I början av milleniet blev jag kontaktad av en advokat på en större advokatbyrå i Kalifornien. Saken var den att han hade en svensk som klient. Klienten hade tydligen tröttnat på världens högsta skatter och lämnat Sverige med sitt pick och pack.

Du kan läsa artikeln här: När jag blev kontaktad av advokaten i Kalifornien

• Gilla
Bjorn_papabear och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Vadå i förväg? Det var väl tvärtom, att du fakturerade när uppdraget var klart?

Storsockret
Nissens Nissens skrev:
Vadå i förväg? Det var väl tvärtom, att du fakturerade när uppdraget var klart?
Advokaten trodde att fakturan var enbart momsen, är min tolkning. Dvs det var så billigt att det bara var moms, ett betydligt saftigare belopp hade kunnats ta ut.

• Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
RoTe
Storsockret Storsockret skrev:
Advokaten trodde att fakturan var enbart momsen, är min tolkning. Dvs det var så billigt att det bara var moms, ett betydligt saftigare belopp hade kunnats ta ut.
Precis så tolkar jag det också.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
I början av milleniet blev jag kontaktad av en advokat på en större advokatbyrå i Kalifornien. Saken var den att han hade en svensk som klient. Klienten hade tydligen tröttnat på världens högsta skatter och lämnat Sverige med sitt pick och pack.

Du kan läsa artikeln här: När jag blev kontaktad av advokaten i Kalifornien
Man ska betala av det dyra studielånet (inklusive de hiskeliga avgifterna för universitetet) och ha råd med ett fint hus och en porsche och kanske en hemmavarande fru.....

Då blir det dyrt för klienterna.

• Haha
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
RoTe
S skaraborgsfakir skrev:
Man ska betala av det dyra studielånet (inklusive de hiskeliga avgifterna för universitetet) och ha råd med ett fint hus och en porsche och kanske en hemmavarande fru.....

Då blir det dyrt för klienterna.
Ja det hemska landet i amerikatt....
I USA kan en egenföretagare i ett valfritt knegyrke med utbildning på mindre än ett år försörja fru och flera barn med helt ok boende utan problem. Man och hustru sambeskattar, sparar till barnens utbildning och kan ändå leva gott. Så klart inte mitt i NYC eller så men fullt möjligt på de flesta ställen. I Sverige är det gjort så att båda föräldrar måste jobba, speciellt om man vill ha någon pension...

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Lite som när jag hjälpte grannen med bilen, på den tiden fick man ut runt 100:- efter skatt på sitt vanliga jobb.
Volvo hade konstaterat att hans topplockspackning var dålig, och jag fick frågan om att byta den.
Tog en kväll att få bort toppen, en kväll till att få dit den, grannen jade själv skaffat delar och lämnat in toppen för renovering.
Tänkte att jag jobbat 10 timmar, hört att verkstäder tog 6-800 per timme, så jag drog till med 200 tim, alltså 2000:-
Grannen bara glodde på mig "2000:- ?? Volvo ville ha 15.000:- du får 10.000:-"

• Gilla
  • Wow
  • Haha
pmd och 10 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lite som när jag hjälpte grannen med bilen, på den tiden fick man ut runt 100:- efter skatt på sitt vanliga jobb.
Volvo hade konstaterat att hans topplockspackning var dålig, och jag fick frågan om att byta den.
Tog en kväll att få bort toppen, en kväll till att få dit den, grannen jade själv skaffat delar och lämnat in toppen för renovering.
Tänkte att jag jobbat 10 timmar, hört att verkstäder tog 6-800 per timme, så jag drog till med 200 tim, alltså 2000:-
Grannen bara glodde på mig "2000:- ?? Volvo ville ha 15.000:- du får 10.000:-"
Vilket är en av orsakerna till att ägare som har förmågan, viljan och möjligheter att hålla sin bil(ar) i ordning själva kan ha råd att köra några olika inklusive veteranbilar.
Inklusive att om delar finns tillgängliga se till att exv hjulupphängning och broms alltid är i topp-skick.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
I USA kan en egenföretagare i ett valfritt knegyrke med utbildning på mindre än ett år försörja fru och flera barn med helt ok boende utan problem. Man och hustru sambeskattar, sparar till barnens utbildning och kan ändå leva gott. Så klart inte mitt i NYC eller så men fullt möjligt på de flesta ställen. I Sverige är det gjort så att båda föräldrar måste jobba, speciellt om man vill ha någon pension...
INTE i Kalifornien eller i ett yrke där utbildningstiden är lång dvs stora utbildningsskulder.

Däremot finns det tillräckligt många villiga (så länge det inte gäller bilreparationer) att betala riktiga pengar för hantverksjobb så att bra hantverkare kan klara sig.

RoTe RoTe skrev:
Det är helt sant att man som framgångsrik tjänar betydligt mer pengar i USA, men alla betalar också för allt de behöver, och det blir inte billigare för att man är fattig. Kontentan blir att den största gruppen är sämre bemedlade och har det betydligt sämre än snitt i Sverige. Man räknar med att så många som 20% lever i fattigdom. En stor andel arbetar multipla låglönejobb.

I Sverige har vi valt en annan väg, med socialt skyddsnät för alla, där de bästa universiteten är lika gratis som grundskolan och där man fortfarande kan få den bästa vården (om än med allt mer köer på planerad vård) betald med sin vanliga skatt.

Jag föredrar vårt system, även om jag personligen skulle tjäna stort ekonomiskt på det amerikanska. Tyvärr så har ju de blåa vindarna de senaste 20 åren alltmer urholkat det, och snart kommer sannolikt även vi få börja betala ur egen ficka för bra sjukvård och skola. Mardröm.

Med det sagt tycker jag en random hantverkare med ett års lärotid har det jäkla bra i Sverige. Jämför deras betalning och arbetstider mot en sjuksköterskas eller lärares.

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 10 till
  • Laddar…
Träffade en svetsare på en camping i Arizona. Han hade gått i pension vid 60, med en pension på $10000 per månad. Liiite annorlunda än en svensk pension.

• Gilla
  • Wow
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Träffade en svetsare på en camping i Arizona. Han hade gått i pension vid 60, med en pension på $10000 per månad. Liiite annorlunda än en svensk pension.
Var ett tag sedan jag skrev min sista tenta i statistik men rent spontant låter det som ett inte helt slumpmässigt urval, och det kan vara något litet.

• Gilla
  • Haha
YuGi och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
halper halper skrev:
Var ett tag sedan jag skrev min sista tenta i statistik men rent spontant låter det som ett inte helt slumpmässigt urval, och det kan vara något litet.
Vatten är vått. Intressant?

• Haha
Roffe_riff
  • Laddar…
halper halper skrev:
Du tror kanske han var den ende.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J Jehu skrev:
med en pension på $10000 per
Du kan få samma pension här, om du bara själv spara in den, för du ska fullständigt klart för dig att jag tänker inte betala 1öre till din pension.

Sen kan jag då nämna x antal miljoner människor i USA som knappt får nån pension alls.
Men ditt enstaka exempel är i dina ögon kanske mer typiskt för USA?

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.