Betalade 80k för mina solceller på 9kw efter avdrag. Är inne på tredje året. Första året vart extremt då de drog in/sparade 22000kr. Förra året vart utfallet ca 11000kr. Men blir svårare att räkna exakt nu när vi fått effekttaxa.

P
Har du haft fast elpris?

P pmd skrev:
Har du haft fast elpris?
Frågar du mig?

P
Ja. Det måste ju vara lättare att räkna på besparing om man har ett pris som ite fluktuerar. Det blir svårt nog ändå om man inte har ungefär samma förbrukning från år till år.

Vad jag egentligen undrar är alltså hur du har räknat ut hur stor besparing solpanelerna har medfört. Jag är inne på mitt första år med solpaneler (ettårsjubileum i början av oktober) och har svårt att göra annat än en grov uppskattning av hur stor besparingen är. Jag har rörligt elpris (dvs månadsmedel).

Hade fast pris men förra året och detta har jag gått minus på de.
Börjar på månads rörligt denna månad. Försäljningen är separat och går på timpris. Och har varit så hela tiden.

P
Jag la till lite i mitt förra inlägg.

Då jag hade fastpris 0,5kr så var de lätt att räkna på själv förbrukad el + skatter mm.

Så typ 1,5kr med allt. Känns som jag tagit dålig höjd om man kollar nu!

Redigerat:
Så får man tillbaka 11000 på 9wk anläggning. Tar 7år innan man går jämt upp på investeringen då. Innan man börjar "tjäna" på den. Om man räknar på kontant betalda. Lånade pengar så blir det lite till. Om sen inget händer med omvandlaren.

P
Det blir nog ett batteri (och ö-drift) för mig så småningom. Det minskar eländet vid elavbrott.

Hur gör man med frånskiljereläer vid ö-drift så man inte matar nätet?
Finns det färdiga lösningar?
Är det inte mer lönsamt att köpa ett elverk för att ha vid strömavbrott? Vad kostar litiumbatterierna som solcellsförsäljarna säljer?

T Tom-ten skrev:
Hur gör man med frånskiljereläer vid ö-drift så man inte matar nätet?
Finns det färdiga lösningar?
Är det inte mer lönsamt att köpa ett elverk för att ha vid strömavbrott? Vad kostar litiumbatterierna som solcellsförsäljarna säljer?
Det finns färdiga lösningar för det, som är godkända av nätbolag osv.

Är det nån som vet kostnaden för såna? Med installation och godkänt?

T Tom-ten skrev:
Är det nån som vet kostnaden för såna? Med installation och godkänt?
Hårdvara ca 10-25k beroende på fabrikat på växelriktaren.

Installation och jordtag går bara att gissa då det beror på huset osv.

Jordtag är nog ganska dyrt att mäta in och få godkänt. Kanske så dyrt så att man inte har råd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.