14 434 läst ·
31 svar
14k läst
31 svar
När det serut såhär på en rörkoppling, är det risk för läckage då?
Jag skulle gissa att kopplingan till vänster är varmvatten. Kopplingen till höger är kallvatten.
Ett lågt pH-värde ger såna ärgningar när vattnet klättrar genom gängorna. Det gröna är kopparoxid och det vita är kalken i vattnet som dunstar och då tätar läckan i kopplingen.
Ett varmvatten innehåller mera syre som frigör kolsyran i vattnet och ger ett högre pH-värde och därför mindre korrision.
Ett pH-justerande filter löser ett sådant problem.
Ett lågt pH-värde ger såna ärgningar när vattnet klättrar genom gängorna. Det gröna är kopparoxid och det vita är kalken i vattnet som dunstar och då tätar läckan i kopplingen.
Ett varmvatten innehåller mera syre som frigör kolsyran i vattnet och ger ett högre pH-värde och därför mindre korrision.
Ett pH-justerande filter löser ett sådant problem.
Jag tror också att det har läckt från slangen, inte kopplingen. Om man tittar på presshylsan på slangen, så finns det ett litet hål, som indikerar att man fått på hylsan hela vägen innan pressning. Det har rostat där kan man se.
Gustavsbergs nyaste (standard) handfatblandare, fast bland dom tidiga där det ingick servicepacket som läckte. Kanske var fel på slangarna med?krilleman_215 skrev:
Andra slangen har en liten fläck missfärgning, medan denna har endel missfärgning.
Kallvattnet är den jag är orolig för på höger sida.svartöra skrev:
Redigerat:
När saker (kopplingar) ärgar, kan det hända att det lilla läckaget, ger sig på slangen. Jag skulle omedelbart byta denna. Tänk på att slangen inuti är av GUMMIT! Det kan leda till ett stor läckage! Detta har hänt mig. Dock i badrummet. Tur det... Hade den brustit i köket, hade det blivit katastrof!
Ts. Du får göra som du vill. Jag hade dock övervägt byte.
Edit. dessa slangar litar jag mer på. Inget som kan rosta.
http://www.vvsochbad.se/Roer-Koppli...el-anslutningsslang-till-blandare-189783.html
Ts. Du får göra som du vill. Jag hade dock övervägt byte.
Edit. dessa slangar litar jag mer på. Inget som kan rosta.
http://www.vvsochbad.se/Roer-Koppli...el-anslutningsslang-till-blandare-189783.html
Redigerat:
Gustavsbergs slangar är typgodkända, inga problem där.
Jag vet att Fmm/mora har softpex. Men gbg är jag osäker på.
Dessutom finns det slangar med gummi som även dessa är godkända numera. Buelco är en tillverkare av dessa. Epdm gummi tror jag det heter.
Är ditt vatten aggresivt yrrol?
Byta slangar i blandaren känns inte som en ok åtgärd för garantier...
Jag vet att Fmm/mora har softpex. Men gbg är jag osäker på.
Dessutom finns det slangar med gummi som även dessa är godkända numera. Buelco är en tillverkare av dessa. Epdm gummi tror jag det heter.
Är ditt vatten aggresivt yrrol?
Byta slangar i blandaren känns inte som en ok åtgärd för garantier...
Jag har nog lite högre ph-värde eller vad det kallas, ja.
Har fler kopplingar som påminner som denna, fast denna var extremast samt inne i huset.
Nästa år så får jag kommunalt vatten så vill inte lägga förmycket pengar för få balans.
Har vattenfilter som ska ge balans gällande kalk men slarvat lite med salt under vissa perioder.
Har fler kopplingar som påminner som denna, fast denna var extremast samt inne i huset.
Nästa år så får jag kommunalt vatten så vill inte lägga förmycket pengar för få balans.
Har vattenfilter som ska ge balans gällande kalk men slarvat lite med salt under vissa perioder.
Om pH-värdet understiger 7 är vattnet aggressivt, det ser ut som det är det du har. Får du kommunalt om ett år skulle jag bara vänta ut tiden.Yrrol skrev:Jag har nog lite högre ph-värde eller vad det kallas, ja.
Däremot det avhärdningsfilter du har ska du inte missköta genom att inte ha salt i det. Saltnivån skall aldrig understiga vattennivån.
Filtret jobbar med en jonbytarmassa där kalken fastnar i massan, när filtret sedan backspolar så rengörs filtret med saltet. Finns det inget salt sitter kalken kvar och tillslut kan du använda filtret som sänke till bryggan.
Fyll på med salt och häll i 2dl citronsyra i filtret och backspola filtret manuellt varje kväll i en vecka.
Ps! Avhärdning är väldigt trevligt att ha även på kommunalt vatten.
Lycka till!
Ska den aldrig understiga? Måste läst fel i manualen för jag trodde det stog att vattnet skulle vara en bit över salten. Har nästan alltid under vattennivån.
Fast för slippa fyllapå en säck varje vecka så fyllde jag hela behållaren upp till kanten med salt (ca 3 säckar) så höll det lite längre.
Fast för slippa fyllapå en säck varje vecka så fyllde jag hela behållaren upp till kanten med salt (ca 3 säckar) så höll det lite längre.