Vi har sedan några veckor ett uppblåsbart spa på trädäcket.
850 liter 36 gradig vatten. Två väggar som skyddar från blåst och ett tak.

Är det lämpligt att låta en 3.5 åring bada då utetemperaturen ligger på ca 15 grader?
Hur gör ni?
Vad tycker ni?

harry73
Jag skulle inte vara rädd för kylan men snarare för värmen. Låt inte3 åringen bada för länge och håll koll på att hen inte blir för varm.
med 36 grader har ett barn med liten kroppsvolym små möjligheter att reglera kroppstemperaturen

I
Under uppsikt, och så länge de inte fryser, så absolut så mycket de vill.:)

En treåring kan säga till om det är för kallt eller för varmt. Det är inte heller farligt att frysa lite.

I
pelpet skrev:
En treåring kan säga till om det är för kallt eller för varmt. Det är inte heller farligt att frysa lite.
Säkert inte farligt att huttra lite, men det önskar jag dem inte, dessutom svårt att avgöra när de fryst för mycket, bättre inte alls.;)

S
Jag, sambon och våran 1.5 åriga dotter var ner till badplatsen i veckan, 14 grader i vattnet och ungefär 20 grader i luften, vi ställde ner dottern på strandkanten så hon skulle få känna på vattnet med tårna, men hon sprang ut ända till bröstet och skrattade så mycket hon kunde. Självklart tog vi upp henne så fort hon gått så långt hon ville så hon hann ju inte bli nedkyld mer än ytligt.

Nu kommer väl internetpolisen och säger att vi är världens sämsta föräldrar? :P

I
Ska jag se någon fara med ett sånt bad så är det ett misskött sådant, fullt med legionellabakterier som ångar upp rakt i trynet. Och då är det farligt för alla i närheten också.:|

Tror ni risken att bli sjuk (förkylning) ökar hos en 3.5 åring?

Mikael_L
36° C badvatten :eek:, är det bra eller vettigt?

Spontant tänker jag att värmen kan vara ett större problem, än att ev frysa lite utanför badet.

edit:
Men jag har naturligtvis typ noll koll på detta.

Redigerat:
I
Mikael_L skrev:
36° C badvatten :eek:, är det bra eller vettigt?
Låter skönt tycker jag, det och en bira.:cool:

Mikael_L
Ja själv klarar man troligen av att känna och inse att man håller på att koka inombords, och ta sig upp ur badet, hur god biran än var man hade där. ;)

För ett SPA är 36gradig vatten lagom. Då andra kör med 38 grader.
För ett litet barn är ett litet SPA som en pool.
För mig spelar det ingen roll bara det ligger över 29 grader.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Man blir inte förkyld av att bada varmt om det är det du menar. Eller av att vara blöt när det är "kyligt". Om det är minusgrader kan det vara bra att ha något torrt utlagt satt trampa på så att man inte fryser fast på trädäcket.

Däremot får ni hålla uppsikt så att det inte blir för varmt, solsting skulle oroa mig, när det gäller små barn! Låt dem inte bara för länge om det är varmare än 15 grader! Och lämna dem aldrig utan uppsikt, ens för några sekunder, när det är ett så djupt och så varmt bad.

Men som sagt, blir det varmare än 15 grader, var noga med att inte låta dem bara för länge!!!

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Man blir ju lite uttorkad av att bada varmt, med trötthet och huvudvärk som följd.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.