Funderar på att flytta min bolån till uppstickaren Hypoteket.

Köpte huset i slutet på 2018. Har idag bolånen på sparbanken skåne och fram till igår en rabatterad ränta på 1,69% som jag trodde var bra. Såg av en slump på deras hemsida att snitträntan var exakt samma som jag hade, vilket fick mig att börja undra om jag verkligen hade så bra rabatt egentligen.
Visade sig att jag kunde få ner räntan till 1,5% genom ett snabbt 5-min telesamtal till kundtjänst. Tillfällig 2års-rabatt. Jag har belåningsgrad på 60% och relativt stort belopp som rörligt bolån, så varje liten prutning jag lyckas med gör en hel del på året.

Nu erbjuder Hypoteket 1 år för 1,15%, vilket verkar vara rätt bra när jag jämför med andra aktörer. Jag har fått klartecken av Hypoteket att jag kan flytta lånen hit.

Finns det några nackdelar med att göra detta och lämna stora trygga sparbanken? Googlade lite och såg att löptiderna kan vara betydligt kortare (tex 15 år) än de traditionella bankernas och att det finns risk att man när lånet har löpt ut kan stå utan möjlighet att teckan om lånet beroende på hur ens privatekonomi ser ut då. På Hypotekets hemsida så anger de dock 30 år, så det känns mer som skrämselpropaganda.

Har ni några tips?

Nu vet jag lite (=inget) om just hypoteket. Men en del av de här nya aktörerna har ju som princip att inte acceptera ytterligare belåning, de tar över bef. lån från annan kreditgivare. Men om du ex. vill bygga om och ta ut mer lån så går det inte. Du kan då inte heller få ytterligare lån från en "gammal" bank, de belånar bara om de har hela panten.

Sedan är jag personligen lite orolig över att lämna den etablerade bankvärlden. Man kan någon dag behöva den där "kompletta servicenivån".

Här var ju för några år sedan en lång tråd om en familj som skulle bygga med Karlsson hus. De hade möjlighet att betala hela bygget kontant, utan lån. Och ("short version"), Karlsson hus ville ha en bankgaranti när huset beställdes. Men familjen hade Skandiabanken som bank, och de har inte tjänsten "bankgarnati". Då löste man det genom att de iställer förskottsbetalade hela husbyggsatsten, ca, 2,5 milj. om jag minns rätt.

Bingo tyckte Karlssonhus, och försatte genast firman i konkurs. Det var rätt intressant tycker att firman tydligen ansågs vara solvent och därmed får göra affärer, med en årsomsättning på 16 milj veckan innan. Så får de in 2,5 milj i kassan, och då är de plötsligt på obestånd och kan försättas i konkurs.... Farligt att tjäna pengar...

Men detta hade aldrig hänt om familjen hade haft en traditionell bank, dels hade de fått sin bankgaranti, dels hade de haft en traditionell kontaktperson på banken (har man så mycket pengar på banken, så har man också en personlig bankman) som troligen skulle stoppat utbetalningen av förskottet, eller iallafall varnat familjen.

Har du kollat ex. Danske bank. Där får du automatiskt 1.29%om du är medlem i någon Saco ansluten fackförening? Visserligen då 12 månaders bunden ränta. jag har uppfattat att man får liknande erbjudadanden även om man är med i vissa icke akademikerförbund.

Bad om amorteringsunderlag igår och nu sprattlade det till hos mitt lokala bankkontor. Min kontakt ringde upp och erbjöd rörligt 1,29 och 1 åring på 1,19.
Känns som man måste vara lite aktiv och pruta med jämna mellanrum för annars får man betala onödigt mycket. Sparar i runda slängar 30 tkr/år i beskattade pengar på detta.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ja det gäller att vara aktiv. Jag konstaterade att jag från att ha en hygglig rabatt hos storbanken blivit "nergraderad" till en mer medioker rabatt. Ringde upp och ville förhandla men fick bara höra att deras nya policy innebar att det inte spelade någon roll hur länge man varit kund eller andra argument för bättre rabatt hade någon betydelse. Det enda som har betydelse är vilka affärer man har med banken, dvs man ska vara helkund. Fick till slut prata med kontorschefen och efter ett långt samtal där hon med många ord berättade om den stora fördelen att de finns på plats lokalt och att man får träffa en personlig rådgivare etc etc och att det skulle motivera prisskillnaden mot nischbankerna så utspelar sig ungefär följande dialog:

Jag: -Men ni har ju bara öppet mellan kl 11-13 och det går inte ringa direkt till er, man måste ringa via ett rikstäckande kundtjänst så det argumentet ger jag inte så mycket för.

Bankchef: -Ja, men vi är ändå bättre än andra och vi kommer inte konkurrera med priset utan det är vår servicenivå som är vår styrka.

Jag: -Jo, jag kan acceptera en viss prisskillnad att ni finns lokalt osv. på samma sätt som jag kan betala lite mer i en lokal butik jämfört med att köpa på nätet. Men att ni är mer än 30 procent dyrare är inte ok (1,74% jämfört med 1,29%). Det motsvarar i princip att när jag tankar bilen skulle betala 20 kr/lit istället för 15 kr /lit bara för att det är en bemannad station där jag en gång per år går in och köper en korv. Det tror jag inte du heller skulle tycka var rimligt.

