Ska du använda EKK light så kan du ju lika gärna klamra med spik/skruvklammer. Finns ingen anledning att använda "fina" klammer som letti och i viss mån TKK då.

//Patrik

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Ska du använda EKK light så kan du ju lika gärna klamra med spik/skruvklammer. Finns ingen anledning att använda "fina" klammer som letti och i viss mån TKK då.

//Patrik
Hej!

Jo spik-klammers är det jag tänker använda. De bör fungera finfint även med EKLK eller EKRK (kulo).

Dock begriper jag inte varför den "riktiga" elektrikern som varit där tidigare och dragit ut en dosa valt att använda just EKK. Det ser väl hyfsat snyggt ut (han har klamrat med rostfria klammers som är skruvade i en flik från metalltaket) Men i ett garage/förråd hade jag alla gånger valt att använda EKLK. De har haft stora problem med möss, det hanteras en hel del verktyg där och deras bil tvättas väldigt ofta på uppfarten med garagedörrarna öppna. Visst, risken för en olycka kan ju tyckas vara minimal... men varför inte göra det riktigt?

Dock räds jag till viss del biledaren i en EKLK, men för ett proffs borde det inte vara några problem. Om jag väljer att dra EKLK i resten av garaget borde jag kunna skarva biledare och jord i kopplingsdosan, då den ändå bara ska anslutas till jord i en ände. Den EKK som redan är dragen går längs med taket in i centralen så risken att någon med fysiskt våld kapar den måste vara minimal. Då får man riva hela garaget med en tigersåg...

Apropå rivning, de skall såga bort en hel vägg där det sitter en vägglampa och ett vägguttag. Det är till synes EKK (kan vara kulo också har inte tittat i detalj) som är dragen från central och genom vägg till båda dessa installationerna. När väggen är borta skall de sätta in ett fönster där och regla upp väggen igen. Min tanke är att plocka bort armaturerna och isolera ledarna med ubåtar. Det skall hålla i ca en vecka. Är detta tillräckligt säkert? Jag kommer att dra ut EKK kablarna ur väggen och hänga dem på säkert ställe på insidan av garaget, de påverkas således inte av att man river väggen.

Vanligtvis lämnar jag aldrig kablar hängandes som är inkopplade, oavsett om de är isolerade eller inte.

Ett annat alterntiv är att ta väck kablarna helt och hållet från centralen och dra ny fin EKLK när väggen är på plats.

MVH
/H

Förstår inte helt och hållet, men om du kan få bort kablarna så att de inte skadas och snurra ihop en hängande ring så kan du ju isolera dem med ubåtar och sedan lite eltejp runt hela härligheten. Och du bryter ju spänningen till dem så ska nog inte vara någon fara.

//Patrik

Om det där vägguttaget under strömbrytaren ska sitta precis emot strömbrytaren så kan du nog skala fyraledaren så långt att nolla och skyddsjord når ända ner till vägguttaget (och sedan haka på fasen där den går in till strömbrytaren).

Den där kabeln ihop med väggrivningen, jag håller med Patrik_Hed, lossa matningen.

yxis skrev:
Om det där vägguttaget under strömbrytaren ska sitta precis emot strömbrytaren så kan du nog skala fyraledaren så långt att nolla och skyddsjord når ända ner till vägguttaget (och sedan haka på fasen där den går in till strömbrytaren).

Den där kabeln ihop med väggrivningen, jag håller med Patrik_Hed, lossa matningen.
Hej och hå.

Blev en lite invecklad förklaring.

Det tråkiga med detta garage är att det inte finns några kopplingsdosor någonstans. Har inte tittat närmare på takdosorna men jag gissar att den går dit, då all el i bostadshuset är kopplad via takdosorna.

