Unikt namn Unikt namn skrev:
Fixar man 20kbm ved från skog till bod på 20h säger jag bara hatten av....
Unikt namn Unikt namn skrev:
Fixar man 20kbm ved från skog till bod på 20h säger jag bara hatten av....
Det var Markarbetaren som det tog det för. Men då att få ut det ur skogen. Sen resterande tid är nog några timmar till, men han hadde en vedprocessor så det är nog inte så många timmar arbete till. 2 helger på sin höjd med
allt kanske.
 
M
Bjor Bjor skrev:
Det var Markarbetaren som det tog det för. Men då att få ut det ur skogen. Sen resterande tid är nog några timmar till, men han hadde en vedprocessor så det är nog inte så många timmar arbete till. 2 helger på sin höjd med
allt kanske.
Nu är vi väldigt OT när vi går in på enskilda personers vedhantering. Men jag kan säga att du är ganska fel ute. Det är ganska mycket arbete innan stockarna ligger på processorn. Sedan ska jag köra 3 mil enkel väg, skottkärra in det i vedboden, staplas, sedan ska det in i pannrummet. Det är mååånga moment och mycket tid innan värmen känns på radiatorerna.
 
M Markarbetaren skrev:
Nu är vi väldigt OT när vi går in på enskilda personers vedhantering. Men jag kan säga att du är ganska fel ute. Det är ganska mycket arbete innan stockarna ligger på processorn. Sedan ska jag köra 3 mil enkel väg, skottkärra in det i vedboden, staplas, sedan ska det in i pannrummet. Det är mååånga moment och mycket tid innan värmen känns på radiatorerna.
Jag gjorde 20m³ på 4 dagar när jag förbrukade den mängden. Då känns det ju onödigtvatt att ha mer än en vanlig kap å klyv om det inte går fortare än så.

PW Vedmaskin

Maskinprovningars tester är
maskinens kapacitet 17-18 m³ staplad ved på 8 timmar.


Du skrev att utkörning av ved ca 20h. Hemkörning kan väll inte ta mer än en dag? O så 2 dagar till. 5 dagar då.

Skulle då vara intressant att veta hur lång tid det tar enligt dig. Bra att veta när någo vill räkna på kostnad med ved vs el.
 
Bjor Bjor skrev:
Maskinprovningars tester är
maskinens kapacitet 17-18 m³ staplad ved på 8 timmar.
Jag antar att de för att få dessa tider så krävs det att stockarna är 'perfekta'.
Har man lite mer varierade former på stockarna (som de ofta är i skogen) så lär det ta betydligt längre tid.
 
M Markarbetaren skrev:
Jo men alla vi (typ 80%) som bor söder om elområde 2 kan inte ringa första bästa skogsägare och köpa ett lass björk.
Jodå, men du måste vara beredd att betala för dej och inte vända i dörren när du hör priset.
Nu betalar industrin i Östergötland 590m3 för björkmassa och det är ju en säker och bekväm köpare om man skulle vilja sälja.
 
L lbgu skrev:
Jag antar att de för att få dessa tider så krävs det att stockarna är 'perfekta'.
Har man lite mer varierade former på stockarna (som de ofta är i skogen) så lär det ta betydligt längre tid.
Därför räknar jag på 2 dagar.
 
M
Bjor Bjor skrev:
Du skrev att utkörning av ved ca 20h. Hemkörning kan väll inte ta mer än en dag? O så 2 dagar till. 5 dagar då.
Den har jag missat, 20h för utkörning, vart skrev jag det? Du skrev ett svar på ett av mina inlägg "20 timmars arbeta då per år. Vissa har lite tid".

Jag skrev att det var mycket arbete innan stockarna låg på processorbordet. Det snabba jobbet gör processorn i sammanhanget, 1 timme för att fylla 2m3 i min släpkärra.

Nu har vi som sagt hamnat väldigt OT här men om du envisas så kan jag försöka (ur minnet) hur lång tid momenten tog.
Förutsättningar
Transport med släpkärra, 2m3 per vända, 1 tim t&r.
Lasta, om traktorn var tillgänglig, 0,5tim, annars 1tim.
Inkörning med skottkärra i vedbod med stapling, 2tim/släpkärra.
Inkörning i hus, samma som tömning av släpkärra, 2tim.
Fällning/kvistning/utkörning, 1tim/m3
Samla ris, elda, 5tim/20m3 ved
Klyvning, 1tim/2m3
Sedan tillkommer allt omkring som ta fram alla grejor, fila kedjor, städa, plocka undan osv. Säg 3tim för 20m3.

En snabb huvudräkning säger styvt 100tim för 20m3, stjälpt, i MITT fall.
Sedan tillkommer kostnader i form av diesel till traktorn, bensin till såg, el till processorn, avskrivning av alla prylarna. Sakerna kostar ju att köpa och faller i värde. Detta är dock väldigt svårt att uppskatta.

