nzsc
Då är jag med på noterna. Men den fyller väl inte någon funktion överhuvudtaget om den är ansluten i ELC och inte vid armaturen ju, eller?

Nej det gör den inte, men om man någon gång i framtiden skulle vilja koppla in något som kräver jord, så uppstår inte risken att det görs med en frånkopplad jordanslutning i elcentralen.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
nzsc
Tackar för beskedet! Så här ser det ut med nischerna, och de tänkta downlights i dessa.
Visa bilaga 380059

Men nu blir jag lite osäker kring det tidigare svaret från @Bo.Siltberg, om att det ska vara tillåtet med 230V IP44. Enligt illustrationen längst ned på följande länk framgår att det är tillåtet med 12V IP44/IP65 i område 1. I område 2 är det däremot tillåtet med 230V IP44. :thinking:

• Marmorerade kakelväggar i badrum med nischer och installationer för downlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"lampan.se" ger inte ut några elinstallationsregler! De riktiga badrumsreglerna finns som utdrag här områden och skyddsåtgärder, och är även sammanfattade i Regler för elinstallationer i badrum. "Lampan" har dock nödvändigtvis inte fel då lämpligheten för 230 V armaturer i område 1 är diskutabel så man kan inte reservationslöst säga att det är tillåtet.

Ang spottinstallationen på bild så har du elmateriel som inte passar ihop, dvs installationskabel som ska anslutas till en skarvklämma för anslutningskabel ("lampsladd"). Gör om, gör rätt. Varje anslutningspunkt ska ha en skyddsledare, givetvis också i funktion. Det behövs alltså antingen en anslutningsdosa vid varje spot, eller byte av installationskabeln till en anslutningskabel som är tillåten för fast installation, t.ex PLS90 (det finns ett areakrav på minst 1.5 mm² för fast installerade ledningar).

• Gilla
  • Älska
Jentec och 2 till
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Är det tillåtet t.ex. att installera 230V IP44 downlight, GU10-sockel?
Är inte frågan om det är lämpligt intressantare?

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
nzsc
Förvånansvärt att det kan bli så fel när man anlitar en behörig elfirma. Får väl ta och anlita en besiktningsman för kontroll och besiktning av hela elen sen när allt är klart. :rolleyes:

Den installationskabeln har de använt till alla downlights, både i badrummet och resten av bostaden. Dessutom har de använt samma kabel till handdukstorken. Om det är okej eller inte vet jag inte. Men man lär sig något nytt hela tiden.

Anslutningskabel som nämns ovan ser betydligt lämpligare ut än den här installationskabeln som de har använt sig av. Så mycket förstår till och med jag.

Eftersom det är uteslutet att ha en anslutningsdosa av förklarliga skäl, bör man alltså byta ut samtliga installationskablar till anslutningskablar när det kommer till downlights om jag förstår det rätt.

Jag ogillar downlights starkt av flera skäl, detta är ett av dem. Det finns få downlights som är anpassade för anslutning direkt till 230 V i en svensk installation utan att man får tumma lite på materiel och isolation, och i detta fall även skydd mot väta och fukt. Klenspänning har där många fördelar. Man behöver bara ordna en bra gömma för drivdonet. Om en och samma elektriker har valt dessa 230 V downlights och gjort installationen vore det intressant att höra hur de tänkt få ihop detta på ett bra sätt.

C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Klenspänning har där många fördelar. Man behöver bara ordna en bra gömma för drivdonet.
Gäller inte motsvarande problem med matningen av ett klassiskt drivdon? Skall det anslutas med anslutningskabel eller installationskabel? Har sett båda varianterna.

Inte på långa vägar. Det är skillnad på att hitta ett (1) gömställe som man har möjlighet att ordna bra jämfört med 10 ställen på platser där man helst vill undvika att släpa in 230 V, plus de svårigheter som själva armaturen orsakar. Vilka slags kablar ett drivdon eller downlight stöder på sin anslutningsplint varierar stort så visst gäller det att välja drivdon med omsorg.

C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är skillnad på att hitta ett (1) gömställe som man har möjlighet att ordna bra
Absolut. Nu menade jag inte själva omfattningen, utan just fallgroparna med hur den fasta anslutningen skall utföras korrekt.

nzsc
Vad är det här för en dosa? Någon som känner till det och i så fall kan ge mig E-nummer? Vill tro att det är Schneider Electric, men hittar dessvärre inte det i deras sortiment. Kan det vara Elko eller någon annan tillverkare?
Röd installationsdosa med flera ingångar och en bunt kablar, möjlig identifiering efterfrågas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nzsc
Dosan är placerad under tvättställskommod. För att ens kunna nyttja det uttaget som det är tänkt får man inledningsvis dra ut hela nedersta lådan, böja ner sig på alla fyra och leta efter uttaget för att ex. koppla in eltandborste, hårfön, etc.

Jag tänker mig en lösning där man i stället för ett vanligt uttag, monterar en anslutningsdosa. I den kopplar man en s.k. spiralkabel, 3G1,5, som man sedan ansluter till en hörnbox, som i sin tur sitter fastskruvad i lådbotten.

På så sätt skulle det vara både ergonomiskt och praktiskt eftersom uttaget (hörnboxen) följer med lådan varje gång man drar ut lådan resp. skjuter in den. Tack vare spiralkabeln lär den vara elastisk och inte riskera att klämmas bakom lådan ju.

Skulle det funka tro?

Eller så har du en mjuk gummikabel som anslutningskabel och den får hänga ner bakom lådorna. Jag har monterat bägge delarna hos folk som propsat på den mindre genomtänkta uttagsplaceringen.
Ps
Dragavlastningen måste oavsett vara bra utförd.
Ps. Ps
Själv skulle jag kanske försöka sätta uttaget på sidan av eller över skåpet. Uttag i lådor är tyvärr inte så väldigt praktiskt.

• Gilla
nzsc
  • Laddar…
nzsc
Förslag på anslutningsdosa? Kollar in Schneider Electrics sortiment, men det är djungel. De har ett flertal anslutningsdosor, kopplingsdosor, etc. som de kallar det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.