Dum som man är så ställde jag mig ikväll och började skrapa och rengöra två källarfönster som var i akut behov av renovering.
Självfallet hade jag inte kollat om glasmästaren hade semester, utan bara kollat väderleksprognosen.

En ruta sprack rätt snabbt. Har bara häftat upp byggplast i karmarna för rutorna och nu verkar det som om jag inte får tag på någon ny ruta på ett par veckor.

Någon som har tips på en vettig lösning. Sätta igen hålet mer inbrottssäkert eller hitta glasruta på något bra sätt eller någon annan lösning.

Alt1 skruva fast plyfa skiva verkar väl vara en vettig lösning några veckor? din plast kan sitta kvar över för att skydda träet för väder och vind.

Alt2 är att överge den glasmästare som har semester och besöka en som jobbar?

Dur har inga andra överblivna fönster som du kan ta en ruta från?

Att skära till en glasruta är faktiskt väldigt lätt, och dessutom roligt!
De som jag har skurit till har jag gjort hemma på köksbordet.
Den enklaste glasskäraren med en liten hårdmetalltrissa, en linjal eller bräda, en gammal tidning som under lag och ett köksbord är allt som behövs.
Använd handskar för säkerhets skull!

Här är en onödigt omständig beskrivning:
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5112

Ta annars ut fönstret från karmen och kapa en plywoodskiva som är lika stor som yttermåtten på karmen. Fäst den med några vagnbultar mot en planka på insidan, så går det lätt att få bort den och ger ändå ett fullgott skydd mot väder och inbrott.

thomas33 skrev:
Ta annars ut fönstret från karmen och kapa en plywoodskiva som är lika stor som yttermåtten på karmen. Fäst den med några vagnbultar mot en planka på insidan, så går det lätt att få bort den och ger ändå ett fullgott skydd mot väder och inbrott.
Är inte det lite overkill?

Såga till en skiva, masonit, frigolit spån, plywood eller vad som helst, och håll den på plats med några dyckert i karmen bara :)

Till och med lite wellpapp kan duga.

Skall det hålla oärliga på utsidan, kan det aldrig bli overkill.
Med vagnbult så går det att ta bort, utan att det blirnågra märken i karmen och även flytta till annat lika stort fönster.

Fick efter en del krångel tag i den enda firman i hela staden som hade öppet sitt glasmästeri. Alla andra, och då menar jag verkligen alla andra, hade semesterstängt. Firman hade öppet för glasservice två timmar varje vardag under de närmaste veckorna så det var bara att kasta sig in i bilen på morgonkvisten igår och åka dit.

300 kr fattigare så hade jag ett nytt fönsterglas som de också hade kittat färdigt åt mig.

thomas33 skrev:
Skall det hålla oärliga på utsidan, kan det aldrig bli overkill.
Med vagnbult så går det att ta bort, utan att det blirnågra märken i karmen och även flytta till annat lika stort fönster.
Du inser säkert att det är lika lätt (eller lättare) att ta sig in genom ett kopplat tvåglasfönster.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.