G Grävling15 skrev:
Allvarligt talat? Ni har varit tillsammans i nästan ett decennium och har barn tillsammans, men det största problemet är att hon kanske har rätt till ert nu gemensamma hem?

Om man haft en gemensam ekonomi kan man ju tänka sig att hon indirekt betalat för lägenheten om hon ex varit föräldraledig medan du jobbat och amorterat, eller betalat för andra utgifter medan du sparat.

Oavsett tycker jag att du borde fokusera mer på att bibehålla en god relation till barnens mor, och det gör man inte genom att lura henne att frånskriva sig vad hon har laglig rätt till. Sry om det är off topic, men prata med henne om hur du känner istället så kanske ni kan reparera relationen, och så slipper du sälja lägenheten helt och hållet.
På vilket sätt lurar man någon genom att sambolagen menar du?

Karlia Karlia skrev:
Delade ni föräldraledigheten så pension o karriär påverkas lika? Har ni städat o lagat mat lika mycket?

Enklast vid separation är att tänka på att det ska bli så bra som möjligt för barnen. Försök att komma överens, försök att vara den större personen.
På vilket sätt spelar det för roll så TS måste dela bostaden som han betalt för?

A Andy78 skrev:
På vilket sätt lurar man någon genom att sambolagen menar du?
TS spekulerar kring att han kanske kan få sin sambo att folkbokföra sig på sin gamla lägenhet eller skriva på ett samboavtal utan att berätta för henne att han vill separera. I min värld är det verkligen att lura någon.

• Gilla
Torgil och 16 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Tror man att föräldraledighet är semester så har man inga barn, eller är mäkta frånvarande.

Och även om man gladeligen är hemma med barnen betyder inte det att man frivilligt ger bort pension och inkomstbortfall. Det bör rimligen kompenseras vid ev separation. Särskilt eftersom ojämnt uttag av föräldradagar inte bara innebär att den ena får mindre, utan att den andra parten tjänar avsevärt mycket mer under lång tid. Det som inskaffas för dessa pengar bör ju delas.

Men som du själv påpekade vet vi inte om så varit fallet för TS.
Under den tiden som sambon passat barnen och varit föräldrarledig när ts betalat för bostaden så har hennes bostad ökat i värde, hur resonerar du där, ska hennes värdeökning delas med ts eller vad tycker du?

G Grävling15 skrev:
TS spekulerar kring att han kanske kan få sin sambo att folkbokföra sig på sin gamla lägenhet eller skriva på ett samboavtal utan att berätta för henne att han vill separera. I min värld är det verkligen att lura någon.
Varför ska han inte skydda sina tillgångar?

• Gilla
Vildparti
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Varför ska han inte skydda sina tillgångar?
Om jag behöver förklara varför det är oärligt att gå bakom ryggen på sin partner så antar jag att vi helt enkelt har olika sätt att se på lojalitet. Han hade kunnat skydda sina tillgångar och fortfarande vara öppen och ärlig med henne. Det skulle också ge henne en möjlighet att skydda de tillgångar som faktiskt enligt lag (like it or not) är hennes.

Jag har själv köpt en villa för mina egna pengar och skrivit min partner som ägare för 50% av fastigheten trots att han inte betalade för den. Varför? Jo, för att vi lever ihop och har barn tillsammans. Jag tänker att under tiden som vi bor här kommer även han amortera på bostaden eller indirekt möjliggöra amorteringen genom att han betala andra utgifter. Om vi mot all förmodan skulle separera så innebär det att han får halva min insats, många hundra tusen, som han antagligen i så fall skulle använda för att köpa en ny bostad där mina barn skulle växa upp. Problem? Nej, jag tycker faktiskt inte det. Hellre det än att han inte skulle ha ett öre och tvingas flytta längre bort med våra gemensamma barn.

• Gilla
  • Älska
Karin h och 49 till
  • Laddar…
Som någon sa här.
För att sambolagen ska gälla så ska bostaden vara införskaffad för gemensamt bruk.
Om hon flyttade in senare och du hävdar att det inte är så så kan det tolkas till din fördel.

Men bostaden är din och du är ägare och hon har inga förpliktelser allt, förutom att du behöver hennes godkännande om du ska låna pengar på bostaden eller sälja den då ni är sambos. (ibland undrar man vad köpeavtalet är till för).

Det blir inte samboegendom föränn det först in i bodelningen värdet minus skulder. dvs det är din sambo som måste begära bodelning för att få ut något.

Gratis samboavtal kan du skriva ut på nätet det finns flera stycken, alternativ köpa det från https://lexly.se/ gamla avtal24 som bankerna brukar rekommendera när man köper bostad.

Och det går att skriva i efterhand och blir giltigt på en gång, om du köpt bostaden själv och betalar den så borde hon inte ha något problem med detta, isåfall skulle jag ana lite girighet från sambons sida.

G Grävling15 skrev:
Om jag behöver förklara varför det är oärligt att gå bakom ryggen på sin partner så antar jag att vi helt enkelt har olika sätt att se på lojalitet. Han hade kunnat skydda sina tillgångar och fortfarande vara öppen och ärlig med henne. Det skulle också ge henne en möjlighet att skydda de tillgångar som faktiskt enligt lag (like it or not) är hennes.

