10 224 läst ·
16 svar
10k läst
16 svar
När måste man byta elen?
Sida 1 av 2
Hejsan.
Jag och min sambo kommer antagligen köpa ett hus byggt 1937. Elen är nog inte bytt och jag undrar hur länge man skulle kunna tänka sig gamla ledningar håller innan det är dags att byta. Har inte besiktigat huset än och vi har ett tilläggspaket för besiktning av installationer, men är ändå nyfiken om någon här vet något.
Jag och min sambo kommer antagligen köpa ett hus byggt 1937. Elen är nog inte bytt och jag undrar hur länge man skulle kunna tänka sig gamla ledningar håller innan det är dags att byta. Har inte besiktigat huset än och vi har ett tilläggspaket för besiktning av installationer, men är ändå nyfiken om någon här vet något.
Min högst personliga erfarenhet är att gamla utanpåliggande kulo-ledningar måste bytas i samma stund som man vill göra en förändring av anläggningen. De är så sköra att de inte ens går att koppla ur porslinsdosorna utan att falla sönder i beståndsdelar....
Om du (som en kompis till mig som köpte hus) har tvinnade tygklädda ledningar på porslinsknoppar skulle jag nog rekommendera en omedelbar modernisering!
/Ingenjören
Om du (som en kompis till mig som köpte hus) har tvinnade tygklädda ledningar på porslinsknoppar skulle jag nog rekommendera en omedelbar modernisering!
/Ingenjören
Det är elen och sedan rören i huset som man är mest nervös för att det måste bytas på en gång. Taket vet vi att det kommer få fixas inom nåt år iallafall. Men blir det för många reparationer som krävs att man åtgärdar direkt så blir det nog inte nåt hus.. inte det iallafall. Man får hålla tummarna på besiktningen att sakerna håller såpass att man kan lägga upp en bra framtidsplan.
Tack för svaret Ingenjören!
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Om elen verkligen är från 1937, så är det en god idé att planera ett byte. Men så gamla ledningar är oftast helt OK så länge man inte rör dem, eller börjar hamra alltför vilt i huset.
Problemet är att isoleringen har torkat, och ramlar ofta ur dosorna som ett vitt eller grått pulver (det var gummi en gång i tiden). ofta är det bara problem vid dosor och andra ställen där dte varit god tillgång på syre.
Om man ex. vill byta en strömbrytare på en så gammal installation så blir det ofta nödvändigt att byta ledningarna hela vägen till centralen.
Om vi nu antar att anläggningen inte är osedvanligt dåligt skick, så är det ju inga problem att bo där ett tag. Elen behöver inte vara allra högsta prioritet. Men tänk på att om ni påbörjar en ombyggnad så är det lämpligt att byta ut elen först, för de vibrationer som uppstår när man börjar riva i huset kan knäcka isoleringen någonstans.
Allt detta nu under fröutsättningen att det verkligen är så gamla ledningar. Moderna PVC trådar som jag tror man började med i mitten på 50-talet, är oftast helt OK.
Problemet är att isoleringen har torkat, och ramlar ofta ur dosorna som ett vitt eller grått pulver (det var gummi en gång i tiden). ofta är det bara problem vid dosor och andra ställen där dte varit god tillgång på syre.
Om man ex. vill byta en strömbrytare på en så gammal installation så blir det ofta nödvändigt att byta ledningarna hela vägen till centralen.
Om vi nu antar att anläggningen inte är osedvanligt dåligt skick, så är det ju inga problem att bo där ett tag. Elen behöver inte vara allra högsta prioritet. Men tänk på att om ni påbörjar en ombyggnad så är det lämpligt att byta ut elen först, för de vibrationer som uppstår när man börjar riva i huset kan knäcka isoleringen någonstans.