Denna lampa som jag ska koppla ut är kopplad via en trappkoppling där ena knappen sitte ri bostadshuset och den andra i garaget. Vet inte än vilken som har fas och vilken som har tändtråd men det ska jag mäta mig fram till imorgon. Man tycker ju att fasen borde ligga på brytaren i garaget men det är ju inte omöjligt att den ligger i en grupp från bostadshuset som heter "ytterbelysning" eller något sånt. Proppskåpet i garaget (4 porslinssäkringar) är helt omärkt :x Får prova att skruva ur propparna en och en och se vad som händer, till att börja med.

Tager gärna emot lite praktiska tips på hur man kan mäta vad som är vad i en trappkoppling när man inte har någon nolla eller jord inom sladdavstånd? Hur brukar elektrikerna göra vid dylikt detektivjobb, lååånga sladdar till multimetern?

Om det inte är någon fulkoppling så bör det tydligt framgå av kabeldragningen om det är garaget eller huset som matar lampan! Gissningsvis är det garaget. Då bör du se en ensam kabel komma från garaget till en ensam brytare i huset, bör...

Det kan ju även vara sparkopplat, då finns det fas vid båda strömställarna.

fulkoppling...

Det var många frågor här förresten. Är det någon fråga du inte har fått svar på?
För att mäta upp vad som är vad mellan kopplingspunkter långt ifrån varandra så brukar jag använda befintliga ledare. Koppla loss och/eller koppla ihop ledarna så att man från andra sidan kan mäta kontinuiteten. En uppmätt spänning säger ju inte varifrån den kommer.

Bo.Siltberg skrev:
fulkoppling...
Nja, det skulle inte jag vilja kalla den för. Snarare sparkoppling. ;)

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Nja, det skulle inte jag vilja kalla den för. Snarare sparkoppling. ;)

//Patrik
Hej!

Jo det är möjligt att det är en sparkoppling, annars får man ju dra 3 kablar mellan hus och garage (tändtråd och två mellantrådar).

Har fått svar på alla frågor, dock tar jag gärna emot fler tips gällande mätning. Vanligtvis när jag mäter upp spänning på fas/tändtråd använder jag jorden eller nollan som motpunkt. I fallet med en helt ensam trappbrytare utan vägguttag eller kopplingsdosa i närheten blir ju detta lite svårt.

/H

hen_rik79 skrev:
Hej!

Jo det är möjligt att det är en sparkoppling, annars får man ju dra 3 kablar mellan hus och garage (tändtråd och två mellantrådar).

Har fått svar på alla frågor, dock tar jag gärna emot fler tips gällande mätning. Vanligtvis när jag mäter upp spänning på fas/tändtråd använder jag jorden eller nollan som motpunkt. I fallet med en helt ensam trappbrytare utan vägguttag eller kopplingsdosa i närheten blir ju detta lite svårt.

/H
Jao, det går att göra en vanlig trappkoppling på en femledare också, men färgerna kan bli lite förvirrande.

Om det inte finns något gammalt element bredvid eller nåt så blir det väl till att koppla på en FK-bit på något jordat och dra fram eller om du kan koppla in en skarvsladd i något uttag och dra fram och använda dig av.

//Patrik

Börja med att titta bakom skalet på brytarna så kanske det går att lista ut hur det är kopplat, framför allt för att ta reda på om det är fulfulkopplat med fas både från garage och hus. Sedan skulle du ju bara koppla bort allting, så det borde inte vara något problem bara du hittar matande dosa.

Bo.Siltberg skrev:
Börja med att titta bakom skalet på brytarna så kanske det går att lista ut hur det är kopplat, framför allt för att ta reda på om det är fulfulkopplat med fas både från garage och hus. Sedan skulle du ju bara koppla bort allting, så det borde inte vara något problem bara du hittar matande dosa.
Precis så ska jag göra. Allting är draget med dold montering så det är lite klureri. Blir dock irriterad på varför man inte märkt upp säkringarna heller. Det är gjort snyggt och fint i bostadshuset, men itne i garaget. Och mig veterligen är det samma firma som gjort båda, för ca 30 år sedan. Vi hittade en ölflaska i innetaket när vi tog ner lite gips :)

/H

Underlättar ju alltid att ha en gruppförteckning men lita inte blint på denna utan mät alltid först.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.