Nu kommer ni säkert ha mängder med åsikter om att ditten o datten gör man mycket fortare osv., men detta var ett typexempel för mig, en lönnfet arbetare med trött rygg utan ambitioner på att bli skogshuggare, har dock sågkortet genom mitt arbete så lite koll har man väl.
 
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Jodå, men du måste vara beredd att betala för dej och inte vända i dörren när du hör priset.
Nu betalar industrin i Östergötland 590m3 för björkmassa och det är ju en säker och bekväm köpare om man skulle vilja sälja.
Precis, det är därför jag har "lagt sågen på hyllan".;)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Den har jag missat, 20h för utkörning, vart skrev jag det? Du skrev ett svar på ett av mina inlägg "20 timmars arbeta då per år. Vissa har lite tid".

Jag skrev att det var mycket arbete innan stockarna låg på processorbordet. Det snabba jobbet gör processorn i sammanhanget, 1 timme för att fylla 2m3 i min släpkärra.

Nu har vi som sagt hamnat väldigt OT här men om du envisas så kan jag försöka (ur minnet) hur lång tid momenten tog.
Förutsättningar
Transport med släpkärra, 2m3 per vända, 1 tim t&r.
Lasta, om traktorn var tillgänglig, 0,5tim, annars 1tim.
Inkörning med skottkärra i vedbod med stapling, 2tim/släpkärra.
Inkörning i hus, samma som tömning av släpkärra, 2tim.
Fällning/kvistning/utkörning, 1tim/m3
Samla ris, elda, 5tim/20m3 ved
Klyvning, 1tim/2m3
Sedan tillkommer allt omkring som ta fram alla grejor, fila kedjor, städa, plocka undan osv. Säg 3tim för 20m3.

En snabb huvudräkning säger styvt 100tim för 20m3, stjälpt, i MITT fall.
Sedan tillkommer kostnader i form av diesel till traktorn, bensin till såg, el till processorn, avskrivning av alla prylarna. Sakerna kostar ju att köpa och faller i värde. Detta är dock väldigt svårt att uppskatta.

Nu kommer ni säkert ha mängder med åsikter om att ditten o datten gör man mycket fortare osv., men detta var ett typexempel för mig, en lönnfet arbetare med trött rygg utan ambitioner på att bli skogshuggare, har dock sågkortet genom mitt arbete så lite koll har man väl.
om du fyllde veden i en 1.5 m3 vedsäck och lastar med traktor på släpvagn. Sen vet jag ju inte hur du har det hemma för att lasta av men det kan inte vara några problem.
 
M
M Mikko58 skrev:
om du fyllde veden i en 1.5 m3 vedsäck och lastar med traktor på släpvagn. Sen vet jag ju inte hur du har det hemma för att lasta av men det kan inte vara några problem.
När processorn snurrade så gick matarbandet upp i kärran direkt. Annars körde jag med såna där 1m3-burkar, vet inte vad dom kallas. Jag har tagit ur plasten så det är bara aluminiumskelettet kvar. Två såna passade fint på kärran men att handplocka ur två såna tog en stund.
 
M Markarbetaren skrev:
När processorn snurrade så gick matarbandet upp i kärran direkt. Annars körde jag med såna där 1m3-burkar, vet inte vad dom kallas. Jag har tagit ur plasten så det är bara aluminiumskelettet kvar. Två såna passade fint på kärran men att handplocka ur två såna tog en stund.
ja det hade ju varit behändigt att lasta av säcken eller dom du körde veden i med en traktor eller en travers i garaget eller vedboden.
 
M Markarbetaren skrev:
Annars körde jag med såna där 1m3-burkar, vet inte vad dom kallas. Jag har tagit ur plasten så det är bara aluminiumskelettet kvar
Gissar att du avser de galvade stålburar som brukar sitta runt IBC tankar?
 
G Guzzen1 skrev:
Jag betalar 60 öre/kwhi SE 3 och med alla påslag hamnar totalen på ca 3 sek.
Det är något som inte stämmer här, ditt elpris som är hälften av mitt skulle bli dyrare på totalen?

Jag (SE4, E.ON nät) betalade i Januari 116 öre /kWh för elen från Skelefte kraft och totalt med överföring, moms och elskatt 3335 kronor eller 289 öre/kWh.
 
M
M Mikko58 skrev:
ja det hade ju varit behändigt att lasta av säcken eller dom du körde veden i med en traktor eller en travers i garaget eller vedboden.
Jag bor mitt i ett villaområde:D. Vedboden ligger på baksidan av huset, ungefär 40m med skottkärra att köra.
 
M
F fribygg skrev:
Gissar att du avser de galvade stålburar som brukar sitta runt IBC tankar?
Ja så heter dem(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.