit att byta tak, inte ens det senaste där jag bar upp alla pannor bunt för bunt uppför en stege. Och jag har i alla fall bytt fem tak. Andra gången jag gjorde ett sådant jobb hyrde jag ställning, kostade mig över 30 tusen för 10 år sedan. Insåg då att jag för samma pengar kunde köpt ställningen (begagnad). Vid 3:e takbytet köpte jag begagnad ställning som jag sen behållit.
Med det priset du angett känns det som om ställningsbranschen skär guld med täljkniv.
Inget guld ställning runt hela huset med sidoräcken 2-3 man 2-3 dagar för uppförande lika mycket för rivning + resor + hyra allt enligt gällande lagstiftning målarställning!! Inget som går att använda för en yrkesman på tak!!

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A anders.Nordsvahn skrev:
Inget guld ställning runt hela huset med sidoräcken 2-3 man 2-3 dagar för uppförande lika mycket för rivning + resor + hyra allt enligt gällande lagstiftning målarställning!! Inget som går att använda för en yrkesman på tak!!
Min ställning är Haki stål ställning (är väl för tungt för proffsen numera) 1,5m djup. Jag vill påstå att jag sätter upp en långsida på en villa ensam på max 3 timmar. När jag bytt tak har jag alltid gjort färdigt en sida i taget och sen flyttat ställningen till andra sidan.

P
RoTe RoTe skrev:
Vi har ju också sett till att ta bort sambeskattningen 1971 för "kvinnans bästa" men samtidigt har vi gjort så att båda parter MÅSTE jobba om dom ska få nån pension t.ex. Idag skiljer sig jättemånga och då måste vardera part se till att arbeta och ha sin ekonomi på det torra.

Jag är i alla fall för att man som vuxna människor med barn tillsammans ska få bestämma sitt skatteupplägg och hemmavarande själva utan att det ska påverka. Däremot kan man från statens sida verkligen underlätta för parter som vill lämna en ofta våldsam relation mycket enklare.

Nu kom vi lite långt från takbyte men allt hänger ändå ihop.
Håller med, tycker tex en familjs totalekonomi ska påverkas lika oavsett vem som är FL.

A anders.Nordsvahn skrev:
Min ställning är Haki stål ställning (är väl för tungt för proffsen numera) 1,5m djup. Jag vill påstå att jag sätter upp en långsida på en villa ensam på max 3 timmar. När jag bytt tak har jag alltid gjort färdigt en sida i taget och sen flyttat ställningen till andra sidan.
S Stubai skrev:

håller med fullständigt, nuförtiden kan de flesta ingenting, tummen sitter precis i mitten på handen. Jag har under hela mina söners uppväxt försökt uppfostra dem till att klara så mycket som möjligt själva och det har väl gått hyfsat. Precis som du skriver, de flesta bokar en tid för att åka till en däckverkstad för att byta hjul, det tar mer tid än att göra det själv och de betalar gladeligen en 5hundring för det. Hade man åtminstone tjänat tid på det.

TRJBerg
S Stubai skrev:
Ok
En typisk familj gör detta varje vardag:
8 timmar sömn
1/2 timme frukost + dusch mm
1/2 timme lämna barnen på dagis etc
1 timme resa till jobbet
8 timmar arbete
1/2 timme handla
1 timme resa hem
1/2 timme hänta barnen
1 timme laga mat och se till att barnen äter
2 timmar tid med barnen
1 timme tid med frugan
Summa 24 timmar
På helgen underhåller man äktenskap, hus, vänner och mentala hälsan etc.

• Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.