4 228 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Något sätt att se att tvätten är klar utan att se maskinen...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det där var en bra ide!thewolf skrev:
Men lite utvecklad: sätt en ljussensor vid "färdiglampan" och koppla den med elledning eller trådlöst till en mottagare vid favoritplatsen (TVsoffan, strykbrädan eller spisen).
Inga ingrepp i tvättmaskinen behöver göras
Det blev väl snarare alltid fel om man gör så, åtminstone enligt min erfarenhet med Miele, får lägga på minst en kvart för att inte behöva gå ned för tidigt.Skumpen skrev:
låter konstigt, kanske en gammal modell som inte väger tvätten eller så kan det slå lite fel på vintern då inkommande vatten är svinkallt. däremot så ger jag inte mycket för torktumlares tidsnedräkning.Korvgubbe skrev:
Har tre förslag.
Webbkamera...
Min maskin öppnar luckan när den är klar, förstår att det finns en del som har en "färdiglampa", koppla in sig på detta på något sätt och tända en lampa uppe i huset, eller koppla det till ett signalhorn.
Alternativ tre, säg till barnen att när tvätten är klar och upphängd så kan vi äta godis, då lär ungarna bevaka maskinen, och säga till när den är klar.
Webbkamera...
Min maskin öppnar luckan när den är klar, förstår att det finns en del som har en "färdiglampa", koppla in sig på detta på något sätt och tända en lampa uppe i huset, eller koppla det till ett signalhorn.
Alternativ tre, säg till barnen att när tvätten är klar och upphängd så kan vi äta godis, då lär ungarna bevaka maskinen, och säga till när den är klar.
Gammal och gammal, 2008 tror jag. Men å andra sidan så tänker jag fortfarande nittiotal när någon säger "för tio år sedan"Nimajneb skrev:
Förmodligen så beror det på att den räknar ut tiden på något fiffigt sätt men då kräver lite mer än de fyra sekunder jag orkar stå kvar och titta på displayen.
Vår LG tar nog nästan en minut att väga in o räkna ut när den ska bli klar. Men då brukar det stämma väldigt bra sedan. under den tiden står den o snurrar lite samt känner av vattentrycket verkar det som.Korvgubbe skrev:
Ja då verkar det inte som tidtagning är det rätta tycker jag, det var ju även det jag inte ville ha i mitt första inlägg jag ska nog kolla vidare på webbkamera tror jag och några av dom andra lösningarna ni föreslagit...
Nej, oavsett hur bra tidtagningen fungerar eller ej så är det ju inget verktyg för att se när tvätten faktiskt är klar, utan bara när den förväntas vara klar. Det borde gå att få en hyfsad tid även på maskiner utan den funktionen om man klockar några olika program och tvättmängder, då vet man ju att det inte är någon idé att knalla ned inom de första 75 minuterna eller så.
Medlem
· Östergötland
· 12 inlägg
Jag har heller inte sett något bra verktyg för att se exakt när den är klar. Det var ju dock en ganska fyndig idé som någon skrev gällande webbkamera. Det kanske borde vara nästa steg för utvecklarna av maskinerna att kunna pinga i telefonen när maskinen är helt klar.