71 258 läst ·
253 svar
71k läst
253 svar
När är köpt ved billigare än Elen?
Unikt namn skrev:
Det var Markarbetaren som det tog det för. Men då att få ut det ur skogen. Sen resterande tid är nog några timmar till, men han hadde en vedprocessor så det är nog inte så många timmar arbete till. 2 helger på sin höjd medUnikt namn skrev:
allt kanske.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nu är vi väldigt OT när vi går in på enskilda personers vedhantering. Men jag kan säga att du är ganska fel ute. Det är ganska mycket arbete innan stockarna ligger på processorn. Sedan ska jag köra 3 mil enkel väg, skottkärra in det i vedboden, staplas, sedan ska det in i pannrummet. Det är mååånga moment och mycket tid innan värmen känns på radiatorerna.Bjor skrev:
Jag gjorde 20m³ på 4 dagar när jag förbrukade den mängden. Då känns det ju onödigtvatt att ha mer än en vanlig kap å klyv om det inte går fortare än så.M Markarbetaren skrev:Nu är vi väldigt OT när vi går in på enskilda personers vedhantering. Men jag kan säga att du är ganska fel ute. Det är ganska mycket arbete innan stockarna ligger på processorn. Sedan ska jag köra 3 mil enkel väg, skottkärra in det i vedboden, staplas, sedan ska det in i pannrummet. Det är mååånga moment och mycket tid innan värmen känns på radiatorerna.
PW Vedmaskin
Maskinprovningars tester är
maskinens kapacitet 17-18 m³ staplad ved på 8 timmar.
Du skrev att utkörning av ved ca 20h. Hemkörning kan väll inte ta mer än en dag? O så 2 dagar till. 5 dagar då.
Skulle då vara intressant att veta hur lång tid det tar enligt dig. Bra att veta när någo vill räkna på kostnad med ved vs el.
Jodå, men du måste vara beredd att betala för dej och inte vända i dörren när du hör priset.M Markarbetaren skrev:
Nu betalar industrin i Östergötland 590m3 för björkmassa och det är ju en säker och bekväm köpare om man skulle vilja sälja.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Den har jag missat, 20h för utkörning, vart skrev jag det? Du skrev ett svar på ett av mina inlägg "20 timmars arbeta då per år. Vissa har lite tid".Bjor skrev:
Jag skrev att det var mycket arbete innan stockarna låg på processorbordet. Det snabba jobbet gör processorn i sammanhanget, 1 timme för att fylla 2m3 i min släpkärra.
Nu har vi som sagt hamnat väldigt OT här men om du envisas så kan jag försöka (ur minnet) hur lång tid momenten tog.
Förutsättningar
Transport med släpkärra, 2m3 per vända, 1 tim t&r.
Lasta, om traktorn var tillgänglig, 0,5tim, annars 1tim.
Inkörning med skottkärra i vedbod med stapling, 2tim/släpkärra.
Inkörning i hus, samma som tömning av släpkärra, 2tim.
Fällning/kvistning/utkörning, 1tim/m3
Samla ris, elda, 5tim/20m3 ved
Klyvning, 1tim/2m3
Sedan tillkommer allt omkring som ta fram alla grejor, fila kedjor, städa, plocka undan osv. Säg 3tim för 20m3.
En snabb huvudräkning säger styvt 100tim för 20m3, stjälpt, i MITT fall.
Sedan tillkommer kostnader i form av diesel till traktorn, bensin till såg, el till processorn, avskrivning av alla prylarna. Sakerna kostar ju att köpa och faller i värde. Detta är dock väldigt svårt att uppskatta.
Nu kommer ni säkert ha mängder med åsikter om att ditten o datten gör man mycket fortare osv., men detta var ett typexempel för mig, en lönnfet arbetare med trött rygg utan ambitioner på att bli skogshuggare, har dock sågkortet genom mitt arbete så lite koll har man väl.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
om du fyllde veden i en 1.5 m3 vedsäck och lastar med traktor på släpvagn. Sen vet jag ju inte hur du har det hemma för att lasta av men det kan inte vara några problem.M Markarbetaren skrev:Den har jag missat, 20h för utkörning, vart skrev jag det? Du skrev ett svar på ett av mina inlägg "20 timmars arbeta då per år. Vissa har lite tid".
Jag skrev att det var mycket arbete innan stockarna låg på processorbordet. Det snabba jobbet gör processorn i sammanhanget, 1 timme för att fylla 2m3 i min släpkärra.
Nu har vi som sagt hamnat väldigt OT här men om du envisas så kan jag försöka (ur minnet) hur lång tid momenten tog.
Förutsättningar
Transport med släpkärra, 2m3 per vända, 1 tim t&r.
Lasta, om traktorn var tillgänglig, 0,5tim, annars 1tim.
Inkörning med skottkärra i vedbod med stapling, 2tim/släpkärra.
Inkörning i hus, samma som tömning av släpkärra, 2tim.
Fällning/kvistning/utkörning, 1tim/m3
Samla ris, elda, 5tim/20m3 ved
Klyvning, 1tim/2m3
Sedan tillkommer allt omkring som ta fram alla grejor, fila kedjor, städa, plocka undan osv. Säg 3tim för 20m3.
En snabb huvudräkning säger styvt 100tim för 20m3, stjälpt, i MITT fall.
Sedan tillkommer kostnader i form av diesel till traktorn, bensin till såg, el till processorn, avskrivning av alla prylarna. Sakerna kostar ju att köpa och faller i värde. Detta är dock väldigt svårt att uppskatta.
Nu kommer ni säkert ha mängder med åsikter om att ditten o datten gör man mycket fortare osv., men detta var ett typexempel för mig, en lönnfet arbetare med trött rygg utan ambitioner på att bli skogshuggare, har dock sågkortet genom mitt arbete så lite koll har man väl.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
När processorn snurrade så gick matarbandet upp i kärran direkt. Annars körde jag med såna där 1m3-burkar, vet inte vad dom kallas. Jag har tagit ur plasten så det är bara aluminiumskelettet kvar. Två såna passade fint på kärran men att handplocka ur två såna tog en stund.M Mikko58 skrev:
ja det hade ju varit behändigt att lasta av säcken eller dom du körde veden i med en traktor eller en travers i garaget eller vedboden.M Markarbetaren skrev:
Det är något som inte stämmer här, ditt elpris som är hälften av mitt skulle bli dyrare på totalen?G Guzzen1 skrev:
Jag (SE4, E.ON nät) betalade i Januari 116 öre /kWh för elen från Skelefte kraft och totalt med överföring, moms och elskatt 3335 kronor eller 289 öre/kWh.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg