31 537 läst ·
5 svar
32k läst
5 svar
när betalas fastighetsavgiften?
Nybliven husägare
sitter och pular lite med en budget, men kan inte hitta riktigt när fastighetsavgiften ska betalas? Det är ju den som äger huset den 1 jan som ska betala, men när? Dec eller jan? Eller rent av feb? Mest för att få koll på när den utgiften ska läggas i budgeten.
Tack på förhand
Mattias
Tack på förhand
Mattias
Den kommer på deklarationen året efter, dvs har du köpt hus i år kommer det på nästa års deklaration. Hur det ser ut i den bestämmer när du bör göra fyllnadsinbetalning, få ett inbetalningskort eller få lite mindre tillbaka. Min uppfattning är att de flesta jämkar lite mindre för att slippa få en saftig inbetalning av den där avgiften.
Man kan säga att du betalar den när du får ditt slutskattebesked. Fastighetsavgiften finns på din deklaration och det är då du stämmer av (betalar) denna. Den kommer inte som en räkning.
jaha, jag trodde det damp ner ett inbetalningskort....
Hur funkar det när vi är två som står på huset, hamnar hälften hos mig och hälften hos sambon? Egentligen kan man välja lite om man vill göra en fyllnadsbetalning under året eller ta inbetalningen i form av efterskatt, eller?
Hur funkar det när vi är två som står på huset, hamnar hälften hos mig och hälften hos sambon? Egentligen kan man välja lite om man vill göra en fyllnadsbetalning under året eller ta inbetalningen i form av efterskatt, eller?
ah, läste på hos skatteverket, jag ska alltså göra fyllnadsinbetalningen för 2009 års fastighetsavgift med inbetalningskortet som kommer med deklarationen april 2010! Nu tror jag att polleten trillade ner, tack för hjälpen (men rätt gärna om jag har fel
)!
Precis och köpte du huset under 2009 så betalade du väl antagligen den delen av fastighetsavgiften som är från tillträdesdagen till årskiftet redan då. För ägde inte du huset 1:a januari 2009 så får du ingen fastighetsavgift på deklarationen för inkomstår -09 heller utan först inkkomstår -10
Klicka här för att svara