Allt detta nu under fröutsättningen att det verkligen är så gamla ledningar. Moderna PVC trådar som jag tror man började med i mitten på 50-talet, är oftast helt OK.
cincy skrev:Det är elen och sedan rören i huset som man är mest nervös för att det måste bytas på en gång. Taket vet vi att det kommer få fixas inom nåt år iallafall. Men blir det för många reparationer som krävs att man åtgärdar direkt så blir det nog inte nåt hus.. inte det iallafall. Man får hålla tummarna på besiktningen att sakerna håller såpass att man kan lägga upp en bra framtidsplan.
Kolla att besiktningen verkligen gäller el-installationer, det brukar inte ingå...
hempularen skrev:
Fanns det verkligen kabel med gummi isolering 1937? Jag trodde det var behandlat papper och behandlat tyg som användes på den tiden. "Pulverprolemen" är jag bara bekant med i senare instalationer.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Är inte riktigt säker på vad det är. Men jag har uppfattat det som att det är gummi som fått vulkanisera för länge.
Vi har ett hus från -36. Det är ingen panik att byta elen men det skall ju göras efterhand som man ändå renoverar. Det är få uttag i varje rum och man vill ju ändå ha flera så det blir lite ny rördragning och nya kablar överallt. Problemet är de gamla utanpåliggande kulo-ledningarna, de faller sönder som tidigare påpekats. Ledningarna som ligger infällda i stålrör är av "tyg"-sorten och det går bra att lossa och sätta tillbaka en brytare t.ex. men de skall ju bytas på sikt. Ett annat problem är att det inte finns någon jordfelsbrytare i sådana gamla installationer och att sätta dit en sådan låter sig inte göras innan du har bytt alla gamla ledningar pga krypströmmar och skit. En annan sak att tänka på är att uttagen ej är petsäkra om ni nu har småbarn.
Mvh Funkis
Mvh Funkis
elsanering då menar du inte sanering med skärmade dosor, brytare mm, Du menar att man tar bort all "tyg isolerade kabel"?elmont skrev:
Självklart är det värt 100.000 samt att länsförsäkringar sänker premien...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Alla bor inte i Stockholmsområdet! Det finns ormåden i vårt land där 100 ' är en fjärdedel av marknadsvärdet på en normalkåk. Hur mycket man än skulle önska, kan man knappast lägga ned de pengarna och få igen dem vid en försäljning. Eventuell sänkt försäkringspremie (jag har aldrig ens blivit tillfrågad om elen) är förmodligen marginell i sammanhanget.elmont skrev:
Tyvärr bor inte ens jag där marknadvärdet på hus ligger på 400 000 men det kan vara bra att bredda perspektiven. Den som klagar på höga huspriser lever å andra sidan med goda marginaler på att renoveringar lönar sig.
Nu är det väl inte bara av ren ekonomi man byter ut gammla och i vissa fall livsfarliga elinst. man sover kansk lite godare. Och har man låg kostnad för inköp av fastigheten borde man väl ha ännu mera över för förbättringar.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
OT-varning!
Kanske ska tillägga att vad det gäller gamla elledningar, så har jag totalrenoverat i boningshuset. Återstår gör uthusen, där det finns en hel del att göra. Jag lägger dock inte ned 100 kkr, hittills snarare 30 kkr, siktar totalt på 50 kkr inkl fem uthus.
Nej, helt riktigt och det var också det jag försökte vända mig emot, ett rent ekomiskt perspektiv. Självklart skall man se till att man har en säker installation, både ur brand och olyckssynpunkt.elmont skrev:
Men ärligt talat. Skulle du renovera för massvis med pengar med vetskap att du bara får igen en bråkdel av dessa vid försäljning? Då måste man vara ganska så säker att man bygger sitt drömhus för resten av livet. En viss marginal över marknadsvärdet kan man tillåta sig själv, för trivselns skull, men vem vet vad livet innehåller. Det finns en ekonomisk verklighet bakom allt.elmont skrev:
Kanske ska tillägga att vad det gäller gamla elledningar, så har jag totalrenoverat i boningshuset. Återstår gör uthusen, där det finns en hel del att göra. Jag lägger dock inte ned 100 kkr, hittills snarare 30 kkr, siktar totalt på 50 kkr inkl fem uthus.