Jag har själv köpt en villa för mina egna pengar och skrivit min partner som ägare för 50% av fastigheten trots att han inte betalade för den. Varför? Jo, för att vi lever ihop och har barn tillsammans. Jag tänker att under tiden som vi bor här kommer även han amortera på bostaden eller indirekt möjliggöra amorteringen genom att han betala andra utgifter. Om vi mot all förmodan skulle separera så innebär det att han får halva min insats, många hundra tusen, som han antagligen i så fall skulle använda för att köpa en ny bostad där mina barn skulle växa upp. Problem? Nej, jag tycker faktiskt inte det. Hellre det än att han inte skulle ha ett öre och tvingas flytta längre bort med våra gemensamma barn.
På vilket sätt är det hennes tillgångar idag menar du?
TS har köpt bostaden ooch betalat den sambo har det inte , hon äger en annan bostad som troligtvis också ökar i värde.
Det är rätt stor skillnad i jämförelsen du bygger upp inte det du beskriver är helt annat scenario.

• Wow
JayJay*
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
På vilket sätt är det hennes tillgångar idag menar du?
TS har köpt bostaden ooch betalat den sambo har det inte , hon äger en annan bostad som troligtvis också ökar i värde.
Det är rätt stor skillnad i jämförelsen du bygger upp inte det du beskriver är helt annat scenario.
Om han har köpt en 6-rummare strax före att de skaffade barn (antar jag eftersom de bott där i 5år och har två gemensamma barn) skulle nog många hävda att den är köpt för att vara deras gemensamma bostad.

• Gilla
Fartland och 13 till
  • Laddar…
Karlia
Det är helt enkelt olika värderingar. Jag tycker att när man bildar familj så delar man allt. På samma sätt som det behövs två personer för att få barn behöver annat delas. Jag har stöttat min fd när det behövts, inte för att jag älskar honom längre, men jag älskar min dotter som älskar honom.

När hon har varit med honom har jag velat att hon ska ha det bra på alla sätt, jag vill att hon ska kunna vara stolt över båda sina föräldrar. Jag har velat vara ett gott föredöme, visat att även om hennes föräldrar är olika, har vi båda jobbat för att hon ska må bra. Skulle jag ha snackat skit om honom och hans flickvänner skulle jag indirekt ha pratat skit om henne - hon är ju en del av honom.

Att försöka lura till sig så mycket som möjligt vid en separation, att inte bry sig om ifall barnet har det sämre hos den andra föräldern ser jag också som ett sätt att inte bry sig om sitt barn.

Det är vad som väglett mig. Jag har inte till fullo kunnat ge min dotter allt jag velat ge henne, som en uppväxt med båda sina föräldrar. Men jag har gjort mitt bästa.

• Gilla
  • Älska
färgnisse och 39 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Om han har köpt en 6-rummare strax före att de skaffade barn (antar jag eftersom de bott där i 5år och har två gemensamma barn) skulle nog många hävda att den är köpt för att vara deras gemensamma bostad.
Javisst det skulle alla göra som vill få ut pengar.

• Arg
JayJay*
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Ja, och det är också så det står i lagen. Bostad införskaffad för gemensamt bruk = samboegendom.

Sedan är det klart att man kan hävda att man varit tillsammans i flera år och av en ren händelse köpte en 6-rummare för att ha som mancave. Strax därefter råkade det bara bli en 2-barnsfamilj som bodde där, helt slumpartat. Det går ju det med.

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 16 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Det är helt enkelt olika värderingar. Jag tycker att när man bildar familj så delar man allt. På samma sätt som det behövs två personer för att få barn behöver annat delas. Jag har stöttat min fd när det behövts, inte för att jag älskar honom längre, men jag älskar min dotter som älskar honom.

När hon har varit med honom har jag velat att hon ska ha det bra på alla sätt, jag vill att hon ska kunna vara stolt över båda sina föräldrar. Jag har velat vara ett gott föredöme, visat att även om hennes föräldrar är olika, har vi båda jobbat för att hon ska må bra. Skulle jag ha snackat skit om honom och hans flickvänner skulle jag indirekt ha pratat skit om henne - hon är ju en del av honom.

Att försöka lura till sig så mycket som möjligt vid en separation, att inte bry sig om ifall barnet har det sämre hos den andra föräldern ser jag också som ett sätt att inte bry sig om sitt barn.

Det är vad som väglett mig. Jag har inte till fullo kunnat ge min dotter allt jag velat ge henne, som en uppväxt med båda sina föräldrar. Men jag har gjort mitt bästa.
På vilket sätt får barnen det bättre genom att ta halva bostaden från barnets far?
Du pratat mycket om att man delar på allt, hur resonerar du här eftersom man inte har delat på allt?
Och sambons bostad hur resonerar du angående den, när du anser att man sk dela på allt?

• Gilla
Manowar6 och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Men nu har vi en sambolag i sverige. Man kan tycka vad man vill om det men som allt annat så har man ett ansvar att ta reda på vad som gäller. Det du föreslår är att gå bakom ryggen på sina barns mor. Det kommer skada barnen.

• Gilla
boschkenta och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.