Tänkt ha MD-99 på några ställen i källaren.

Ett par frågor inställer sig då.
Har fiberskivor satta direkt i sponten och tänkte att det blir nog bra att sätta apparatdosor genom detta. Golvet är uppbrutet på ovanvåning så enkelt att komma åt uppifrån just nu.
Behöver man verkligen de blecken som sitter i spotten då? Känns som att det räcker att skruva fast i dosan? Då slipper man något som man kanske annars får använda lite kraftord för när man jobbar med det (framförallt om man vill ha ut dem igen).
Ett par spottar kommer kräva IP44. Tätningen som sitter på spotten lär ju inte täcka hela hålet som blir. Blir det ok att sätta dit aparatdosa. Köra silikon mellan dosa och tak och sedan sätta dit spotten när det har torkat klart? Är ju inte så mycket elen jag orar mig över som att det skall komma vatten/ånga in i bjälklaget.

Slutligen. Vilken kabel brukar folk använda för att dra mellan dosorna? Känns som att man klipper kontakten och kör Wago men behöver ju då kabel att dra och FK känns inte rätt här, eller?
 
Allt det där vet ju elektrikern.
 
Har iofs. aldig titta närmare på den spotten. Men finns det verkligen några skruvhål för att skruva fast den? Kabelmässigt så pratar vi ju inte om 230V sidan. då kan du väl i princip dra vilken tråd/kabel som helst? Det som kan vara struligt är anslutningskabeln för LED drivaren, 230V sidan.
 
Ja, det är skruvhål för montage i dosa.
Tätningen täcker samma diameter som spotten vad jag minns. Så inte ska du behöva täta mer.

Malmbergs har kablar för ändamålet med snabbkoppling. Varför inte använda dem? Finns grendosor också. Eller allt i ett kit med driver.
 
T Tosse skrev:
Ja, det är skruvhål för montage i dosa.
Tätningen täcker samma diameter som spotten vad jag minns. Så inte ska du behöva täta mer.

Malmbergs har kablar för ändamålet med snabbkoppling. Varför inte använda dem? Finns grendosor också. Eller allt i ett kit med driver.
Fast spotten är ju i princip samma diameter som apparatlådan så tätningen kommer inte täcka borrhålet som ju har lite större diamater. Tror det blir en liten glipa alternativt så precis att jag ändå tror att fukt letar sig in.

Angående kablarna är det för att jag skall få rätt längder och slippa bunta ihop dem där de behövs. Ger mig också större frihet medans jag jobbar så jag inte behöver tänka igenom alla längder och placeringar innan jag börjar. Känns onödigt med extra grendosor a massa pengar också.
 
Men vadå - spotten täcker väl borrhålet?
 
Ta 57mm hål där spotarna ska vara, slå av ringen på dosan, skruva uppifrån ner i råspont(över ditt borrade hål) .. Använd dosan som kopplingutrymme. Rkub 2x0,75 använder vi. Små sockerbitar att koppla med. Det sitter tätning om spoten och den uppfyller ip44
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Men vadå - spotten täcker väl borrhålet?
Spotten är bara marginellt större än apparatdosan. Så tror inte den täcker hålet. Ytterringen som sitter med magnet täcker hålet men det tätar ju inte alls.
 
K kanonkula skrev:
Ta 57mm hål där spotarna ska vara, slå av ringen på dosan, skruva uppifrån ner i råspont(över ditt borrade hål) .. Använd dosan som kopplingutrymme. Rkub 2x0,75 använder vi. Små sockerbitar att koppla med. Det sitter tätning om spoten och den uppfyller ip44
Jag är nog nästan med på hur du menar. I detta fall sitter spotten alltså med sina fjädrande bleck i sponten. Man skruvar inte fast sponten i de hål som matchar apparatdosan. Rätt uppfattat?

Förstår dock inte vad du menar med att slå av ringen på apparatdosan. De dosor jag har sett är ju helgjutna och har en justeringsring på insidan men antar att det inte är den du menar.
 
Fjädrarna har alltid funkat för oss(tror vi monterat runt 1000-5000st) så nej, jag har aldrig behövt skruva fast en md99. Är det "helträ" ovanför ditt ytskikt i taket? Isåfall kan du alltid dra i en skruv efter.
Att slå av ringen är endast för att det blir lite större plats och ställer inte så höga krav på att man måste ha dosan exakt mitt över hålet du gjort(så det är inget måste).
Jag hoppas du förstår hur jag menar?
 
Mikael_L
Finessen med kanonkulas sätt är att ringen till md-99 då säkert täcker hålet.

Det är så på gnällen, nästan omöjligt, att få ett vanligt doshål att täckas helt utav kanten på på md-99.

Men har inte md-99 en något större ring som tillbehör?
 
Md-99 finns det större ringar att köpa till.
 
Mikael_L
Som jag mindes då.

Och så vill jag också minnas att det är i princip omöjligt att täcka doshålet med den medlevererade ringen, det ska i så fall vara typ presspassning runt dosan, och med extraringen blir klart möjligt, men man får ändå inte slarva ...?
 
Kommer troligen använda den större ringen om jag borrar för hela dosan. Dock så är den ju inte tätande utan enbart "kosmetisk". Så i ett vanligt rum är det ju helt ok att borra stort nog för att få igenom dosan och sedan bara sätta på den större ringen. Nu när jag måste ha tätt så verkar ju kanonkulas variant helt ok.

Dock fortfarande lite orolig (man måste få oroa sig) över att det inte blir helt tätt om den bara är inpressad. Att använda skruvhålen i spotten går ju inte då dessa är på ~57mm och alltså inte skulle ta i sponten om man redan borrat med samma diameter.
 
T
Måste du prompt montera dem i dosor då?

skit i dosorna så behöver du inte "pricka rätt" på millimetern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.