Om två personer kan bo för 20 procent av sin gemensamma inkomst, är det då rimligt att betala mer för ett lyxigare boende? Och vad väljer vi i så fall bort?

Du kan läsa artikeln här: När är boendekostnaden för hög?

E
Skrivet av: Gäst

Hej,
Som fastighetsägare med hyreslägenheter måste jag ibland göra en bedömning om en tänkt hyresgäst har råd med hyran.
Rätt eller fel, men vi gör alltid en kreditprövning och om då hyran uppgår till mer än 30% av taxerad inkomst så kräver vi någon form av borgen eller säkerhet.
Detta har visat sig fungera bra, och dom hyresgäster som varit på marginalen har till 99% skött sina åtagande.
Kanske samma tumregel kan appliceras på alla som har en boendekostnad?

Humlan

E

Ett hus för 2 mille och en inkomst på 50 tusen efter skatt. Vilket drömsenario!

E

Tror jag betalar 60% av VÅR inkomst för huset som EJ är lyx någon stans. Bor i Stockholm ,hmm

E

Enkel och klok översiktskalkyl. Många storstadsbor för över medel från bil- (resor) kontot till bokontot. För oss på landet är det tvärt om. Vi bor billigare men är utlämnade åt att ha 1 bil/vuxen.

Jag ser således två variabler som påverkar Jonas modell - Priset för inköp av en bostad (storstaden), kostanden för köra bil (landsbyggd).

Om storstaden fortsätter att växa, så kommer boende i innerstaden och kranskommuner att vara förbehållet de mest välbeställda, övrig får flytta "utåt landet till". Om däremot ökning av bensin och skatter gör det för dyrt för oss på landet, så är flytt till storstaden naturligtvis inget alternativ.....

E

Min frus lön går till boendet, räntor och amorteringar och min lön går till övrigt. Tror många har det så idag...

E

Har alla ut 50 000 kr netto i månaden? Inte vi. Vi har kring 40 000 kr . Då är vår kostnad för huset ca. 30-35 % av de gemensamma inkomsterna. Vi klarar det, men det är alldeles för dyrt, anser vi. Nu bor vi på landet, nära en sjö, men ändå.
Vår bil är äldre, kostnaderna är ca. 4000 kr i månaden. Det blir inga 10000 kr för mat och kläder, för semester eller sparande i månaden. Vi lever i stort sett ur hand i mun. Det går det med...ett tag...
Kontentan är att vi betalar mest för ett bra boende, dock helt frivilligt, än så länge...men råd har vi ju egentligen inte. Vågar inte riktigt tänka på framtiden...

E

Precis, jag sköter alltid sin boendekostnad först, prioriterar den alltid före andra kostnader, gäller hyra, el mm.

E

"4900 kronor per månad netto. 5100 kronor per månad räcker förhoppningsvis till övriga löpande utgifter som värme, vatten, el, försäkring och sophämtning."
Man ska ju inte glömma bort att har man hus går saker sönder. Jag vet inte om man skall räkna in det som övrigt eller nöje, beroende på hur man är lagd, men det är viktigt att komma ihåg. Man kan inte bara spara till semestern.

E

Huset som statussymbol är nog en mkt viktig faktor till att den genomsittliga bostadsyta man önskar/tror sig behöva ökar för varje år
.
Många hänger nog bara med i den utvecklingen utan att ens tänka eller reflektrera över de egentliga behoven av boyta.

Ökad boyta innebär alltid ökad kostnad. Förutsatt förståll att övriga faktorer är jämförbara.

Compact living.

E

Jag bor i Belgien. Här är tumregeln från banken att man kan endast ta lån till en kostnad av 30% en inkomst efter skatt. Dessutom amorteras lånen på normalt 15-25 år. Köparen förväntas lägga 20% kontant. Skulle dessa regler appliceras i Sverige tror jag inte många skulle ha råd att köpa bostad.

E

Det känns inte som en verklighetsförankrad kalkyl; "endast 2 miljoner i lån" och 50 000kr ut! Redan där faller det. De flesta par har inte 50K ut. Och de flesta runt 30

E

Hos oss likadant ,plus att vi har två tonåringar som behöver sitt.

E

Har en inkomst ihop med sambo på ca 35 000 och lån på huset på 1 200 000. Ytterligare lån på ca 300 000 på bilar och 2 barn. Jag känner mig ganska trygg i vårt boende och vår livsstil. Räntan kan gå upp ganska mycket innan vi behöver oroa oss.

E

Räntekostnaden är och kommer att vara hanterbart, även om det skulle bli kraftiga räntehöjningar.
Vad som skrämmer är den förändrade elkostnadssituation under vinterhalvåret för uppvärmning av huset som redan idag känns väldigt bekymmersamt då den stigit till ofattbara kostnadsnivåer. Elkostnaden står idag för 50% av den totala boendekostnaden,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.