2 480 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Nån idé att separera spån?
Tja
Håller på å funderar över spånhanteringen i min fabrik som består av snickeri, sågverk å en hyvel som snart kommer hit. Så det jag undrar är om det är nån bra idé att ha olika spånhögar, alltså en från snickeriet där det ligger alla möjliga spån, en från sågverket med sågspån i å en från hyveln där det ligger hyvelspån. Finns det folk som vill ha specifika sorters spån?
Sen undrar jag om det finns nån användning av slipdamm? Har upptäckt att slipdammet inte stannar kvar på högen utan flyger omkring över hela gården. Hade tänkt skaffa nån spånsug med säck till sliparna men kan man göra nåt med trämjölet? Finns det nån som kan vilja köpa trämjöl/slipspån?
Håller på å funderar över spånhanteringen i min fabrik som består av snickeri, sågverk å en hyvel som snart kommer hit. Så det jag undrar är om det är nån bra idé att ha olika spånhögar, alltså en från snickeriet där det ligger alla möjliga spån, en från sågverket med sågspån i å en från hyveln där det ligger hyvelspån. Finns det folk som vill ha specifika sorters spån?
Sen undrar jag om det finns nån användning av slipdamm? Har upptäckt att slipdammet inte stannar kvar på högen utan flyger omkring över hela gården. Hade tänkt skaffa nån spånsug med säck till sliparna men kan man göra nåt med trämjölet? Finns det nån som kan vilja köpa trämjöl/slipspån?
Men har du en "Fabrik" så borde du ju fundera på att tillverka ett spånhus.
Lämpligt stort sjul med dörrar tillräckligt stora så att en traktor kan komma in och skotta ur, Koppla sedan spånsugen till huset och se till att filtrera luften och släppa tillbaks den till fabriken.
Se bara till så att dörrarna öppnas utåt (Blir problem att få upp dom annars).
Har ni värmeverk i närhgeten så köper dom ditt spån, kolla hur mycket spån dom vill ha för att köpa ett lass och så dimensionerar du spånhuset efter ett spånlass.
Lämpligt stort sjul med dörrar tillräckligt stora så att en traktor kan komma in och skotta ur, Koppla sedan spånsugen till huset och se till att filtrera luften och släppa tillbaks den till fabriken.
Se bara till så att dörrarna öppnas utåt (Blir problem att få upp dom annars).
Har ni värmeverk i närhgeten så köper dom ditt spån, kolla hur mycket spån dom vill ha för att köpa ett lass och så dimensionerar du spånhuset efter ett spånlass.
Men behöver man då ha olika högar eller räcker det att lägga allt i samma hög?
Ja då är det ju antingen sågspån eller hyvelspån. Spånen från snickeriet blir rätt svåra att separera för det blir många olika sorters spån där
Hur tillverkar man värmepellets i liten skala? Hade varit en idé om det inte blir för dyr investering i maskiner.
Det lilla kutterspån jag får (jag sågar ju mest mdf) ger jag bort till stallströ. Det andra tar jag med till återvinningen när jag tömmer sågbingen och rensar upp skivmaterial mm. Det är klart att det hade varit bekvämt med ngn som tog hand om det, men blir nog enklast att fortsätta som man gör. Visst, en brikettpress hade varit käckt, men för att räkna hem en sådan lär man ha enorma lokaler att värma upp.
Kutterspånet är alltså separerat, hyveln har egen spånsug.
Kutterspånet är alltså separerat, hyveln har egen spånsug.
Aha så det är inte många som köper rent spån? För nu så har sågverket, snickeriet å hyveln egna spånavskiljare men de töms av en fläkt som sprutar ut allt på samma hög
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Typiskt brukar det vara nån flispanna på gården, i små snickerier.
Större snickerier brukar ofta göra pellets, eller skicka iväg till pelletsfabrik.
Värmeverken betalar rätt små pengar, kanske typ 1000kr/ton, exkl. Transport. Så kan du hitta alternativ avsättning i närheten tror jag det blir bättre.
Samtidigt så får man väl se det som ett avfall som man kanske ska vara glad för att bli av med billigt?
Större snickerier brukar ofta göra pellets, eller skicka iväg till pelletsfabrik.
Värmeverken betalar rätt små pengar, kanske typ 1000kr/ton, exkl. Transport. Så kan du hitta alternativ avsättning i närheten tror jag det blir bättre.
Samtidigt så får man väl se det som ett avfall som man kanske ska vara glad för att bli av med billigt?
Jo jag har en varmluftspanna i snickeriet, då blir det till att hälla ner spånen där
D Djävulssnickarn skrev:Tja
Sen undrar jag om det finns nån användning av slipdamm? Har upptäckt att slipdammet inte stannar kvar på högen utan flyger omkring över hela gården. Hade tänkt skaffa nån spånsug med säck till sliparna men kan man göra nåt med trämjölet? Finns det nån som kan vilja köpa
Vill du bli av med spån är jag intresserad, vart ligger deD Djävulssnickarn skrev:Tja
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden