Vi skall mura upp en grund till ett växthus (15 kvm) och har då fått tips att göra denna grund på Leca-block (200 mm). Men då Leca-blocken skall stå på en berggrund som även sluttar något, så har man sagt att vi först måste gjuta upp en klack i betong som tar ut ojämnheterna i berget, och som vi därefter placerar Leca-blocken på. Denna betongklack skall tydligen även förankras i berget med "bergdubb/bergbult"?
Betyder det armeringsjärn som man borrar ned i berget?
Skall de bockas på något speciellt vis?
Vilken dimension skall armeringsjärnet ha så fall?
Betyder det armeringsjärn som man borrar ned i berget?
Skall de bockas på något speciellt vis?
Vilken dimension skall armeringsjärnet ha så fall?
Bästa svaret
Det är inget jättehus dus kan bygga. Ej heller stora krafter.
Jag hade gjort följande:
-borra hål i berget, 10-15 cm djupt. Typ 10 hål.
-borst berget noga. Högtryck är bra.
-i med armering, 16mm är vettigt. Ankarmassa är bra men jag har lyckats med finbetong. Armering bockar du som ett L så den liggande delen ligger i mitten av din tänkta gjutning.
-naja ihop L:en med armeringen så det blir armering i hela sockeln.
-forma och gjut.
Lycka till!
Jag hade gjort följande:
-i med armering, 16mm är vettigt. Ankarmassa är bra men jag har lyckats med finbetong. Armering bockar du som ett L så den liggande delen ligger i mitten av din tänkta gjutning.
-forma och gjut.
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "Ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
225 kr inkl moms
Läs mer
Stort tack @AXS förstod jag dig rätt om det är så här du menar? (fast fler L-formade armingsjärn alltså!).AXS skrev:
Det är inget jättehus dus kan bygga. Ej heller stora krafter.
Jag hade gjort följande:
-forma och gjut.
Lycka till!
@AXS Måste bara dubbelkolla. När Du skriver "typ 10 hål", menar du då per sida i rektangeln (ca 3 X 4 m), eller totalt runt om?AXS skrev:
Den här klacken som man sedan gjuter in dessa L-järn med, hur länge behöver sedan betongen brinna innan man kan börja mura upp väggarna med Leca-block på klacken?
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Tack Mathias! Hur länge behöver man sedan låta klacken av betong brinna för att man sedan skall kunna mura upp Leca-blocken på den?MathiasS skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Men allvarligt, 16 mm armering till ett växthus?
8 mm går att klippa med bultsax, enkelt att bocka och går att få tag på hos byggladorna.
Bättre med klen men många än grov och få armering.
Längsgående armering är väl lite onödigt om det står på hälleberget.
Stridsvagnsgarage och skyddsrum armeras nog med 16 mm.
Protte
8 mm går att klippa med bultsax, enkelt att bocka och går att få tag på hos byggladorna.
Bättre med klen men många än grov och få armering.
Längsgående armering är väl lite onödigt om det står på hälleberget.
Stridsvagnsgarage och skyddsrum armeras nog med 16 mm.
Protte
Säg inte det. Armeringens uppgift i detta fallet är ju att fördela krympsprickorna. Jag håller med till 100% att 16 mm järn är att skjuta kråkor med luftvärnskanon. Mycket bättre att använda 8: or som är betydligt lättare att hantera för "vanligt" folk och då gärna fler järn. För i detta fallet är fler klena järn bra mycket bättre än fåtalet grövre. För betongen kommer att få krympsprickor och det gäller att fördela dessa så mycket som möjligt vilket fler klena järn gör.prototypen skrev:
Håller med, 16mm är onödigt grovt. Det var jag som tänkte på hur jag gjort själv senaste gångerna och jag har massa 16mm järn hemma. Lätt att utgå från sig själv.
Så ta det du har lätt att få tag i. Och vad du har för borr!
10 totalt tänkte jag. Då räcker de som distans berg-armering runt om, det går ändå snabbt att borra.
Så ta det du har lätt att få tag i. Och vad du har för borr!
10 totalt tänkte jag. Då räcker de som distans berg-armering runt om, det går ändå snabbt att borra.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
12 mm då håller det för stora grävmaskiner.
P
P