Y
Tiden rusar iväg och mors uppsagda lägenhet skall stå tom, med andra ord ska jag panikrenovera min lägenhet som hon köper.

Nu vill inte jag vara ful-snål i materialval med tanke på att det är mor men jag klarar inte av 350kr parkett till vardagsrummet.

Finns det en bra parkett (3stav ek) för runt 150-200kr?

I övriga rummen funderar jag på Parador laminat för ~119-199kr.. Eventuellt får det kanske bli detta golv i vardagsrummet också.. Kanske plastmattor med ek look i övriga rummen fast då tror jag parador-laminatet blir billigare dock...

(nuvarande är fördålig för slipas. ~25m²)

Tack på förhand :)

Redigerat:
T
Finns inga BRA parkettgolv för 150 kr, så är det bara. Billigaste du kan hitta är väl hos Byggmax för 199 kr.

Y
Väldigt många är ju starkt emot laminatgolv fast ett lite dyrare laminat måste väl ändå vara bättre än snålis-parkett?

Ska ta och söka på om någon har nämnt Parador tidigare fast det verkade ju vara någolunda seriöst.

Eller vore det bättre med 100kr/m² plastmattor i övriga rum och satsa på dyrare äkta parkett i vardagsrummet? Mor är dock ganska anti till plastmattor som serut som parkett även om jag försöker förklara att dagens plastmattor med ekparkettlook faktiskt kan se bra ut...

Redigerat:
det finns visst, om man kan tänka sig 2a:handssortering...Det finns dålig 2a:handssortering, och sen så finns det www.reagolvet.se

Han har grymt fin parkett, det är i princip inga fel på golvet, utan kan vara lite färgskiftningar eller någon kvist för mkt på någon golvlängd, som i mitt tycker bara skapar liv och dynamik i ett rum.

Jag har handlat både ek och valnöt där.

Mvh Nicholas

Det är faktiskt många här på forumet som har lovordat Byggmax parkett. Sök i forumet för mer info.

Y
Jo, tyvärr så blev jag väldigt besviken efter att åkt 7 mil till byggmax och hamna i en väldigt liten butik med få golv varav de i lägre prisklass såg inget vidare ut. Fast den butiken kan knappast innehållt alla golv de egentligen hade. Kanske skulle ta en liknande åktur åt andra hållet och se om den butiken har något mer att erbjuda...

T
Yrrol skrev:
Jo, tyvärr så blev jag väldigt besviken efter att åkt 7 mil till byggmax och hamna i en väldigt liten butik med få golv varav de i lägre prisklass såg inget vidare ut. Fast den butiken kan knappast innehållt alla golv de egentligen hade. Kanske skulle ta en liknande åktur åt andra hållet och se om den butiken har något mer att erbjuda...
Finns annars lagersaldo på Byggmax hemsida för all parkett:

http://www.byggmax.com/se-sv/Default.aspx

Y
Då fanns 3 intressanta

3stav Ek Kort 199kr
3stav Ek Lackad 239kr
3stav Ek Oljad 249kr

Antar att "kort" är obehandlad och då kanske inget man bör välja, eller går det att olja själv när det är lagt?

Men vad är skillnaden mellan lackad och oljad, för och nackdelar?

T
Lackad är mycket tåligare och behöver inte underhållas.

Oljad ek är känsligare och måste oljas in på nytt efter behov.

Att det står "kort" är att längden på plankorna är mindre. Annars är den också lackad.

Y
Lackad får det bli då, folk beklagar sig att deras parkett är lite förmjuk.

Men, är det någon nackdel med kortare plank? (antar det var total längden inte stavarna)

Y
Kök = 11m²
Sov = 14m²
Hall = 8,6m²
= 33,6m², önskad max genomsnitt kostnad ca130kr/m² (4500kr )

Vardagsrum = 25m²
= önskad max kostnad 180kr/m² (4500kr)

Den boende: Stillsam 60årig kvinna utan djur som ibland får besök av barnbarn, äter knappt och lär inte leva rövaren heller. Väldigt varm lägenhet på 3våning samt att hon har bott i hem med iskalla betonggolv på marknivå med plastmattor under många år.

Jag blir ju helt förvirrad över hur jag ska göra, många säger ju ikea golven är okej, även byggmax, snickaren på jobbet hade nyligen lagt ikea på hela övervåningen i villan och byggmax parkett i sin villavagn så han var positiv likt många andra, sen pratade jag med en extern snickare som sa att vanligaste misstaget som nybörjare gör är att köpa billigt golv som då tar golvläggaren längre tid att lägga och slutkostnaden skulle då bli den samma vilketsom..

Såhär snurrar alternativen i mitt huvud:
1. Parador laminat i kök,hall,sov... Byggmax Parkett i vardagrum
2. Parador laminat i samtliga rum..
3. Plastmatta med ek look i kök,hall,sov och dyrare parkett i vardagsrum
4. ikeas superbilliga laminet i kök,hall,sov och dyrare parkett i vardagsrum

stöön... vad jobbigt allt blev när det är tills en mor. ska ju ha råd med övrigt snickeri och vitvaror dessutom... helt ruinerad... :(

Jag har lagt en del lågpris och en del dyrare, och vill inte påstå att det dyrare skulle gå så mycket snabbare att lägga,
Kährs gillar jag att lägga, men är inte så perfekt, som man kan förvänta sig i den prisklassen.
Tarkett var inte alls kul att lägga, och det är väl inte så himla billigt,
Däremellan så är det en himla massa golv jag inte minns vid namn,
Byggmax golv har jag inte lagt, men fingrat på i butiken, och skulle kunna tänka mig det själv,
Och sen antar jag att du lägger väl golvet själv, om det tar en timme längre per rum, så kvittar väl det desamma,

Men eftersom det är åt Mor du lägger, så föreslår jag ett golv för åtminstone 450 m2, det är hon väl värd..;)
(Jag skulle bara byta innertak åt min, då såg tapeterna slitna ut, och fönstren, och golvet, Tur det bara var vardagsrummet...)

Vi har precis lagt in ca 80 kvadrat av Byggmax 14 mm lackad ek, detta ihopsatt då öpnnat upp och gjort stort vardagsrum med öppning till kök. Vi är jättenöjda men maken tyckte att det var klurigt med att få ihop kortbitarna. Är du intresserad att få tips på hur du går tillväga med montering mm så är det bara att söka här då du får svar på det mesta. Vi hade sökt här innan vi köpte för att få tips och råd.
Lycka till!

Jag köpte 4-stavig ek på Byggmax för 189. Och alla som kommer på besök tycker att den är jättefin. De lite smalare stavarna gör dels att rummet ser större ut och dels blir det lite "livligare". Vilket är rätt bra med tanke på det gråa vintervädret från september till juni. Golvet syns på ett helt annat sätt!

Jag har lagt 3-stav björk från Byggmax och är mycket nöjd. Mycket lätt att lägga förutom att kortändarna var svåra att få ihop. (såg att någon mer nämnt det!) Jag var tvungen att låna en riktigt stadig "baksmälla" av golvläggaren för att få ihop dem.... Då (2005) kostade golvet 229kr/m2 men såg häromdagen att det nu bara kostade 199kr/m2. Nu ska jag lägga ek-parkett i ett annat rum och det blir nog mattlackad ek-stav från Byggmax.

/Ingenjören

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.