MrZero skrev:
Tack för svar! Ska försöka hitta någon som kan hjälpa mig rita ut det på nybyggnadskartan så jag kan få ihop en situationsplan. Men blir lite nojig att jag inte ska få till måtten exakt för plattan sen när det schaktas klart. En pinne hamnar tex mitt på en stor sten som ska bort. Kanske får ta hjälp att kontrollmäta pinnarna även när plattan ska till så det inte blir fel där också. :) Tycker det borde vara kommunen som gör det jobbet men men. :)
Ja, risken finns ju, lite beroende på hur långt man har till tomtgräsen och hur bra koll man har på exakt var gränsen går, så kan det ju lätt diffa lite.
Jag hade även hjälp av en mätkonsult för att markera ut grunden, det är löjligt enkelt om man har en sån där mätutrustning och nybyggnadskartan i dwg format kanske kan du få ett fast pris av en lokal mätfirma för att mäta ut måtten till situationsplan, sedan för själva utstakningen och utmarkering av grund. Det blir ju 2 besök men tar inte direkt någon tid. / M

Utstakning delas i två olika tillfällen grovutstakning och finutstakning. Grovutstakning vad jag har förstått är utstakning av hushörn inom 10cm noggrannhet och markering höjd över havet medan finutstakning är utstakning med mm noggrannhet.
Sen kommer lägeskontroll som innebär kontroll av att byggnaden har hamnat rätt och att sockelhöjd eller färdig golvhöjd har hamnat i rätt höjd.
Läste en förklaring av det hela på nätet.
Hänvisar till länk: https://lundsmatkonsult.se/utstakning-och-l-geskontroll
Men boverket är också bra att läsa när det gäller utstakning, lägeskontroll eller bygglov, de brukar ha mycket tydliga förklaringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.