117 678 läst ·
167 svar
118k läst
167 svar
När är det dags att skotta bort snö från taket..?
Ser farligt ut när man lämnar så mycket kvar högst upp på taket. Går ju bra på bilderna då det är torr snö men tänk er när man gör detta när det börjat töa och all snö som ligger i övre varvet sätter fart. Det kommer med riktig fart och det tar sig långt ut från takfoten om man har otur. I våras när det släppte från mitt tegeltak så landade det mesta ca metern utanför takfot och då är det bara en våning upp.
Risken med den där pinnen är att man står där den kommer ner i all hast.
Verkar vara ide att skotta iaf
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2274859/snon-slet-bort-delar-av-taket
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2274859/snon-slet-bort-delar-av-taket
Mer snø kommer fra Norge denne uka.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2276250/nu-kommer-blotsnon-varning-for-takras
De "svenske takstolene" tåler mindre enn de finske og norske? Det er det man tror når man ser hvor mye problemer Sverige har.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2276250/nu-kommer-blotsnon-varning-for-takras
De "svenske takstolene" tåler mindre enn de finske og norske? Det er det man tror når man ser hvor mye problemer Sverige har.
Ja nu har det kommit rätt mycket snö.
Jag gick omkring och stack ner en pinne här och där och mätte det aktuella snödjupet (på ställen där det var "barmark" i förrgår.
Lite variernade förstås, men ca 20cm var det väl i genomsnitt.
Sen gick jag och kollade uppmätta nederbördssiffror, som visade sig vara 18mm för det dryga dygnet bakåt.
Så det stämmer rätt bra, att nyfallen nysnö är ca 10ggr tjockare än nederbördsmängden.
Och vidare, om jag översätter gårdagens och dagens exceptionella snöfall till ortens snözon så ska det alltså falla 11 ggr mer innan vi når gränsen för vad takstolar här är beräknade för, dvs 2,2 meter djup snö. :O
Om dessa 2 dm ligger kvar några veckor pressas det säkert ihop lite pga diverse orsaker, såsom vindpackning, egen sättning och smärre smältning, och kanske till sist bara är 1 dm tjockt.
Så jag går inte och tror att jag kan gå omkring och vänta med att skotta taket tills det har blivit 2 meter tjockt på taket, men förmodligen klarar det bortåt 1 meter tjocka snötäcken på taken här.
Jag gick omkring och stack ner en pinne här och där och mätte det aktuella snödjupet (på ställen där det var "barmark" i förrgår.
Lite variernade förstås, men ca 20cm var det väl i genomsnitt.
Sen gick jag och kollade uppmätta nederbördssiffror, som visade sig vara 18mm för det dryga dygnet bakåt.
Så det stämmer rätt bra, att nyfallen nysnö är ca 10ggr tjockare än nederbördsmängden.
Och vidare, om jag översätter gårdagens och dagens exceptionella snöfall till ortens snözon så ska det alltså falla 11 ggr mer innan vi når gränsen för vad takstolar här är beräknade för, dvs 2,2 meter djup snö. :O
Om dessa 2 dm ligger kvar några veckor pressas det säkert ihop lite pga diverse orsaker, såsom vindpackning, egen sättning och smärre smältning, och kanske till sist bara är 1 dm tjockt.
Så jag går inte och tror att jag kan gå omkring och vänta med att skotta taket tills det har blivit 2 meter tjockt på taket, men förmodligen klarar det bortåt 1 meter tjocka snötäcken på taken här.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Nån som har skottat än? Var ute igår kväll och skotta av taket på tillbyggnaden som är platt (30kvm) men det var nog en dålig ide för när jag kom hem från jobbet hade all snö släppt från huvudtaket, ca 75kvm mansard och rasat ner på tillbyggnaden. Tror den snön väger mer än det jag skottade bort igår 
Naa... har 80cm nysnö som riktvärde innan jag drar av taketoch det är ungefär 25cm kvar dit. Ingen idé att ta det för tidigt, måste vara lite snö innan min hemmabyggda skottningspryl funkar bra.
Skottade av taket på sommarstugan i Norrtälje i lördags. ca 50cm men lokalt va det säkert 75cm. Det var ju förutspått 10-20 cm till under lör-sön och jag visste inte när jag har tid att åka ut å skotta igen.
Hellre nu än försent....
Hellre nu än försent....