Vi har tittat på ett hus där strömmen är framdragen till spegelskåp med naken FK från hålet i väggen. Är det verkligen okej att göra så?

Jag är inte elektriker, men kan nog ändå säga att det är superfel. FK skall vara placerad i rör, jag tror det finns isoleringshöljen man kan slå runt så den blir som en ekk, men jag är inte säker... men Naken FK är fel!

Nix, det ska vara ett hölje på den, enklast är att skala en EKK och ta det skinnet, finns lösa skinn att köpa på löpmeter. Krympslang är även det godkänt.

Det har väl blivit så eftersom ljuspunkter i badrum skall vara fast anslutna, dvs inte med stickkontakt. När sedan skåpet installerades så passade det inte över hålet med VP-röret i väggen utan FKn blev exponerad. Isolera som sagt.

Låter som hemma hos föräldrarna i H-sand.
Precis som Mycke_nu skriver. Satt en lampa där tidigare och när det byttes för en massa år sedan blev FK:n bar ca 10cm.

/m

RealElwood skrev:
Nix, det ska vara ett hölje på den, enklast är att skala en EKK och ta det skinnet, finns lösa skinn att köpa på löpmeter. Krympslang är även det godkänt.

Är det verkligen tillåtet att ta "skinnet" från en EKK? Är det provat tillsammans och godkänt? Vilka fabrikat isf?

w1shmast3r skrev:
Är det verkligen tillåtet att ta "skinnet" från en EKK? Är det provat tillsammans och godkänt? Vilka fabrikat isf?
vet inte om det är godkänt men många gör så?:cool:

ok, ja jag har hört att många gör så ;)

w1shmast3r skrev:
Alternativet är att ta en bit PVC-slang avsedd för ändamålet. Isolationsförmågan hos manteln från EKK torde av rimliga skäl också uppfylla kraven. ;)

Det fanns för länge sedan ett inlägg här från en av de behöriga. Han berättade att han vid ett tillfälle fått en besiktningsanmärkning mot sig, han hade då använt en bit EKK "skinn" för en dragning från väggen till en bänkarmatur i ett kök. Alltså ca 15cm där hylsan fick skydda FK trådar. Det var inte godkänt. Besiktningsmannen hade tydligen kommenterat "den kabeltypen känner jag inte igen".

Jag är inte aldeles säker på att PVC slangarna som finns är godkända för detta ändamål heller. De ger inte lika bra mekaniskt skydd som ettt VP rör eller höljet på kablar typ EKK osv. Jag misstänker att de slangen "bara" är avsedd att ge isolation inom ett mekaniskt skyddat utrymme.

Den riktiga lösningen är väl naturligtvis att sätta en dosa av lämplig IP-klassning på väggen, låta FK-tåtarna gå in genom botten, och gå vidare med EKK eller EKLK till armaturen.

Tittade just ovanpå vårt skåp. Jodå, mycket riktigt, FK skarvad med en sockerbit inlindad i vit eltejp..:eek:

Man kan ju dra in uppskalad EKK med manteln en bit in i röret också, det borde nog
tysta även den mest dogmatiskt testuggande beiktningsman, men man vet ju aldrig.;)

Jag tror att det är väldigt svårt att göra reda för vad som skulle vara fel med en bit mantel från EKK som skydd för FK i dessa fall.
I en modern EKK ligger ju ledarna i princip mot manteln, och utfyllnaden ligger bara
mellan ledarna i princip. Detta skiljer ju då inget mot att använda manteln som skydd.

Det skulle vara kul att höra vad både nya och gamla paragrafryttare och uttolkare av
föreskrifter här på forumet anser i frågan.

pefo skrev:
Alternativet är att ta en bit PVC-slang avsedd för ändamålet. Isolationsförmågan hos manteln från EKK torde av rimliga skäl också uppfylla kraven. ;)
Hehe, inte en gång till ;)
Skämt åsido. Att det fungerar och torde vara fullgott skydd med EKK hölje är nog inte mycket att snacka om. Att väldigt många gör det är också möjligt. Men godkänt kan jag inte tänka mig att det är. Och är det inte det så får man inte heller göra det och borde inte rekommendera andra till att göra det heller. Det är min högst personliga synpunkt iaf.
Det som man skulle kunna tänka sig som motivering för att göra så är att man inte försämrat anläggningen.

Berätta för mej VARFÖR det inte är OK. Vad kan hända?

hempularen skrev:
Det fanns för länge sedan ett inlägg här från en av de behöriga. Han berättade att han vid ett tillfälle fått en besiktningsanmärkning mot sig, han hade då använt en bit EKK "skinn" för en dragning från väggen till en bänkarmatur i ett kök. Alltså ca 15cm där hylsan fick skydda FK trådar. Det var inte godkänt. Besiktningsmannen hade tydligen kommenterat "den kabeltypen känner jag inte igen".

Jag är inte aldeles säker på att PVC slangarna som finns är godkända för detta ändamål heller. De ger inte lika bra mekaniskt skydd som ettt VP rör eller höljet på kablar typ EKK osv. Jag misstänker att de slangen "bara" är avsedd att ge isolation inom ett mekaniskt skyddat utrymme.
Intressant. SS4364000 säger inget om att isoleringsmaterial måste vara 'fabrikstillverkad'. Det enda som sägs är:
För annan materiel (menas ej fabrikstillverkad) gäller att isoleringen skall kunna motstå de påkänningar den kan utsättas för, såsom mekanisk, kemisk, elektrisk och termisk påverkan.
och
Där isolering anordnas under utförandet av installationen bör isolationen vara verifierad genom provning liknande den för isolationen hos liknande fabriksmonterad materiel
Sen kan det väl vara så att tillverkning av egna 'kablar' inte är OK.
----
Efter ytterligare en genomläsning så konstaterar jag att detta egentligen gäller spänningsförande delar. Så det är osäkert om det är tillämpligt i detta fall.
---
Efter att ha plöjt vidare så är det 413.2 förmodligen som bör gälla. Skydd genom extra isolering.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.