2 072 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Något buktande innertak (parallelltak)
Ska byta yttertak i sommar och undrar om buktningen som är framträdande längst med väggen på vänster sida är något man behöver forska mer i? Takläggaren var förbi och kikade en snabbis och sa i princip "ingen fara, glöm det".
Det är helt stumt så ingen panel som släppt från taket eller liknande.
Parallelltak med takstolar i masonit (80tal), luftspalt, isolering.
.
Det är helt stumt så ingen panel som släppt från taket eller liknande.
Parallelltak med takstolar i masonit (80tal), luftspalt, isolering.
.
Redigerat av moderator:
Bump ☺☺Scj skrev:Ska byta yttertak i sommar och undrar om buktningen som är framträdande längst med väggen på vänster sida är något man behöver forska mer i? Takläggaren var förbi och kikade en snabbis och sa i princip "ingen fara, glöm det".
Det är helt stumt så ingen panel som släppt från taket eller liknande.
Parallelltak med takstolar i masonit (80tal), luftspalt, isolering.
.
[media]
Kan det vara så att gaveln på huset är till höger? Ifall det är torpargrund så har kanske grunden satt sig lite mer längs långsidan är kortsidan på grund av högre belastning per cm2. Jag ser detta fenomen i mitt hus i alla fall. Det är en tanke i alla fall 🙂Scj skrev:Ska byta yttertak i sommar och undrar om buktningen som är framträdande längst med väggen på vänster sida är något man behöver forska mer i? Takläggaren var förbi och kikade en snabbis och sa i princip "ingen fara, glöm det".
Det är helt stumt så ingen panel som släppt från taket eller liknande.
Parallelltak med takstolar i masonit (80tal), luftspalt, isolering.
.
[media]
Lätt att kolla hur mycket det är ifall du har en korslaser, sätt den så högt upp det går så ser du direkt hur mycket det är.
Å Åbyfor skrev:Kan det vara så att gaveln på huset är till höger? Ifall det är torpargrund så har kanske grunden satt sig lite mer längs långsidan är kortsidan på grund av högre belastning per cm2. Jag ser detta fenomen i mitt hus i alla fall. Det är en tanke i alla fall 🙂
Lätt att kolla hur mycket det är ifall du har en korslaser, sätt den så högt upp det går så ser du direkt hur mycket det är
Det är ena långsidan på huset till höger. Krypgrund.Å Åbyfor skrev:Kan det vara så att gaveln på huset är till höger? Ifall det är torpargrund så har kanske grunden satt sig lite mer längs långsidan är kortsidan på grund av högre belastning per cm2. Jag ser detta fenomen i mitt hus i alla fall. Det är en tanke i alla fall 🙂
Lätt att kolla hur mycket det är ifall du har en korslaser, sätt den så högt upp det går så ser du direkt hur mycket det är.
Alltså antagligen inte, men det beror ju också på om något har förändrats i konstruktionen eller inte senaste tiden. Har nån snickare vart framme o kluddat eller ej är ju något som kan vara idé att ha koll på.Scj skrev:
Rätt svår fråga att svara på med så lite information.
Huset är helt original från 82, inget har ändrats i konstruktionen. Svårt att lämna mer info relativt nyinflyttade/Å Åbyfor skrev:
Klicka här för att svara