Tror hon blev sur över jämförelsen med en mack och samtalet avslutades inte i samförstånd så nu håller jag på att kollar på alternativ.

• Gilla
arasmus och 8 till
  • Laddar…
Jag har Hypoteket sedan ett par år och är vansinnigt nöjd. Var så trött på att behöva pruta och omförhandla VARJE år med min tidigare bank som dessutom hela tiden ville pracka på mig fler och fler tjänster.

Med hypoteket är jag trygg i att veta att jag har om inte lägsta så en av de lägsta räntorna, utan att behöva ha bevakning på ränterabatter och dylikt.

Går också bra att låna mer pengar vid behov, så länge man inte kommer så långt över deras 65-procentsgräns i belåningsgrad.

Det som gör att de kan erbjuda låga räntor är ju just gränsen för belåningsgrad, att de helt enkelt tar mindre risker.

Mitt råd: Byt till Hypoteket om inte din bank kan matchar på öret. Oerhört skönt att slippa gå runt och tro att man blivit lurad av sin bank. Vilket man oftast också blir.

• Gilla
Tibb
  • Laddar…
Har räntan ändrats? Hittar bara 1,29% som lägst nu.

Jag bytte från Swedbank till Avanza och har nu 1,34% i ränta, bytet gick väldigt smidigt. Brorsan har Danske bank och fick 1,19%.

T
S spacemoose skrev:
Funderar på att flytta min bolån till uppstickaren Hypoteket.

Köpte huset i slutet på 2018. Har idag bolånen på sparbanken skåne och fram till igår en rabatterad ränta på 1,69% som jag trodde var bra. Såg av en slump på deras hemsida att snitträntan var exakt samma som jag hade, vilket fick mig att börja undra om jag verkligen hade så bra rabatt egentligen.
Visade sig att jag kunde få ner räntan till 1,5% genom ett snabbt 5-min telesamtal till kundtjänst. Tillfällig 2års-rabatt. Jag har belåningsgrad på 60% och relativt stort belopp som rörligt bolån, så varje liten prutning jag lyckas med gör en hel del på året.

Nu erbjuder Hypoteket 1 år för 1,15%, vilket verkar vara rätt bra när jag jämför med andra aktörer. Jag har fått klartecken av Hypoteket att jag kan flytta lånen hit.

Finns det några nackdelar med att göra detta och lämna stora trygga sparbanken? Googlade lite och såg att löptiderna kan vara betydligt kortare (tex 15 år) än de traditionella bankernas och att det finns risk att man när lånet har löpt ut kan stå utan möjlighet att teckan om lånet beroende på hur ens privatekonomi ser ut då. På Hypotekets hemsida så anger de dock 30 år, så det känns mer som skrämselpropaganda.

Har ni några tips?
Hur har det gått ? Jag har själv Sparbanken Skåne med en ränta på 2.16 som jag nu lyckats få ner till 1.57% för att jag blev beviljad mitt lån hos Hypoteket Bolån som har en ränta på 1.39. Sparbanken Skåne skulle skicka de nya papperna om lånet för underskrift och detta var i Tisdags men ännu inte kommit, lite märkligt att man inte kan signera en så enkel sak med mobilt bank id.

T Tibb skrev:
Hur har det gått ? Jag har själv Sparbanken Skåne med en ränta på 2.16 som jag nu lyckats få ner till 1.57% för att jag blev beviljad mitt lån hos Hypoteket Bolån som har en ränta på 1.39. Sparbanken Skåne skulle skicka de nya papperna om lånet för underskrift och detta var i Tisdags men ännu inte kommit, lite märkligt att man inte kan signera en så enkel sak med mobilt bank id.
Jag tog Avanza (långivare Stabelo). Dom sänkte nyss räntan till 1,29%. Bytet från Bergslagens Sparbank till Avanza gick som en dans.
Max 60% av bostadens värde får man ha i lån hos Avanza. Jag fyllde själv i bostadens värde på deras sida på nätet på ansökningen.

• Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Danske bank ger 1.18 om man är med i vissa fack .. inga krav på belånings procent.

• Gilla
RutigaRutger
  • Laddar…
T Tibb skrev:
jag fick 1,19 i 1 års bindningstid hos Sparbanken skåne. 60% belåningsgrad.
Men det var först efter att jag skickat efter amorteringsunderlag från banken. Då blev det fart på min personliga bankman..

• Gilla
Tibb
  • Laddar…
M M.sandström skrev:
Danske bank ger 1.18 om man är med i vissa fack .. inga krav på belånings procent.
Gäller väl bara 3 års?

• Gilla
TitusIs
  • Laddar…
M M.sandström skrev:
Det tror ja brorsan tog för han har Danske Bank.

S spacemoose skrev:
jag fick 1,19 i 1 års bindningstid hos Sparbanken skåne. 60% belåningsgrad.
Men det var först efter att jag skickat efter amorteringsunderlag från banken. Då blev det fart på min personliga bankman..
Min bank sänkte oxå räntan när jag skickade efter amorteringsunderlag och jag sa till och med vad jag skulle få hos Avanza men det kunde han inte konkurrera med. Nej okej men en förlorad kund va tydligen bättre.

• Gilla
Tibb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.