6 012 läst ·
1 svar
6k läst
1 svar
Några ? mellan Landroid M och Automower 305
Hej, jag undrar följande då jag kikar på en landroid M mot en automower 305.
- Varför klarar Landroid 1000kvm och automover 500kvm, de har ju liknande spec. automower är ju tom lättare.
- Min gräsmatta är på c:a 650kvm, kommer automover inte klippa allt. Går den alltid ut efter laddning från samma ställe.
- Automower har ingen regnsensor, vad jag har förstått så är det inte optimalt att klippa när gräset är vått, samt så ökar risken för att den gräver och geggar upp gräsmattan, eller?
Vad finns det för andra fördelar funktions/tekniskt sätt att välja den ena eller den andra.
- Varför klarar Landroid 1000kvm och automover 500kvm, de har ju liknande spec. automower är ju tom lättare.
- Min gräsmatta är på c:a 650kvm, kommer automover inte klippa allt. Går den alltid ut efter laddning från samma ställe.
- Automower har ingen regnsensor, vad jag har förstått så är det inte optimalt att klippa när gräset är vått, samt så ökar risken för att den gräver och geggar upp gräsmattan, eller?
Vad finns det för andra fördelar funktions/tekniskt sätt att välja den ena eller den andra.
Anledningen till olika kapacitet är nog hastigheten de rör sig med, AM305 rör sig ganska långsamt jämfört med LD M är min bedömning. AM305 klipper max 600 kvm så har du 650 kvm gräs är den nog i underkant då borde du välja AM308 som klipper max 960 kvm under gynnsamma förhållanden.Maver1ck skrev:Hej, jag undrar följande då jag kikar på en landroid M mot en automower 305.
AM kan styras via guidelinan att starta på annat ställe än laddstationen viss % av gångerna den lämnar laddaren medan LD inte har någon sådan funktion utan utgår från laddaren, visserligen med olika vinklar, varje gång.
Det råder delade meningar om regnsensor är bra eller onödig. Båda klipparna tål regn och klipper egentligen bra i regn också. Nackdelen är att de blir söliga och att gräsmattan kan ta stryk i vissa hörn t.ex. om det är för blött.
Övriga för och nackdelar är väl att AM har lite mer intelligens, har som sagt guidekabel och tål andra robotar sida vid sida. LD fördelen är väl framför allt priset jämfört med motsvarande AM modell, LD M 8000 kr, AM308 13000 kr. Ett alternativ kan vara Gardena R70Li som är i stort sett samma maskin som AM308 (klipper lite mindre dock) men den kan man få för runt 12500 kr på t.ex. Hornbach.
Klicka här för att svara