8 171 läst ·
47 svar
8k läst
47 svar
Nån med koll på kanalfläktar?
Främst i tvättstugan och anslutande rum. Ingen isolering i innerväggar så ganska lyhört om man säger så.Ulltand skrev:
Frånluftspumpen lät mycket den också men den var ju 20 år gammal så lagren hade väl gjort sitt.
Att byta till en fläkt i låda som föreslagits i tråden kan göra stor skillnad. Lägger man till en ljuuddämpad 90 böj så blir st säkert helt OK!F Fideliox skrev:
Boxfläkt & stora ljuddämpare. Kanalfläktar är sällan speciellt tysta..F Fideliox skrev:Förra året satte vi en kanalfläkt där FLVP tidigare satt och ventilerade. Söderman 125 EC som vi har, verkar dock inte vara någon höjdare då den har ett rosslande högfrekvent ljud som går igenom väggar till närliggande rum som kök och vardagsrum. Det driver oss smått till vansinne, man får ont i huvudet av det:
[video]
För att bli kvitt med ljudet helt skulle man väl flyttat upp fläkten på vinden, men det kräver ganska stor åverkan på ventilationen och jobbigare att återställa om man vill gå till FLVP i framtiden.
En annan lösning kan ju vara att bygga in fläkten i nån slags isolerad låda. Jag har dock redan testat vira in den i ljuddämpade filtar men det hjälpte inte nämnvärt.
Så mitt tredje alternativ, och därmed anledningen till denna tråden, är att se om det finns en tystare fläkt? Tyvärr är det jättesvårt att veta hur fläktar låter innan köp. En decibel siffra säger ju ingenting om karaktären på ljudet. Har letat på nätet, tänkte kanske om man hittade folk som spelat in ljud från sina fläktar men jag har ej funnit något. Så jag tänkte kolla om folk har nån erfarenhet? Har läst att AC fläktar kanske är lite tystare än EC, drar lite mer el men kanske värt det. Fläkten bör kunna köra ut 50l/s från ett kanalsystem, jag har fattat det som att man räknar med drygt 150 Pa mottryck då?
Har någon erfarenhet av dessa?
Lutar lite åt Systemair då de verkar mycket seriösa med bra diagram där man kan räkna på flöde osv. Men deras AC fläkt är nästan i klenaste laget. Dyra är de också men kanske värt det? På EC versionen vid t ex 140 Pa och 50L/s utlovas det 22dB vid 3m avstånd. Låter ganska lågt? Mätte nuvarande fläkt i samma rum som den står, ca 2m bort och då har jag 52 Decibel.
- Fresh DF D125 (AC)
- Östberg 125 CK A1 (AC)
- Östberg 125 CK C1 EC
- Systemair EC 125
- Systemair AC 125
[bild]
Efter missljudet i augusti så försvann det men kom tillbaka i november.
Efter en lång diskussion med ventilation.se så fick vi till en deal där jag fick en ny fläkt av systemair och jag skickade tillbaka min trasiga. Idag fick jag svar från Ventilation.se att de inte kunde hitta något fel och ber mig betala:
Fläkt: 2500kr
Felsökning 1062.50kr
Frakt 625kr (tur och retur för gamla fläkten)
Eftersom felet bara visar sig då och då är det ju svårt att felsöka det men i kontakt med ventilation.se ang felet så hade jag det på film. Kom lägligt till jul, tack för den julklappen på 4000kr. Även lagt över 20 mejl på ärendet som tagit massa tid och energi.
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara dom på detta. Det är ju inte som att jag ville ha en ny fläkt på garantin för att det är kul.
Efter en lång diskussion med ventilation.se så fick vi till en deal där jag fick en ny fläkt av systemair och jag skickade tillbaka min trasiga. Idag fick jag svar från Ventilation.se att de inte kunde hitta något fel och ber mig betala:
Fläkt: 2500kr
Felsökning 1062.50kr
Frakt 625kr (tur och retur för gamla fläkten)
Eftersom felet bara visar sig då och då är det ju svårt att felsöka det men i kontakt med ventilation.se ang felet så hade jag det på film. Kom lägligt till jul, tack för den julklappen på 4000kr. Även lagt över 20 mejl på ärendet som tagit massa tid och energi.
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara dom på detta. Det är ju inte som att jag ville ha en ny fläkt på garantin för att det är kul.
Redigerat:
Nä, den är fastsatt 15mm ifrån så är långt ifrån så att säga. Ljudet kom ju i augusti för att sedan försvinna till november igen. Är det så att det tar i så borde det ju låtit hela tiden, oavsett varvtal tänker jag? Jag skruvade även av hela fläkten och körde på bänken och missljudet fanns då också.J Jochi skrev:
Nej det är en plåthuv på taket. Visst nåt skit kan blåsa in kanske men känns väldigt osannolikt. Ska ta sig igenom en slangböj också. Men för tydlighetens skull, detta är fläkten som systemair själva kollade och sen fakturerade mig för att det inte var något fel på den. Jag har som sagt blåst den och det fanns inget synligt skräp, bara lite damm på fläktbladen. Ljudet kommer från fläktnavet inbillar jag mig iaf. Kanske något som blir löst ibland? Provade skaka fläkten men hörde inget.D Dublin skrev:
Redigerat: