V ValterP skrev:
Håller med. Min ström (marginalkostnad december) kostade ca 2,10 kr /kWh. Med COP 3 kostar värmen alltså 70 öre/kWh.

Jag har gratis ved, så jag eldar, det blir väl 30 öre/kWh. Bensin, såga etc…

Avskrivningar ingår inte. Orättvist… en kakelugn kostar minst 50 kkr att få upp. En vp vanligen 20 kkr. de håller 50 resp 15 år ca.

COP 3 hela vintern är nog för högt. Men lite nyare pumpat är lite bättre. Men allt isar igen då och då. Eller så är det -10°, många pumpar sämre då.
T Oscar 165 skrev:
Dessutom levererar VP ofta värmen behagligt distribuerat med l


Eller COP x energipris(ved): 3 x 1,65 = 4,95
För direktverkande brukar väl COP=1.
Och bergvärme COP=5

Så det krävs ganska högt elpris för att det ska vara ekonomiskt att elda; iaf här hemma med BVP.
Ja, din formel för omräkning med COP är betydligt enklare än den omvägen jag gjorde.
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?



/Jocce
Ved har ett fastenergi värde på mellan 2-3MWh/m3 (vad blir de, kanske si så där 20% mindre staplat, ytterligare 15 mindre i hög)

Om veden kostar 1000kr (säg 2.5MWh snitt) så kommer den alltid vara billigare än direktverkande el på grund av skatter och avgifter.

Sedan blir de komplicerat. men om vi antar genomsnittlig bland ved på 2.5MWh/m3 fast och si då där 2MWh/m3 travad så kan man enkelt räkna om priset till öre/kWh. Bara divicera priset med energin.. dvs 1000kr blir det 1000kr/2000kWh=50öre/kWh... 2000kr blir då så klart 1kr. osv. Sedan behöver man med tänka på att de flesta pannor inte har 100% verkningsgrad... typiskt mellan 80 och 90% effektiva.. om vi har en lite modernare panana på 90% blir det typiskt 55öre för 1000kr och 110 öre för 2000kr.

Hur mycket luftvärmepump kostar i drift beror på temperaturen... så även för en luft/vatten pump. Jag gjorde en sådan beräkning tidigare och här är resultatet. Tabell med temperatur, inmatning, spot och faktiskt pris i olika färger som visar samband.
Skatt och alla avgifter är medräknade här. Spotpris in, energi pris på värmepumpen ut. Men detta är för en Luft/vatten. Dock kan vi ändra faktorn för omräkning till att mer likna en luft/luft värmepump.

Så jag sänker ramningen från ca 1 till 0,4 för att "simulera" en luft/luft värmepump. Resultatet kommer inte vara 100% rätt, men de ger en hint om ungefär var de hamnar.

Färgkodad tabell, visar samband mellan temperatur, inmatning och spotpris eller faktiskt pris.


Tja.. bara läsa av grafen antar jag. Om de är plusgrader eller runt nollan är de rätt svårt att slå en luftvärme pump, men vist om elen är svindyr. Men om de är 10-15 minusgrader få behöver elen inte längre vara riktigt lika dyr.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?



/Jocce
Ved/ vs el beror ju på elpriset som fluktuerar kraftigt + överföring skatt etc. Ockerpriser på ved -så klart inte konkurrens kraftigt, men köper du ved för hyggligt pris och årsbehov i mängd så är du säkrad = ingen flutation.
 
  • Gilla
mrmixter
  • Laddar…
E ebonita skrev:
Och sen ställer ju ved krav på vedbod eller liknande vilket rimligtvis också innebär en kostnad.
Plus att det är skitigt att hantera och bära in ved och att bli av med aska
Plus att ökad vedeldning tenderar att locka fram vedeldningsförbud från undersysselsatta kommunaltjänstemän...
Nä för uppvärmning är en luft/luft värmepump är ett bra val alla dar i veckan
Gärna i kombination med solceller.
Sen hur länge håller en llvp? Det måste också med i beräkningen då.
 
U urban58viking skrev:
Ved/ vs el beror ju på elpriset som fluktuerar kraftigt + överföring skatt etc. Ockerpriser på ved -så klart inte konkurrens kraftigt, men köper du ved för hyggligt pris och årsbehov i mängd så är du säkrad = ingen flutation.
En nog så viktig faktor vid vedeldning är:

- Hur mycket ids man jobba med ved några veckor i stället för att klämma en pilsner efter jobbet, eller ett 2-timmars gympass.

Jag har den uppfattningen är att man gärna betalar 5000 kr per månad, 30 000 per halvår för att slippa slitet.

Nästan typ: Varför ska just JAG syssla med detta? När jag har sååå mycket annat jag kan pyssla med.

En ändring av synsättet lär ske om elpriset höjs drastiskt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?



/Jocce
Här finns ved någotsånär pris i stockholmsområdet

https://www.vedoved.se/tjusta-gard/
 
Och... Vad lägger du pengarna på..

Gott att slippa hålla på med ved...kan det ju vara...

Så i slutänden handlar det oftast om att värdera sin egen arbetsinsats. Tänka sig.

400 kr/timme... 500 kr/timme. Ja det lär ju gå att räkna ut.

Typ betala för att göra nåt annat.

Förstå mig nu rätt, det handlar om egna val.

Om två veckor sågar jag upp ved för 2 år, ska senare klyvas och in under tak före midsommar.

Hade jag råd, så hade jag åkt till Juckasjärvi på helpension 1 månad för att vinterfiske i stället.

Allt handlar om val.... Arbete visavi pengar.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Sedan får man definiera vad gratis ved är;)
Jag har den gratis men det kostar att få ut den ur skogen tills att den kan eldas utifrån hur många kbm man behöver.
Och så får man vikta sin tid hur man värderar den, finns ju mycket som påverkar.
När vi flyttade in i vårt hus var det vedeldning och acktank, efter ett år byttes den ut. Familj där båda arbetar med småbarn blev valet prioriterat som bekvämlighet
Varför riva ut en fungerande anläggning? Vi kompletterade pannan med värmepump.
 
  • Gilla
kjelland
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Jag gör ett försök. Ni får byta ut siffror om de är felaktiga.
1 kubik travad björkved = 1500 Kwh
verkningsgrad på kamin 80% : 1500*0,8=1200Kwh
1975/1200=1,65 Sek/Kwh

Värmepump cop 3
1200/3=400
1975/400=4,94

Alltså ska elen kosta mer än 4,94(inklusive alla påslag) för att det ska bli lönsamt med ved.
1500 Kwh för en kubik då räknar du med fuktig ved, Jag använder ca 0,2 kubik per dygn laddar 2000 liter i acktankar till >80 grader som värmer huset 160 kvm ett dygn + varmvatten. Jag har gett 600:- per kubik
 
S sblixten skrev:
Jag gör ett försök. Ni får byta ut siffror om de är felaktiga.
1 kubik travad björkved = 1500 Kwh
verkningsgrad på kamin 80% : 1500*0,8=1200Kwh
1975/1200=1,65 Sek/Kwh

Värmepump cop 3
1200/3=400
1975/400=4,94

Alltså ska elen kosta mer än 4,94(inklusive alla påslag) för att det ska bli lönsamt med ved.
Det är inte svårt att ha en elkostnad på närmre 5 spänn inkl. allt.
Jag betalar 60 öre/kwhi SE 3 och med alla påslag hamnar totalen på ca 3 sek. Elpriset ligger oftast över kronan så ved är ett bra alternativ.
En bergvärmepump kostar mellan 150 -200 tkr.
Om energikostnaden skiljer 10 tkr/år till vp fördel tar det 15-20 år innan det går jämnt ut.
 
Det går inte att göra en kalkyl på de förutsättningar du anger, främst för att värmen inte hänger bara på mängden ved utan på främst på vilken eldstad som används och hur bra bostaden behåller värmen.
Skillnaden är så stor - mer än nån kubik/dag - att det inte blir meningsfullt utan fler värden.
State of the art vattenmantlad superkamin med extremt ekonomisk förbränning, tillvaratgande av värme även i rökgaserna och radiatorer med vattenburen värme, inklusive några välisolerade acktankar, drar nån ikeakasse/dag. Har en bekant som värmer ett (välisolerat) tvåvåningshus med den metoden. Egen skog. Man kan bli lite avis.


Jocce81 Jocce81 skrev:
Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?



/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?



/Jocce
Lövved ca 2000 -2500 kwh/m3 x ca 70- 80% verkningsgrad i braskaminen.
1975 kr/ m3 ==>I runda slängar 1,25-1,50 kr/kwh.
Inte speciellt lönsamt med ved till det priset.
 
H Hybro skrev:
Och... Vad lägger du pengarna på..

Gott att slippa hålla på med ved...kan det ju vara...

Så i slutänden handlar det oftast om att värdera sin egen arbetsinsats. Tänka sig.

400 kr/timme... 500 kr/timme. Ja det lär ju gå att räkna ut.

Typ betala för att göra nåt annat.

Förstå mig nu rätt, det handlar om egna val.

Om två veckor sågar jag upp ved för 2 år, ska senare klyvas och in under tak före midsommar.

Hade jag råd, så hade jag åkt till Juckasjärvi på helpension 1 månad för att vinterfiske i stället.

Allt handlar om val.... Arbete visavi pengar.
Bra lön du har. Eller ska man räkna i svarta pengar när man jobbar åt sig själv?
 
  • Haha
Flamman
  • Laddar…
Cheesen
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?



/Jocce
Jag har brukat räkna runt 1300Kwh / kubikmeter travad ved. Om du betalar 1975:- blir det 1,51kr/Kwh.
Men ved är svårt för det beror väldigt mycket på vilken kvalitet det är och hur torr den är en kubikmeter stjälpt kan vara nere på 6-700 Kwh. (Energiinnehållet jag förmodar finns i min furuved i vedboden i stugan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.